Härsket fett farligt?

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Härsket fett farligt?

Inlägg av maskros »

Ett inlägg i "Din höjda beredskap" fick mig att fundera. Det handlade om att lagra hund-torrmat och att maten kunde bli härsken men att det inte var nån fara för ett djur som lever ganska kort tid.

Jag har en ganska bestämd uppfattning att härsket fett, även om det smakar skit, inte är farligt - alls. Är det nån som kan säga att jag har rätt, eller att jag har fel? Och hänvisa till nån slags trovärdig källa för det den säger?

Jag tycker intensivt illa om smaken av härsket fett, möjligen så illa att jag hellre skulle dö svältdöden än att äta härsket fett, jag vet inte eftersom jag inte prövat men jag känner tidigt om fett är härsket (före de flesta) och kan omöjligt få i mig det när smaken/lukten börjar bli dominerande. Det hör visserligen inte hit men ändå. Så frågan är om det är farligt? Hur då i så fall?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Härsket fett farligt?

Inlägg av Abbe »

Du kan dricka det- om vi talar om "smör"...: blanda ut det i hett vatten. I Tibet har man jaksmör- härsket alla gånger. Där tillreder de bl.a "te" av det. Jag blev bjuden på det flera gånger när jag var där på 80-talet. Jag gissar att det är en viktig dryck, i brist på annat. De hade en smörkärna och hällde i hett vatten. Såg gott ut men smakade fan. Fast efter någon vecka vande man sig.

Men härsket fett- inte smör- vet jag inget om.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Härsket fett farligt?

Inlägg av Strångsjö »

Svårt hitta fakta i sverige, googlade på "rancid fat"

Exempel på konsekvenser, länder med matfusk:

https://nutritionnutsandbolts.com/2012/ ... ancid-fat/

:up:
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1053
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Härsket fett farligt?

Inlägg av rödluvan »

Fett i konserver skall väl var aok om det är mindre mängder och smakar ok, Nä, fyfan matolja försöker jag att undvika. på sin höjd några droppar olivolja kallt.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1053
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Härsket fett farligt?

Inlägg av rödluvan »

Går det inte att redigera inlägg här??

Glömde tillägga att man naturligtvis inte skall äta konserver där man misstänker att luft har läckt in länge, eller civila konserver som är tveksamma.
Inte heller batcher där man kan misstänka att tillväxt av anaeroba bakterier kan ha skett på grund av tillverkningsfel aller andra orsaker.
Dessa batcher kan man bli fruktanvärt dålig av, men jag känner bara till detta från en enda batch armekonserver, har för mig det var tillverkade i Ukraina eller någonting sådant och att något fel uppstod i samband med tillverkningen av just den batchen.

Däremot kan det vara ett problem med hemgjorda konserver, eller tveksamma civila konserver tillverkade i utlandet.
Militära konserver är som regel annars noga gjorda då detta definitivt inte är saker man vill ha in till ett stridande förband.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Atmos
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 jul 2019 20:15

Re: Härsket fett farligt?

Inlägg av Atmos »

Mättade fettsyror är mycket stabilare än fleromättade. Därför är kokosolja eller ghee mycket bättre att lagra än vegetabiliska oljor.
En svensk professor har ju till och med haft funderingar på om just härskna mättade fetter kan vara positivt för hälsan. Vet inte om det blev någon studie om saken. Men som sagt, härskna fleromättade fetter verkar inte vara precis nyttigt :-g
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Härsket fett farligt?

Inlägg av crusoe »

Jeg har en svoger som er kjemiingeniør og han har jobbet i mange år med matkontroll hos et stort konsern her i Norge. Jeg har tatt opp dette temaet med han tidligere og hans konklusjon var at harskt fett er uspiselig lenge før det er farlig. Om du forsøker å spise det så vil du krekas eller ikke klare å svelge det, men det er ikke farlig. Har bare han som kilde på dette, men regner med at han vet hva han prater om.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"