Köpa esbit tabletter?
Re: Köpa esbit tabletter?
Vardå? Jag hittar bara småförpackningarna...
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Dom skriver så här i annonsen på fältköket: https://z-aim.com/rea/stormkok-dg-soldier/
"Köp till 1 kg eller 600 gr extra tabletter direkt så är du rustad! Tabletterna lagras utan problem i 10 år! Tabletterna levereras i förpackning om 8 st och är plastade för att inte påverkas av fukt."•och jag förstår det som att man köper 3 eller 5x 200g paket för O,6 eller 1kg
Beställde 2 kök och 1,2kg (6paket) extra tabletter. Frakt 59:- totalt 351:-
Ska bygga ett par olika typ offensiva attack-BOB:ar i LK-35 haglund-säckar att fästa på ramen på LK-35 mesar
Där ska förutom överlevnadsattributen där dom här köken passar in perfekt, också finnas hårdvara och resurser att återerövra ett förlorat bug-out/bug-in ställe.
"Köp till 1 kg eller 600 gr extra tabletter direkt så är du rustad! Tabletterna lagras utan problem i 10 år! Tabletterna levereras i förpackning om 8 st och är plastade för att inte påverkas av fukt."•och jag förstår det som att man köper 3 eller 5x 200g paket för O,6 eller 1kg
Ska bygga ett par olika typ offensiva attack-BOB:ar i LK-35 haglund-säckar att fästa på ramen på LK-35 mesar
Där ska förutom överlevnadsattributen där dom här köken passar in perfekt, också finnas hårdvara och resurser att återerövra ett förlorat bug-out/bug-in ställe.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Sådär, 2,4 kilo metatabletter rikare... 
Är det någon här som vet om det går att dela på metatabletter utan att de går sönder eller man får en massa spill på dem?

Är det någon här som vet om det går att dela på metatabletter utan att de går sönder eller man får en massa spill på dem?
Слава Україні!
- Vattendrag
Låter som ett bra kök att ha i en extended EDC för resor med risk för stopp. Så billigt att jag beställer ett bafatt.reboot skrev: 10 jan 2021 04:33 Dom skriver så här i annonsen på fältköket: https://z-aim.com/rea/stormkok-dg-soldier/
Funderat om jag har behov och tvekar lite.
Esbit-tabletter har bra energitäthet på 30MJ/kg
Som jämförelse har ren etanol 29MJ/kg och bensin 43MJ/kg
Nackdelen med köket är väl att man inte kan reglera värmen och den tabletterna sägs ge klibbigt typ sot på kärlet och lukta rätt
starkt när man bränner dom = bör ha lock på kärlet man värmer.
Har inte använt Esbit sen var liten och hade en liten ångmaskin så inget direkt minne av det.
Någon som har testat dom på senare tid som kan kommentera?
Esbit-tabletter har bra energitäthet på 30MJ/kg
Som jämförelse har ren etanol 29MJ/kg och bensin 43MJ/kg
Nackdelen med köket är väl att man inte kan reglera värmen och den tabletterna sägs ge klibbigt typ sot på kärlet och lukta rätt
starkt när man bränner dom = bör ha lock på kärlet man värmer.
Har inte använt Esbit sen var liten och hade en liten ångmaskin så inget direkt minne av det.
Någon som har testat dom på senare tid som kan kommentera?
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Jag har inte hunnit testa ännu då det kom annat emellan, men en sak jag noterat är att dessa kartor anges ha ca 14 minuters brinntid, medan (moderna) originaltabletterna på 2 gram har ca 10 minuters brinntid men är bara ca 1/3 så stora som dessa, men jag vet ej om det har med ytan och värmealstring över tid att göra, eller om dessa (från Malaysia) innehåller billigare råvaror. undrar om dessa är samma som de som är i vissa Sydasiatiska militära MRE rations, tro?
Слава Україні!
Jag skaffade också spisen och några paket hexamintabletter. Jag ska försöka testa grejerna under helgen. Mitt första intryck är rejäla bränsletabletter och aningen tunn plåt i själva spisen men den medföljade skivan för Crusaderkoppen (Gissar på grund av formen, jag har inte mätt) gör det stabilt nog.
Jag har tänkt köra det med mitt jugoslaviska/serbiska mess kit. Jag återkommer efter provkörningen...
Jag har tänkt köra det med mitt jugoslaviska/serbiska mess kit. Jag återkommer efter provkörningen...
Provkört!
Det fungerade ungefär som tänkt. Hexamintabletterna brinner förstås inte lika länge som utlovat. Med lite vind och kyla klarar dom drygt 7 minuter.
Det fungerade att göra ett uppkok på ungefär 70 cl på den tiden. Jag fick avstå det jugoslaviska messkitet och istället använda en gammal kaffepanna i aluminium. Det blev till slut en fråga om lock något som messkitet saknar.
Själva kökets tunna plåt fungerar trots att jag kände mig tveksam. Det sotade som attan också men det var mycket lätt att diska av. Kaffepannan blev faktiskt snyggare efter rengöringen.
Ska man använda det under en längre tid bör man kanske se sig om efter något kraftigare. Som nödkök alldeles perfekt. Nu åker det in i bilen och får ligga där tillsammans med en extra ask bränsletabletter.
Det fungerade ungefär som tänkt. Hexamintabletterna brinner förstås inte lika länge som utlovat. Med lite vind och kyla klarar dom drygt 7 minuter.
Det fungerade att göra ett uppkok på ungefär 70 cl på den tiden. Jag fick avstå det jugoslaviska messkitet och istället använda en gammal kaffepanna i aluminium. Det blev till slut en fråga om lock något som messkitet saknar.
Själva kökets tunna plåt fungerar trots att jag kände mig tveksam. Det sotade som attan också men det var mycket lätt att diska av. Kaffepannan blev faktiskt snyggare efter rengöringen.
Ska man använda det under en längre tid bör man kanske se sig om efter något kraftigare. Som nödkök alldeles perfekt. Nu åker det in i bilen och får ligga där tillsammans med en extra ask bränsletabletter.