Tält med kamin

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Tält med kamin

Inlägg av Scoo »

Tack vare en god forumit på gamla swesurv-forumet (du vet vem du är :D ) så har jag i gömmorna ett svenskt militärtält Tält 12 med tältspis m/63. Ni som har gjort lumpen vet förstås hur förträffliga dessa är och likt det lägre patrulltält 8 så får man iom kaminen en god komfort även vid blöt eller mycket kall väderlek. Sen är de ju mycket durabla, enda nackdelen är vikten.

Då jag skaffade detta hade jag i åtanke användningssyfte riktigt eskalerad kris eller SHTF då familjen skulle vara tvungen att lämna bostad och kanske till och med BOL. I normalläge skulle det kunna gå att ha vid jakt eller säg skogsarbete (få förlängt tiden på plats då jag har skog som är belägen lite längre bort). Tanken är då att vara flere personer om det i kristid och transportera det med bil eller som minimum cykelkärra. Realiteten som jag ser i detta nu är dock att det nog blir i princip att röra sig med familjen och då är det i tyngsta laget. För vanlig camping och säg fjällvandring har jag ett 4-personers tält från norska Helsport som väger väl en 4 kg tack vare modernt tunt silikonbelagt ripstoptyg. Hyser dock inga förhoppningar om att det skulle hålla riktigt länge om det krisar sig.

Ett alternativ som jag sneglat på är finländska Savottas Hawu 4 och 8 tält som är i princip modernt militärtält med kaminmöjlighet som man kan dela på i två halvor (och dessutom förstora vid behov. De kan endera sättas upp med mittstång eller kan man även öppna dragkedja upptill och sätta upp tältet kring en trädstam. Tältduken är lätt kontra traditionellt militärtält med bomullsduk, det består av flera olika sorters fibrer varav ett är gjort av träfiber som sväller vid vått väder och gör det vattentåligt om nu inte vattentätt. Ska även klara gnistor och sånt vilken tunn syntetväv inte alls gillar. Det stora tältet för upp till 8 personer väger 11 kg fördelat på två halvor (golvyta 13 m2 så jämförbart med Tält 12). Vill man ha en bit som sätts emellan halvorna så det blir att se ut som ett tunneltält ökar vikten med 4,5 kg. Det mindre 4-personers tältet (10 m2) väger 8 kg och dess tiläggsbit väger 3,8 kg. Nackdelen är dock att det är dyrt, vi talar om 12 000 SEK för 4-personers och 16 000 SEK för 8-personers. Tillhörande kamin som är lite som en hybrid av den svenska tältspis m63 och m76 (liggande delvis kantig cylinder som har sekundärluft, dock ingen asklucka i botten likt m63 så man måste sålunda raka ur aska vart efter vid mer permanent förläggningsanvändning). Det väsentliga i mitt tycke är dock den markant lägre vikten som gör att detta vore något man någorlunda lätt kunde spänna fast på ryggsäck (säg INCH) och knalla iväg med.

Finns det andra alternativ? Har nån gång lekt med tanken att svetsa ihop någon minikamin att ha med knäppetält men kruxet är nog att då ska man nästan minst ha fyra bitar, att ha ett tält gjort av två bitar blir eländigt litet och risk man bränner sig eller sin utrustning på varm kamin inuti sån "enrummare" :rambo:
För mina barns skull
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tält med kamin

Inlägg av bastard »

fulfunderingar,

en ebersprecher eller kinakopia, som då väsnas och kräver 12v ger värme i litet tält

en annan modell som jag skulle vilja prova vore värmeljus och få in värmen i sovsäcken, 50w extravärme i sovsäcken vore riktigt trevligt

kellykettle och varmvattenblåsa?
borde funka bra

alla saker som har kaminen utanför närområdet kräver i prakten ström för att skicka iväg värmen in i tältet
men det räcker med liten vattenpump eller fläkt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Tält med kamin

Inlägg av Ursus »

Har i sommar gorillatejpat ihop en kåta av presenningar efter visst bängel och många svordomar, men blev ganska nöjd. Far North Bushcraft and Survival har en sådan video på YT, har följt den mer eller mindre (sök Hot Tent Tipi eller liknande).

Funderar på kamin till den, men är lite svårt. Rökröret lär bli varmt som fan och ids inte på FNBaS lösning med att tejpa in en bit brandfilt, utan virrar hellre en brandfilt runt själva röret och sticker ut den genom ett hål och eldar sedan försiktigt.

Men kaminen... Typ en ammocan med stuprörsbitar som rör, eller en jävligt stor konservburk, eller ett oljefat... Men röret är alltid ett problem, svårt att improvisera. Har hittat några kommersiella kaminer/spisar här och där, men de är smådyra.

Om man skulle hitta en plåtvariant av Julas berömda hink med lock, så...
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Tält med kamin

Inlägg av reboot »

En Ugglan vore väl inte fel. Välbeptövad och med kokplatta att värma hurran, snuskburken eller göra kolbullar på om man vill. Inte så dyr och tung heller, så det kan väl inte bli bättre!
Har set att kronan använder såna till sina småtält.

http://www.vedkaminer.nu/kaminernew.htm
03662E7B-110F-4A45-B60E-DB6DDD54EBF7.jpeg
03662E7B-110F-4A45-B60E-DB6DDD54EBF7.jpeg (13.4 KiB) Visad 2957 gånger
Och rökrör finns till i enmeterslängder samy hattar.
Köp snabbt för den trevlige gubben som gör dom är lite (mycket) gammal och har funderat på att lägga ner tillverkningen, då miljötalibanerna jagar honom.

Har själv en Laxen II med rökrör som "Sarajevoreserv" i källarförådet för ett antal "strålande" rainy days ....i mitt kärnvapen/atomprepp.

Dom här grejorna är gjorda i cortenastål och gjuyjärn och bränner inte igenom som dina haffeburkskaminer snabbt skulle göra,så att ni inte kolosfögiftar er/dej.....

Etablerad 1934! Det här är kultur. Kommer ihåg att den bl.a.fanns i ClasbOhlsson-katakogen under hela medeltiden.....
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Tält med kamin

Inlägg av mango »

En bekant köpte för sisådär 10-12 år sedan en kåtaliknande historia av norskt fabrikat och moderna material (kan ha varit Helsport men minns inte) med tillhörande spritkamin i som jag sov i under 2 nätter (vinter och snö).

Finns alltså att köpa, även om ovan ej hade vedkamin.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Tält med kamin

Inlägg av Protect »

På förra stället jag bodde hade jag en "pf-panna" alltså ett liggande plåtfat i verkstan som egentligen var en gammal ladugård och den värmade rejält men gick inte hål på på dom 3 åren jag bodde där, hästen tyckte det var skitmysigt att stå framför kaminen och värma sig när hon kom in på kvällarna innan hon åt kvällsmat och gick och la sig. Hela hemligheten med att bygga en sån är att trava en bakre vägg av gammalt tegel som hindrar värmen att direkt gå ut genom skorstenen. Luckan kom från en gammal skrotad värmepanna. Koka kaffe och värma glögg gick hur bra som helst på den skapelsen. :mrgreen:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Tält med kamin

Inlägg av Charlie** »

Tentipi, har intressanta tältlösningar med vedkaminer. De har även Volcano ved/dieselkamin. Volcanokamin passar de flesta tälttyper avsedda för kaminer, även militärtälten. Dessa används också av försvarsmakterna i Sverige och Norge. Den är för tung att transportera utan fordon men jag tror att Tentipi hade en mindre dieselkamin förut, som inte finns kvar i deras sortiment i dag.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tält med kamin

Inlägg av maskros »

reboot skrev: 21 nov 2020 03:38 Köp snabbt för den trevlige gubben som gör dom är lite (mycket) gammal och har funderat på att lägga ner tillverkningen, då miljötalibanerna jagar honom.
Tack för påminnelsen, ska beställa ett par stycken.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tält med kamin

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 21 nov 2020 19:34
reboot skrev: 21 nov 2020 03:38 Köp snabbt för den trevlige gubben som gör dom är lite (mycket) gammal och har funderat på att lägga ner tillverkningen, då miljötalibanerna jagar honom.
Tack för påminnelsen, ska beställa ett par stycken.
Beställer ni direkt från tillverkaren eller via återförsäljare
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tält med kamin

Inlägg av maskros »

xsive skrev: 21 nov 2020 19:56 Beställer ni direkt från tillverkaren eller via återförsäljare
Vet inte, har mailat tillverkaren men inte fått svar än. Har pratat med honom tidigare, kom dock inte till skott den gången.

Nu börjar det dock kännas som att det är läge att omsätta sina likvida tillgångar i sånt som har bestående värde så jag har börjat köpa på mig bra grejer. En del utrustning för att gynna jordbruket, kaminer, solpaneler, vedeldning etc. Kommer klara mig hyfsat oavsett vad som händer med ekonomin, inbillar jag mig.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"