Texas vinterstorm 2021

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
bastard

Re: Texas vinterstorm 2021

Inlägg av bastard »

eller går bankrupta

"För de som trots kaoset lyckats hålla i gång kylskåp och lampor har veckan avslutats med chockerande höga elräkningar. 63-årige Scott Willoughbys räkning har landat på 70 gånger mer än vanligt – 16.752 dollar, motsvarande 138.000 kronor."

fundera på den och kostnaden för ett litet elverk och några dunkar bensin....
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Ursus

Inlägg av Ursus »

vantohal skrev: 21 feb 2021 10:16 Jag minns för någon sommar sedan när vi fick runt 50 grader varmt. Gamlingar dog på äldreboenden för att vi inte var förberedda på värmen. Vem kunde tro att det skulle behövas kyle ner folk, i Norrland?
Förlåt min okunskap och OT, men när har vi i Norrland haft femtio graders värme? Det högsta som har uppmätts i Norrland var Harads den 17:e Juli 1945, med 36,9 grader. Kan inte minnas en enda sommar när det har varit över trettiotre, där jag bor i alla fall (Norrbotten).

Kallaste jag har varit med om var -41, när jag gick på lågstadet. Gick till skolan som alla andra dagar, och allt flöt på som vanligt.

För den delen kvarstår min negativa åsikt om just texanerna i detta fall, oaktat övriga personliga egenskaper. Givetvis kan inte vanliga människor påverka elnät eller vattenledningar, men de bor trots allt i ett stundtals blästrande hett landskap om somrarna och dessutom i tornadostaten nummer ett. Ändå satsar de hellre på eldriven AC än att fixa sig någon form av isolering och kanske lite rejälare byggnader? Som bastard påpekar fungerar isolering åt båda hållen; mot såväl kyla som värme.

Kanske skulle ta efter mexikanarna och bygga i adobe istället för tunna standard-amerikanska gipsväggar? Då har man ju i alla fall termisk massa som håller inne värmen om vintern och ute värmen om sommaren, och som kanske kan genomlida ett par tornados.

Men i den moderna världen verkar form ta prioritet över funktion. Ungefär samma tankar gick genom mitt huvud när man läste om Fukushima och genidraget att placera reservgeneratorer till ett kärnkraftverk i en källarvåning under havsytan...

Skulle svenskarna klara sig bättre genom en liknande köldknäpp. Sällan. Om vi hade bott som man gjorde förr i världen; med rejäla timmerbyggnader och flera eldstäder och manuell brunn för nödfall, så kanske. Men även här uppe i obygden börjar svennebananernas designer-hus (läs: skolådor) ploppa upp överallt. Rena friggebodar med några plankor till fasad och med mer fönster än väggar...
Användarens profilbild
Jakob

Inlägg av Jakob »

Ett ord som jag tog till mej från rapporten från 2011 var "Interdependency". Vad är det på svenska?
Ett exempel. Ett kraftverk behöver naturgas för att fungera. Naturgasen behöver el för distribution.

Den prepp-synd som texasborna gjorde sej skyldiga till var att de litat helt på att nån annan ska förse dem med basbehoven.
Vad är då basbehoven?
Jo:
- vatten
- mat
- husrum
- värme (/kyla)
- säkerhet
- sjukvård
- energi
- transport
- kommunikation

En prepper ska kunna fixa basbehoven själv, iaf. under en begränsad tid.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Interdependency betyder ungefär samarbetsbehov. Dvs att man är beroende av samarbete med andra för att lösa omedelbara problem/kriser.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Scoo

Inlägg av Scoo »

Just fallet Texas var väl nog något av en svart svan för dem även om de som sagt varit med om snarlikt för inte så oerhört länge sedan. Läste på survivalistboards.com en som berättade att vederbörande exempelvis inte ens ägt ett par handskar(!) och sålunda var det lite besvärligt med klädseln... Sen har de väl som är vana med sydliga breddgrader inte så mycket brunt fett i sin kropp utan vitt fett som isolerar sämre, grundorsaken att folk från såna trakter är frusna. Men som sagts tidigare, bra märkligt att de inte fått för sig att isolera lite ens för att då hålla bättre inne den svala luftkonditionerade luften... :smack:
För mina barns skull
Användarens profilbild
vantohal

Inlägg av vantohal »

Ursus skrev: 21 feb 2021 17:21
vantohal skrev: 21 feb 2021 10:16 Jag minns för någon sommar sedan när vi fick runt 50 grader varmt. Gamlingar dog på äldreboenden för att vi inte var förberedda på värmen. Vem kunde tro att det skulle behövas kyle ner folk, i Norrland?
Förlåt min okunskap och OT, men när har vi i Norrland haft femtio graders värme? Det högsta som har uppmätts i Norrland var Harads den 17:e Juli 1945, med 36,9 grader. Kan inte minnas en enda sommar när det har varit över trettiotre, där jag bor i alla fall (Norrbotten).

Kallaste jag har varit med om var -41, när jag gick på lågstadet. Gick till skolan som alla andra dagar, och allt flöt på som vanligt.

För den delen kvarstår min negativa åsikt om just texanerna i detta fall, oaktat övriga personliga egenskaper. Givetvis kan inte vanliga människor påverka elnät eller vattenledningar, men de bor trots allt i ett stundtals blästrande hett landskap om somrarna och dessutom i tornadostaten nummer ett. Ändå satsar de hellre på eldriven AC än att fixa sig någon form av isolering och kanske lite rejälare byggnader? Som bastard påpekar fungerar isolering åt båda hållen; mot såväl kyla som värme.

Kanske skulle ta efter mexikanarna och bygga i adobe istället för tunna standard-amerikanska gipsväggar? Då har man ju i alla fall termisk massa som håller inne värmen om vintern och ute värmen om sommaren, och som kanske kan genomlida ett par tornados.

Men i den moderna världen verkar form ta prioritet över funktion. Ungefär samma tankar gick genom mitt huvud när man läste om Fukushima och genidraget att placera reservgeneratorer till ett kärnkraftverk i en källarvåning under havsytan...

Skulle svenskarna klara sig bättre genom en liknande köldknäpp. Sällan. Om vi hade bott som man gjorde förr i världen; med rejäla timmerbyggnader och flera eldstäder och manuell brunn för nödfall, så kanske. Men även här uppe i obygden börjar svennebananernas designer-hus (läs: skolådor) ploppa upp överallt. Rena friggebodar med några plankor till fasad och med mer fönster än väggar...
Oj du, där var jag för snabb över tangenterna. +30 menade jag att skriva. Tänk dig att bo i ett energihus utan kamin och det blev -41. Jag kommer inte ihåg min värsta vinter, men jag är född på 70-talet. Jag var och jobbade på Svalbard en vinter i slutet på nittiotalet och i Arjeplog två vintrar på 2000-talet. Det var rätt kallt men jag har aldrig intresserat mig djupare för meteorologiska data.
Jag tycker det är helt galet att vi, det är faktiskt norrländska företag, stora som små, bygger hus här som är helt beroende av kraft från en enda källa. Det gör oss väldigt sårbara.
Tank

Inlägg av Tank »

Det är kanske lite det som är grejen med oss som inte är som andra?
Vi tänker några steg längre än fårket och förbereder oss lite mera för det som är mera osannolikt.
Och har saker för att klara både kyla och hetta?

Jag kommer ihåg en berättelse från en kollega utanför Raleigh i USA där snacket gick om just elkostnaden för att kyla huset på sommaren.
En granne var förvånad över att det var så dyrt att kyla huset.
Det visade sig att det huset, som i övrigt var lika stort etc, saknade isolering i tak och vägg och därför var ca 50% dyrare att kyla.
Varför isolera ett hus som ligger där (det då på den tiden) inte blir kallare än några plusgrader? :hm:

Nåja, och på detta ämnet började vi tänka för 3 år sedan att det är dags att börja förbereda sig på värmeböljor i Sverige.

Ni som kritiserar fårket i USA för det som vi ser som normalbild, klarar ni 3 veckor med 35grader plus i sommar? :hm:
Bara undrar...

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

japp, utan problem, ac, utomhusbadkar, kallt garage och sjö i närheten, låt det komma 35 graders sommar :mrgreen:
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Ursus

Inlägg av Ursus »

Tank skrev: 22 feb 2021 13:47 Ni som kritiserar fårket i USA för det som vi ser som normalbild, klarar ni 3 veckor med 35grader plus i sommar? :hm:
Bara undrar...
Borde göra det, har faktiskt alltid haft osvenskt lätt för hög värme :hm:

Är magerlagd (och därmed lågt BMI) samt svettas som en jävla dusch året runt. Kan dröna runt en 30+ dag i solen utan större ansträngning, så länge jag får ha en hatt på skallen och vatten i magen, samt bara man håller sig undan från den värsta middagssolen.

(Samt garaget är kung. Som en bunker.)

Var denna tålighet kommer ifrån är ett mysterium. Djupskogs-finnar på ena sidan av släkten, roslagsvikingar på andra. Vem vet, den senare hälften kanske plockade upp lite orientaliska gener på nån färd till östan riken?
Användarens profilbild
rödluvan

Inlägg av rödluvan »

Jag föredrar normalt kyla före värme (har typ 13 grader inne på vintern), men, jag har AC funktion på värmepumpen, men jag har ärligt talat aldrig använt den över huvud taget, känns mest fånigt i detta land tycker jag, när jag bodde i lägenhet under ett plåttak förr kunde det säkert bli över 40 grader inne om sommaren, ingen AC där heller... :)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"