Räkna ut max antal djur för din mark

Om uppfödning av djur
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Räkna ut max antal djur för din mark

Inlägg av Sömnlös »

Hittade detta som jag tycker är en bra tumregel för djurhållning och gör det lite lättare att räkna på. Tack till Dweomer


----
För att förenkla så långt det bra går så kan man räkna om djuren i NE , nötkreatursenheter .
Olika djurarter räknas om så de passar in i formeln .
Sedan räknar man ihop den summa man får och dividerar med antalet hektar åker man har .
En gård med medelgod åkerjord kan försörja 0,7NE per HA .

Nötkreatursenheter NE
ko (500kg)= 1,00
kviga över 1år= 0,5
kalv under 1år= 0,3
sugga med kull=0,35
slaktsvin=0,07
100 höns lätt ras=1,0
100 höns tung ras=1,4
arbetshäst=0,9
tacka med lamm=0,15

Nu kan man fundera på hur många djur man vill ha och av vilka sorter tex :
1 häst , 2 kor , 20 höns och 5 får = 0,9 +2 + 0,02 +0,75 = 3,67 NE

Har jag 3 hektar mark så blir det 3/3,67 = 0,82 NE per hektar vilket då är för många djur till den marken för att ha mat åt dem .
Antingen får man då skaffa mer mark eller minska på antalet djur .
Och de här djuren ger ju även en avkomma som inte var inräknad här .

Men det här är en överslagsberäkning , det finns mer att ta hänsyn till senare tex hur väl man sköter sin mark , hur man skördar fodret och en mindre del vilka raser man har på sina djur .
------
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Räkna ut max antal djur för din mark

Inlägg av Daltorpet »

Intressant tabell! :up: Intressanta siffror ändå och skönt med lite överslagsräkning. Även vissa saker såg lite underliga ut om jag räknat rätt(troligtvis inte då matte är min svagaste sida)

Men stämmer det att jag kommit fram till att tabellen säger att du kan föda 10 slaktsvin eller ca 70 höns av lätt ras på en ha av åker?

Förra året hade jag 100 höns av varierande ras Hedemora,maran,orpington, isbar, blomme, leghorn. Väldigt varierade vikter. Men de tillsammans åt mycket mindre än vad mina två slaktsvin(linderöd) gjorde och då åt mina svin bra mycket mindre än vad svärfars pigham gjorde eller åtminstone kunde äta mer betat.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Räkna ut max antal djur för din mark

Inlägg av Sömnlös »

Jag skulle gissa på att det är en felskrivning, 0,7 låter mer realistiskt?
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Räkna ut max antal djur för din mark

Inlägg av EN brun böna »

Det är inte en felskrivning. Man räknar på att ett slaktsvin inte blir så många månader i produktion innan den slaktas. Det handlar inte om torparen slaktsvin som kan väga 150-200 kg vid slakt eller vara ett eller två år gammalt utan snarare 5-6 månader och väga 60 kg.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Räkna ut max antal djur för din mark

Inlägg av Daltorpet »

EN brun böna skrev: 19 maj 2019 12:50 Det är inte en felskrivning. Man räknar på att ett slaktsvin inte blir så många månader i produktion innan den slaktas. Det handlar inte om torparen slaktsvin som kan väga 150-200 kg vid slakt eller vara ett eller två år gammalt utan snarare 5-6 månader och väga 60 kg.
Aha ok då är jag med det låter logiskt. Det betyder att man kan hålla 140 höns av lätt ras på lika lång lång tid ca? Nu funkar det ju inte så iom att vi har vinter osv. Men rent teoretiskt om man skulle slakta hönsen efter 6 månader? Eller tänker jag galet nu?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Räkna ut max antal djur för din mark

Inlägg av EN brun böna »

Hönsen handlar också om värphöns i hönserier. Så skillnaden i storlek är inte så mycket jersey giant mot öländsk dvärg utan mer värphöna i bur mot broilerkyckling, även om det finns olika raser att välja mellan även på rena produktionsdjur.

Det är en överslagsräkning och det finns som sagt mycket mer att ta hänsyn till, men för en nybörjare ger det ändå en vägledning.
Man får ju stämma av under tiden sedan med vilken typ av djurhållning man bedriver och hur marken producerar i foder. Gödselstatus och markartering mm mm
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Räkna ut max antal djur för din mark

Inlägg av entropi »

Mycket intressant, tack!
Någon idé om köttkaniner?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Räkna ut max antal djur för din mark

Inlägg av Daltorpet »

entropi skrev: 21 dec 2019 05:19 Mycket intressant, tack!
Någon idé om köttkaniner?
Du kan ha grymt mycket kanin på liten yta men det beror lite på ras och på marken. Men om man skulle höfta: 1000m2 sommarstugetomt med hälften gräsmatta och hälften naturtomt(lövsly) och mellanstor ras. Så skulle min uppskattning säga 3 honor och en hanne utan problem.

Jag räknar på att mina honor får 3-4 kullar per år och får mellan 5 och 10 ungar per kull. Ungarna slaktas mellan 12-16 veckor beroende på storlek(vissa kan gå 20 veckor) Varje unge kommer väga 1-2kg.

Det ger någonstans mellan 45-240kg kött. Snittet är nog kring 150kg. Så extremt stor variation beroende dels på förluster i form av sjukdomar och dödsfall men också på storlek på ungar och kullar. Kanin är också väldigt bra då de kan leva av det mesta, jag är säker på att man skulle kunna leva av kanin bara genom att slå lite gräs på allmäningen(dikeskanter och lövsly)

Jag såg en film Youtube som heter possum living som jag rekomenderar varmt. Den är i tre delar om ca 10 min. Där tar de upp dels kaninhållning men också odling på liten yta. Självhushållning.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Räkna ut max antal djur för din mark

Inlägg av Parabellum »

Länka gärna när det refereras till film eller artiklar.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Räkna ut max antal djur för din mark

Inlägg av Daltorpet »

Daltorpet skrev: 21 dec 2019 06:41
entropi skrev: 21 dec 2019 05:19 Mycket intressant, tack!
Någon idé om köttkaniner?
Du kan ha grymt mycket kanin på liten yta men det beror lite på ras och på marken. Men om man skulle höfta: 1000m2 sommarstugetomt med hälften gräsmatta och hälften naturtomt(lövsly) och mellanstor ras. Så skulle min uppskattning säga 3 honor och en hanne utan problem.

Jag räknar på att mina honor får 3-4 kullar per år och får mellan 5 och 10 ungar per kull. Ungarna slaktas mellan 12-16 veckor beroende på storlek(vissa kan gå 20 veckor) Varje unge kommer väga 1-2kg.

Det ger någonstans mellan 45-240kg kött. Snittet är nog kring 150kg. Så extremt stor variation beroende dels på förluster i form av sjukdomar och dödsfall men också på storlek på ungar och kullar. Kanin är också väldigt bra då de kan leva av det mesta, jag är säker på att man skulle kunna leva av kanin bara genom att slå lite gräs på allmäningen(dikeskanter och lövsly)

Jag såg en film Youtube som heter possum living som jag rekomenderar varmt. Den är i tre delar om ca 10 min. Där tar de upp dels kaninhållning men också odling på liten yta. Självhushållning.
Här kommer länk till filmen: https://www.youtube.com/watch?v=mvn79E40VSc
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Skriv svar

Återgå till "Djurhushållning"