Rökare och prepper?

Tänk efter före, och gör det här
EN brun böna

Re: Rökare och prepper?

Inlägg av EN brun böna »

Jag är inte beroende så jag måste ha tobak. Men för att slippa myggen då jag fiskar kan jag tända en pipa och smutta på.
Förr kunde jag även ta en picanell då och då och lärde mig att göra såna.
Har även haft nån period då jag arbetat med riktiga storrökare och hakat på, med att röka 2 paket om dagen i två månader. Men trots det aldrig blivit beroende utan samma dag jag slutade jobba med dessa killar så slutade jag att röka. Blev bara trist och smakade illa.

Så likt min farsa så är tobak nåt man kan njuta av då och då som en god konjac eller liknande på altanen en kväll i sommarstugan eller på julaftonskvällen.

Odlar ändå tobak för att göra eget växtskyddsmedel samt ev för att tillverka nåt att bartra med efter kollapsen.
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Röker själv och är medveten om att det statistiskt kommer förkorta mitt liv men ser inte riktigt kopplingen till prepp.
Att vara förberedd behöver inte innebära att man är en renlevnadsmänniska. Innebär att du statistisk lever längre men prepp är mer att förbereda sig att leva längre när världen faller samman. Att vara i perfekt form hjälper föga om du inte har planerat för shtf
Huvuddelen av dom som förbereder sig lever ett normalt liv.
Delar en flaska rött på helgen osv.
Tobak är helt enkelt en vara som man får undvara i dåliga tider.
Samma som vin och andra icke livsnödvändiga men livsnjutande saker.
Ett par veckor "cold turkey" så är man av med det och inget egentligt problem om det inte finns tillgå.
Skulle aldrig tänka tanken att lagra tobak.
Leva som man lär? Visst kan man redan idag gå in för självhushåll på en gård på landet men hur många gör det fullt ut? Inte många procent.
Brukar alltid säga att summan av alla laster är konstant.

Jag preppar inte för att bli hundra. Preppar för plötsliga händelser eller samhällets förfall som kan ta livet av mig på något år.
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Användarens profilbild
TwoSword

Inlägg av TwoSword »

Det är väldigt olika hur beroende man blir av nikotin, vissa kan sluta och bli fria på någon vecka, några blir aldrig beroende alls, men andra sitter betydligt värre fast i det.

Själv tog det mig 2år efter att jag slutat, innan jag kunde tänka på något annat än nikotin. Gick upp 20kg i vikt och fick stora sömnsvårigheter, började få panikattacker. Det var hemskt! Jag var iofs en riktig nikotin junkie, brydde mig aldrig om smak eller känsla eller något sådant, utan ville bara ha nikotin!

Jag trappade ner med plåster under 12 veckor, sedan var det 18 månader av rent helvette.... Idag är jag glad att jag klarade av det, men hade jag vetat hur hemskt det skulle vara så hade jag aldrig slutat! Lägg där till att det tog ett år av bantning att gå ner all vikten jag lagt på mig...

För min del var det prepping att sluta, men nog mest för att jag var så förtvivlat beroende.
Användarens profilbild
somvanligt

Inlägg av somvanligt »

Om man måste vara alert under SHTF så är det ju bra att kunna kedjeröka. Om man inte bunkrat amfetamin menar jag :D
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.
:zombie:
Användarens profilbild
TwoSword

Inlägg av TwoSword »

Om man som jag har väldigt stora problem med sitt beroende, så finns det ett läkemedel som heter Champix som ska vara väldigt effektivt. Det brukar ges tillsammans med samtalsstöd/terapi.

https://www.1177.se/behandling--hjalpme ... c/champix/
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Som fd rökare så tror jag många inkl mig själv börjar röka och odla tobak.
Det blir ett bra belöningssystem när allt brakat ihop.
Sprit och tobak, ev hasch lär nog öka efter shtf.
Användarens profilbild
TwoSword

Inlägg av TwoSword »

I ett katastrofscenario är det säkert stor efterfrågan på den sortens varor, förmodligen skulle den som kan producera detta själv kunna byta det mot andra förnödenheter som behövs.
crusoe

Inlägg av crusoe »

Som flere reagerte også jeg (som røyker :roll: ) på selve spørsmålsstillingen. Det er jo mange aktiviteter som ikke er forenlige med lengst mulig liv og i tillegg mange aktiviteter som virker mot det å være 100% forberedt om noe skjer, men at det skulle ekskludere deg som prepper ante jeg ikke :lol:

For egen del prepper jeg for egen alderdom, men ikke for å bli gammel. Det finnes ikke paradoksalt, om jeg blir gammel så vil jeg klare meg, om jeg ikke blir gammel, så bryr jeg meg ikke. Derimot så er hovedsaken at jeg prepper jeg fordi jeg har familie. De må klare seg. Om ikke det var for min fru og mine barn, så tror jeg ikke jeg hadde preppet. Jeg hadde nok ikke preppet og jeg hadde nok ikke blitt gammel.

Jeg har dyrket tobakk lenger enn jeg har preppet, men aldri gjort noe ut av det med tanke på røyking. Jeg har nå fått tak i et gammelt hefte om dyrking og preparering av tobakk i Norge, så kanskje jeg forsøker å gjøre noe i år. Det står 16 Virginia planter i veksthuset og venter på å pottes om. Jeg har også i mange år dyrket Cubansk tobakk.
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Jag var storsnusare en gång i tiden, jag till och med sov med snus inne och kunde inte sova om jag inte hade det. Jag tvärslutade en vacker dag, efter att jag insett att snusen tog för mycket utrymme av av min vardag. Det gick lättare än jag trodde. Det skulle ta 14 år innan jag provade en snus under läppen igen och det var en sådan där portionssnus som jag av någon underlig korkad anledning ville prova!? Det skulle jag naturligtvis inte gjort. Jävlar vad den snusdemonen satte sig i min kropp och jag upplevde det som svårare att sluta med portion än med lös. Nu för tiden tänker jag inte på det men snussuget kan dyka upp om jag ser en snusdosa i handen på en kollega under en afterwork kväll men inför dessa tillfällen har jag oftast införskaffat en dosa Onico som funkar rätt bra som substitut. Jag är glad att jag slutade, jag känner mig friare. Det jag kan sakna är den där otroliga tillfredsställelsen av att lägga in en snus efter en god middag.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Det går nog att vara rökare o prepper... Det finns de som röker som har bra mycket bättre kondis, smala o välbyggda än sådana som inte röker..
När krisen kommer så är det nog inte ciggen som kommer upplevas som katastrofalt... Man dör inte av att bli utan cigaretter.. Vill man preppa för abstinensen, så finns nikotinplåster, tuggummin osv osv.. eller bara att ha någon limpa hemma o sedan trappa ner rökningen dag för dag, så abstinensen inte blir "jobbig"

Jag röker, dock lite i rökares ögon,.. Jag har varit tvungen att vara utan cigaretter i en vecka när jag låg på sjukan för massor år sedan.. och jag överlevde.... Korkad som jag var. :smack: så gav jag inte faaaaaan i ciggen när jag kom ut från sjukan.
Men den erfarenheten gör att jag preppar inte för att kunna fortsätta röka efter SHTF. Jag har 5-6paket hemma hela tiden och det räknar jag iskallt med ska räcka att trappa ner för att undvika abstinens. (jag röker typ 7-8cigg/dag)
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"