Uppsättning BOBs för familj

Alla typer av säckar och väskor är välkomna här.
secce
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2020 07:25

Uppsättning BOBs för familj

Inlägg av secce »

Hej,

Utgångsläge är 2 vuxna och 2 barn (båda i föreskoleålder), utöver hemberedskapslåda och förråd med förnödenheter vill jag ha färdigpackat en eller två BOB som enkelt kan greppas och tas med vid ev evakuering, antingen till fots eller med bil. Jag har två st 35-liters ryggsäckar jag tänkt packa men är lite fundersam på hur jag ska lägga ribban.. hjälp mig prioritera gruppmateriel som borde packas och vad som kan vara värt att packa ur ett familjeperspektiv med småbarn. Jag velar mellan att prioritera skydd och mat men då kanske viss sjukvård och verktyg inte får plats osv. Är det någon som packat med liknande förutsättning så posta gärna lista/bild på lösning - behöver lite inspiration. Tänkt uthållighet är 1-3 dygn.

Mvh familjefar
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Uppsättning BOBs för familj

Inlägg av Abbe »

Spontant kan ju en del saker som t.ex. sjukvård gå med i två västar/ jackor. Eller är västarna/ jackorna redan "fyllda"?
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 929
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Uppsättning BOBs för familj

Inlägg av deadrabbit »

Jag har en familjeväska eller EVAC

Lundhags DOVRE 40L Bäst före Roterat
Proteinbar cashew&mangox2 04-05-2017 20-01-2017
Vatten 0,5L 30-06-2021 01-07-2020
Wasa sandwich cheese/chivex4 31-01-2018
Kexchoklad 25-07-2018
Nudel in a cup x4 13-09-2020
ICE lista/EVAC
Olight i3EEOS
Kortlek
Gosedjur liseberg kanin
Iphone laddare och sladd plus powerbank
Pekbok
Tandkräm
Liten handduk x2
Större badhandduk x2
Herr
T-shirt Oakley blå stl M
Shorts Khaki stl L
Kortkalsong stl M
Strumpa adidas blå stl 40-45
Tandborste medium
Dam
Gravidtröja stl M
Jeans svarta stl 32"32"
trosa/bindorx3
strumpa turkos
tandborste soft
Barn 2015
T-shirt stl 122
Jeans stl 122
strumpa stl 25-29
kalsong stl 110/116
tandborste kid 3-5 y
Barn 2018
tröja stl 90
byxa stl 90
kalsong 92
strumpor 25-27
tandborste kid 0-2 y
3-3-3 Radio Plan
secce
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2020 07:25

Re: Uppsättning BOBs för familj

Inlägg av secce »

Tack för inspel, fick mig att fundera mer på uthållighetsparametern. EVAC är det med premissen att man i princip bara utrymmer men kommer ha förmodad tillgång till tak över huvudet och mat inom 24 h? Jag har satt hyfsat fokus på mat och vatten men det kanske är bättre (och mer verklighetsförankrat) att fokusera på bra kläder och snacks..
secce
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2020 07:25

Re: Uppsättning BOBs för familj

Inlägg av secce »

Abbe skrev: 22 nov 2020 11:38 Spontant kan ju en del saker som t.ex. sjukvård gå med i två västar/ jackor. Eller är västarna/ jackorna redan "fyllda"?
Smart, man preppar en jacka/väst som ligger packad tillsammans med BOB(s). Alternativt färdigpackade småpåsar/behållare som man stoppar i befintlig jacka. Bra inspel.
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Uppsättning BOBs för familj

Inlägg av Abbe »

Jag har alltid en "packad" väst i hallen att rycka med mig eller hängande över bilstolen som är en form av BOB. Också extra värme på vintern, annars lätt sommarklädsel.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
secce
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2020 07:25

Re: Uppsättning BOBs för familj

Inlägg av secce »

Abbe skrev: 23 nov 2020 15:08 Jag har alltid en "packad" väst i hallen att rycka med mig eller hängande över bilstolen som är en form av BOB. Också extra värme på vintern, annars lätt sommarklädsel.
Vad har du packat i västen?
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 929
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Uppsättning BOBs för familj

Inlägg av deadrabbit »

secce skrev: 23 nov 2020 10:37 Tack för inspel, fick mig att fundera mer på uthållighetsparametern. EVAC är det med premissen att man i princip bara utrymmer men kommer ha förmodad tillgång till tak över huvudet och mat inom 24 h? Jag har satt hyfsat fokus på mat och vatten men det kanske är bättre (och mer verklighetsförankrat) att fokusera på bra kläder och snacks..
Exakt. I dessa fall ovan granne, vårdcentral, mormor, korttidsboende ex hotell, vandrarhem eller akutboende. Kan vidareutveckla till skyddsrum, BOL
3-3-3 Radio Plan
secce
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2020 07:25

Re: Uppsättning BOBs för familj

Inlägg av secce »

Nu har jag bestämt mig: jag ska packa en EVAC-väska separat och utöver detta ha familje-BOBs. Det finns ju vissa saker som överlappar men må så vara. EVAC får bli 24 h och BOBs minst 72 h.
Skriv svar

Återgå till "Ryggsäcken (BOB)"