Köpa BOL - var börjar man?

Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Obstinat »

Precis så är det med avstånd o tid. Talar man med kollegor hemmavid o de säger att de kommer om en timme så har de färdats allt emellan 4 km o 2 mil. Skulle man prata med folk i glesbygd så kan det handla om allt alltifrån 100 km till 120 km beroende på väglag o poliser under samma tid :notme:
Charlie** skrev: 25 feb 2021 20:39 [quote=xsive post_id=19903 time=<a href="tel:1614274135">1614274135</a> user_id=55]
[quote=Obstinat post_id=19901 time=<a href="tel:1614271554">1614271554</a> user_id=101]
Min plan är iaf att fly Fjollträsk o bege mig norröver. Tyvärr har ju priserna ökat även där....
Är det inte så att om priserna stigit 50% i Stockholm så har dom kanske stigit nära dom procenten norröver också?
Men i kronor och ören så är skillnaden på 50% på 4Mkr mot 50% på 500 tusen eller... :hm:
Sen gick väl alla mindre torpställen och likande upp som bara den under förra året för det var hemester som gällde
[/quote]

Priserna har stigit här uppe men har man något att sälja i Sthlms-trakten så är man i hamn. Sedan så beror det på vart i norr man söker sig. Fastighetspriserna t ex Västjämtland och i och runt Universitetsstäderna är inte jätte billiga men söker man sig utanför befolkningscentra så är det helt andra priser. Då tillkommer i och för sig problem med arbetstillfällen och/eller pendlingsavstånd/pendlingskostnader. Men det 2 sistnämnda problemen är väl någon man är van vid i Sthlmstrakten.
[/quote]

Får hålla med om problemet att finna bra objekt då det gärna springer iväg i pris även i glesbygd!.... :-g
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av maskros »

150.000 kr. Dryga 2 ha. Land med öppen mark, lite skog och en egen ö på ca 1 ha.
https://www.blocket.se/annons/vasternor ... t/94279464
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Omnivore »

xsive skrev: 25 feb 2021 18:28 Är det inte så att om priserna stigit 50% i Stockholm så har dom kanske stigit nära dom procenten norröver också?
Men i kronor och ören så är skillnaden på 50% på 4Mkr mot 50% på 500 tusen eller... :hm:
Sen gick väl alla mindre torpställen och likande upp som bara den under förra året för det var hemester som gällde
Så fort de flesta är vaccinerade och restriktionerna släpper så kommer folk att börja åka till Thailand och Malåkra igen och då sjunker nog priserna på torpen. Det är ju lite jobbigt att ta hand om sitt torp. :mrgreen:
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Obstinat »

Omnivore skrev: 26 feb 2021 11:36

Så fort de flesta är vaccinerade och restriktionerna släpper så kommer folk att börja åka till Thailand och Malåkra igen och då sjunker nog priserna på torpen. Det är ju lite jobbigt att ta hand om sitt torp. :mrgreen:
Om nu vacciner o andra restriktioner kommer fungera? Känns som vi på något sätt kommer o få leva med denna pest länge...
Tycker mig ändå ana förutom det experter hävdat apropå att folk som bor trångt o jobbar hemifrån söker sig till större boenden. Finns då fiberuppkoppling eller bra möjligheter att surfa via master så finns det inte mkt som håller de låsta förutom alla de åtaganden de ev har såsom skolor barn gamla föräldrar osv.....

Andra bevekelsegrunder att flytta förutom möjligheten att slippa köer o trängsel o friskare luft kan ju vara många men rent spontant känns det som tex kriminaliteten är av annan art än i storstadsregionerna.... :notme:

Kanske får vi uppleva hur landsbygden blir återkoliniserad? Tvärtemot de strömmar av människor dom sökte sig till städerna för 100 år sedan. Mkt av vår tillverkningsindustri har ju sedan länge lämnat landet för billigare arbetare.
mango
Inlägg: 375
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av mango »

Omnivore skrev: 26 feb 2021 11:36
xsive skrev: 25 feb 2021 18:28 Är det inte så att om priserna stigit 50% i Stockholm så har dom kanske stigit nära dom procenten norröver också?
Men i kronor och ören så är skillnaden på 50% på 4Mkr mot 50% på 500 tusen eller... :hm:
Sen gick väl alla mindre torpställen och likande upp som bara den under förra året för det var hemester som gällde
Så fort de flesta är vaccinerade och restriktionerna släpper så kommer folk att börja åka till Thailand och Malåkra igen och då sjunker nog priserna på torpen. Det är ju lite jobbigt att ta hand om sitt torp. :mrgreen:
Tror inte jag.
Priser på torp, gårdar och fritidshus med lite tomt kommer fortsätta att öka. Vi är redan inne i en ny gröna vågen-rörelse.
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Obstinat »

mango skrev: 26 feb 2021 17:09 [quote=Omnivore post_id=19933 time=<a href="tel:1614335767">1614335767</a> user_id=59]
[quote=xsive post_id=19903 time=<a href="tel:1614274135">1614274135</a> user_id=55]
Är det inte så att om priserna stigit 50% i Stockholm så har dom kanske stigit nära dom procenten norröver också?
Men i kronor och ören så är skillnaden på 50% på 4Mkr mot 50% på 500 tusen eller... :hm:
Sen gick väl alla mindre torpställen och likande upp som bara den under förra året för det var hemester som gällde
Så fort de flesta är vaccinerade och restriktionerna släpper så kommer folk att börja åka till Thailand och Malåkra igen och då sjunker nog priserna på torpen. Det är ju lite jobbigt att ta hand om sitt torp. :mrgreen:
[/quote]

Tror inte jag.
Priser på torp, gårdar och fritidshus med lite tomt kommer fortsätta att öka. Vi är redan inne i en ny gröna vågen-rörelse.
[/quote]

Så går mina tankar likväl! Sedan om man väljer kalla det för ny gröna vågen eller tillbaks till rötterna är egalt o oviktigt? :D
Kan man bara lösa energifrågan samt alla andra proppar om folk väljer o flytta ut i glesbygd såsom skolor dagis osv... Tyvärr tycks ju centralisering vara ett mantra som genomsyrar det mesta tänk sjukvård rättsväsende osv.... Från högre makt! :-g
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av WoodsmansLife »

Jag förstår var du bor Ursus.
Mitt specifika tips för ditt regionsområde är de lokala facebook-grupperna där hus ibland kommer upp som aldrig når varken blocket eller hemnet. Har sett mer än en handfull hus de senaste åren gå igenom detta.
Ursus

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Ursus »

WoodsmansLife skrev: 13 apr 2021 11:03 Jag förstår var du bor Ursus.
Mitt specifika tips för ditt regionsområde är de lokala facebook-grupperna där hus ibland kommer upp som aldrig når varken blocket eller hemnet. Har sett mer än en handfull hus de senaste åren gå igenom detta.
En intressant artikel i sammanhanget som heter Norrbotten:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... fritidshus

Enorm prisökning på enkla fritidshus.

Fan ta svennebananerna och deras överbelånade plånbok. Trodde att Covid skulle göra att folk gör sig av med kostnader såsom gamla stugor, men icke. Allt för att ha något sätt att fly den grå vardagen och känna en förändring i kroppen. Som missbrukare.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av maskros »

Ursus skrev: 23 maj 2021 08:46 Fan ta svennebananerna och deras överbelånade plånbok. Trodde att Covid skulle göra att folk gör sig av med kostnader såsom gamla stugor, men icke. Allt för att ha något sätt att fly den grå vardagen och känna en förändring i kroppen. Som missbrukare.
I min enkla värld kommer detta att ändras när Coviden släpper greppet, inflationen slagit igenom på allvar och centralbankerna slutar dopa marknaden. Något tidsperspektiv törs jag mig inte på, har haft så himla fel förr men inom min livstid.

Å andra sidan vet man inte vad som händer med sånt här https://sverigesradio.se/artikel/arbets ... ll-ha-jobb som väl kommer sig av industrisatsningarna i norr.

I inlandet är det väl fortfarande billigt? (Åtminstone tills vi etablerats som EUs skansen i det allmänna medvetandet.)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av WoodsmansLife »

Ursus skrev: 23 maj 2021 08:46
WoodsmansLife skrev: 13 apr 2021 11:03 Jag förstår var du bor Ursus.
Mitt specifika tips för ditt regionsområde är de lokala facebook-grupperna där hus ibland kommer upp som aldrig når varken blocket eller hemnet. Har sett mer än en handfull hus de senaste åren gå igenom detta.
En intressant artikel i sammanhanget som heter Norrbotten:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... fritidshus

Enorm prisökning på enkla fritidshus.

Fan ta svennebananerna och deras överbelånade plånbok. Trodde att Covid skulle göra att folk gör sig av med kostnader såsom gamla stugor, men icke. Allt för att ha något sätt att fly den grå vardagen och känna en förändring i kroppen. Som missbrukare.
Jo så må det vara, men det är ännu många som inte går genom mäklare och då hamnar priset lågt ändå. Ett hus med 7 ha mark gick för380k förra veckan. Vanligt per-albin torp med ladugård och lite andra byggnader.
Mäklare gör sig en fin bit såklart, men många ids inte gå genom dem!
Skriv svar

Återgå till "Huset på landet"