Barocook

Vi har mer än bara mat på lager, vad, varför, hur mycket och hur länge håller sig prylarna?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Barocook

Inlägg av xsive »

I ett av mina tidigare liv på SS forument skaffade jag ett kärl och lite heat packs från Barocook
för att kunna värma mat utan eld.
https://barocooksweden.se/
Skrev om det i denna tråden
https://swedishsurvivalist.egetforum.se ... 6-15.html?
Samma tillverkare som Barocook med såldes även som Trekmate flameless cook och köpte ett 850ml neoprenisolerat kärl därifrån.

Nu var det några år sen.. Shit 6,5 år sen juh :shock: och har legat oanvänt senaste 3-4 åren.
Dags att prova hur bra heat pack fortfarande fungerade.
Hällde i 500ml vatten i tillagningskärlet och preparerade en 50g heatpack i utrymmet under och
tillsatte 120ml vatten... Först hände nada och sen hände ingenting.
Sen efter 7-8 minuter blev det faktiskt liv i den och började spotta och komma lite ånga.
På med vattenkärlet med vatten (18 grader) och klocka hur det utvecklade sig.
Efter 15 minuter nådde det 65 grader för att sen hålla sig ungefär där. Inte så imponerande.
Testade med nytt vatten och heat pack och denna gång tog det nästan en kvart innan någon
reaktion. Denna peakade på 61 grader 18 minuter efter reaktionen drog igång.

Slutsats: Nä dom tål inget vidare att lagras i orginal plastförpackningar. Är nog inte tillräckligt
täta varför reaktionen nog lååångsamt pågått under lång tid vartefter syre diffunderat in. :( :(
Som nya startade reaktionen efter en-två minuter och sen ganska rejält ångande under närmaste
kvarten efter så maten ganska snabbt kom upp över 80 grader.

Tänke komplettera med några få nya heat packs och sen packa i vacumsugen mylar så dom borde
hålla sig bättre för lagring.
Något jag rekommenderar? Neeee.. Myyycket effektivare med ett enkelt gaskök och en liten 110g tub
eller ett Esbit eller vadsom. Någon annan som har/testat?
I started out with nothing, and still have most of it left

Återgå till "Förrådsställd utrustning"