Säkerställa att digital information går att återläsa

Prepping av digital information såsom e-böcker, mjukvara, kartor och skydd av informationen.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Säkerställa att digital information går att återläsa

Inlägg av jr_36 »

För den som preppar digital information kan man vilja säkerställa att informationen verkligen finns där, och går att läsa. En enkel metod att göra detta på är att spara hashsummor. En hashsumma är en digital signatur på digital information (en texfil, installationsprgram eller vad som helst). Den har alltid en viss (och ganska kort) längd, samt ska ändras i sin helhet oavsett om om det är en pytteliten ändring, eller stor ändring som gjorts på en fil.

Säg att vi har ett USB-minne/extern hårddisk med eböcker och bilder på sina pass så kan det vara tråkigt att varje år öppna varje sida av varje bok för att se till att *allt* verkligen fortfarande går att läsa. För att göra detta enkelt kan vi skapa en fil med en lista över filer och dess MD5-summa (en viss typ av hashsumma). Nästa år räcker det att vi ber datorn kolla av alla hashsummor och då vet vi att all information går att läsa, och är exakt samma som när hashsummefilen skapades.

Ett verktyg som gör denna process enkel är HashCheck Shell Extension, http://code.kliu.org/hashcheck/
Efter man installerat verktyget kan man högerklicka på en mapp (eller på en grupp filer) och välja "Create Checksum File..." så kommer hashsumma beräknas för alla filer och en ny fil med denna lista skapas. Därefter bara dubbelklicka på den så kan man se hur den kollar av allt.
Obs! Om du skapar en hashsummefil (som då innehåller en hashsumma för varje individuell fil) och sedan lägger till en ny fil i mappen där övriga filer ligger så kommer den nya filen inte automatiskt med i hashsummefilen, du måste då radera hashsummefilen och skapa den på nytt eller manuellt lägga till den nya filen i listan.

Så här kan det till exempel se ut om det både finns ändrade, saknade och oläsbara filer:
HashCheck
HashCheck
5fee3cfc2fc08669314608.jpg (30.44 KiB) Visad 1950 gånger

Ett annat hashsummeverktyg man kan använda som funkar lite annorlunda är HashMyFiles, https://www.nirsoft.net/utils/hash_my_files.html
Denna jobbar inte med en hashsummefil, utan bara visar de på skärm. Detta kan användas för manuell beskådning, eller för att jämföra filer som ska vara lika. Om du till exempel har tillgång till två filer som ska vara identiska (en på C: och en på USB-minne tex) så kan man dra&släppa dessa in i HashMyFiles, om de är samma får de samma hashsumma och då även en markering för detta (bakgrundsfärgen för den raden i listan, de med samma hashsumma får samma färg).
Till exempel:
HashMyFiles
HashMyFiles
5fee4105e9c81278746052.jpg (24.98 KiB) Visad 1950 gånger

På detta tema kan man även nämna CrystalDiskInfo, https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
CrystalDiskInfo kan användas för att kontrollera en hårddisks/SSDs SMART-information, vilket är information över hur disken verkar må, om den ofta får interna läsfel så kan verktyget illustrera detta. OBS, diskar kan också tvädö helt utan förvarning, men en disk som får varning på sin SMART-data ska man nog inte lita på. Man ska oavsett alltid ha samma information på flera diskar. Diskar jag haft problem med har nog alltid haft varning/kass status på deras SMART-information. Vanliga USB-minnen har inte SMART-information (men vissa speciella USB-SSD-minnen borde kunna ha det)
Exempel över en disk som är döende:
CrystalDiskInfo
CrystalDiskInfo
5fee4343bbe36038660604.jpg (45.15 KiB) Visad 1950 gånger
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Säkerställa att digital information går att återläsa

Inlägg av maskros »

Tack för fin info. Hashverktyget bör också gå att använda för att se om man fått elakheter i sina filer.

Vet inte hur många som har CD/DVD-läsare längre men sparar man sina filer på flera typer av media, HDD, USB, CD så borde man klara ganska lång tid och framförallt att saker blir omoderna.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Säkerställa att digital information går att återläsa

Inlägg av Sterb »

Bra grejer! :up:

5fee537d70095355190476.jpg
5fee537d70095355190476.jpg (41.96 KiB) Visad 1938 gånger
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Säkerställa att digital information går att återläsa

Inlägg av bastard »

funderar även på vilka medier som är lämpliga
börjar ju bli så hög denisitet på informationen att saker börjar få bitröta, hårdiskarna börjar köra bitarna stackade och flashminnena tappar information relativt fort

cd rom är verkligen på väg ut
diskettar, dagens ungdommar vet ju inte ens vad det är
hålremsa funkar, men vilka har maskiner för det

allternativ?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: Säkerställa att digital information går att återläsa

Inlägg av falken »

Jag skulle gissa att det bästa mediet för långtidslagring faktiskt är en vanlig hårddisk. En icke inkopplad alltså (cold storage) förvarad på lämpligt sätt. Jag har diskar som är gott och väl 30 år gamla som fortfarande funkar prima när jag kopplar in dem.
Har hårddiskar (scsi) som är så gamla att de bara är 120Mb stora :-)
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Säkerställa att digital information går att återläsa

Inlägg av Marie »

falken skrev: 11 sep 2021 23:34 Jag skulle gissa att det bästa mediet för långtidslagring faktiskt är en vanlig hårddisk. En icke inkopplad alltså (cold storage) förvarad på lämpligt sätt. Jag har diskar som är gott och väl 30 år gamla som fortfarande funkar prima när jag kopplar in dem.
Har hårddiskar (scsi) som är så gamla att de bara är 120Mb stora :-)
Se till att använda sådana av samma modell.. minst tre av varje modell..
Styrkortet och läshuvud är sådant som är svaga länken mekaniska diskar och har du då fler av samma modeller, så kan du plocka komponenter emellan dem för att rädda data. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Säkerställa att digital information går att återläsa

Inlägg av entropi »

Checksummor är bra. MD5 anses generellt förlegat men duger bra till ändamålet!
Om man vill vara lite mindre beroende av programmet så använd program för att skapa en torrent-fil. Sen behöver du inte dela ut den, men det finns många olika program för nedladdning, och många fler som vet hur bittorrrnt används.
Det är checksummor som kontrolleras när du väljer verify files eller liknande.

Hmmm, jag är nog också inne på att hårddiskar är bra. Processor arkitekturer brukar uppdateras och vara bakåt kompatibla. Kan tänka mig att jag skulle kunna boota min gamla 486 Linux dators hårddisk på en 20 år nyare stationär dator, så länge jag sett till att det går att koppla in disken via tex usb.

Sen finns det usb läsare för diskar som kan kopiera hårddiskar utan dator. Kanske en bra idé med flera diskar som man speglar då och då för att motverka bitrot.

Men man måste nog följa med lite, nu börjar tex SATA diskar kännas ganska gamla och M.2 vanligare och vanligare. Nån gång får man flytta över till nytt media när Interfacet börjar bli sällsynt.
Har nog information som gått från floppy disk, till CD-ROM, till DVD, till SD-kort :)
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Säkerställa att digital information går att återläsa

Inlägg av rödluvan »

Intressant läsning.
Jag antar att ni syftar på formfaktorn när ni säger M.2 vs SATA.
Fördelen med M2/NGFF (Heter allt NGFF i början? :mrgreen: ) förutom att enheterna är smidiga att installera är ju också att man inte i praktiken är låst till SATA om moderkortet har stöd för fler, till exempel PCIe. (Nackdelen med just PCI är ju dock att det som regel behöver ockupera en kortplats (i allafall på de flesta vanligt förekommande moderkort för den vanliga konsumentmarknaden) även om man kör det över M.2 platserna, det verkar bara vara en switch funktion).
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Säkerställa att digital information går att återläsa

Inlägg av bastard »

finns det någon som tillverkar industri snurrdiskar med lägre kapacitet men bättre ber ?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Säkerställa att digital information går att återläsa

Inlägg av entropi »

Vad betyder ber?

Tror det är bättre att spegla över flera enheter, men som snålvariant borde man kunna räkna ut hur man partitionerar per hd-platta. Sen kan man mjukvaruraida partitionerna. Men som sagt både bättre och enklare att spegla på riktigt
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Digital prepping"