2,5 timmar senare högst troligen är ett extra spöknick från en annan medlem för att provocera fram en riktad diskussion.
Intressant men.. Passar mig bättre följa från sidlinjen

Tänker du i ett SHTF-scenario eller under nuvarande förhållanden? I dagsläget finns ju ett visst skydd i samhället, och man kan/förväntas ju ha en viss buffert själv också. Vänner och släktingar blir extra viktiga tänker jag mig. Den personliga krisen får ju ändå förutsättas vara den vanligaste och den ska man inte glömma i sina prepperierrödluvan skrev: 30 maj 2021 21:49 Mycket bra sammanfattning.
En grej jag är intresserad av är hur man klarar sig om man blir ställd utan inkomst och inte avser att ansluta sig till kriminella eller sociala nätverk eller motsvarande.
Vad är den minsta summa man behöver för ett etablerat liv, hur fixar man det om man blir ställd utan jobb eller fast boplats, eller annan form av etablerad trygghet, tex. Hur får jag mat på bordet, vad händer om jag eller någon närstående blir sjuk, osv.
Det är ryssen som testar oss!xsive skrev: 30 maj 2021 21:57 Jag väljer att tro att ett första inlägg från ett nick som startades en halvtimme innan inlägget och sen följs upp med svarsinlägg
2,5 timmar senare högst troligen är ett extra spöknick från en annan medlem för att provocera fram en riktad diskussion.
Intressant men.. Passar mig bättre följa från sidlinjen![]()
SwedishComrade skrev: 30 maj 2021 15:26 Tjenare, tjenare!
Vilka katastrofer är det ni svenskar preppar inför? Det är ju visserligen sunt förnuft att ha mat och vatten i 14 dagar redo utifall något oförutsägbart händer (ex. strömavbrott eller solstorm etc.), men ser att det är överraskande många svenskar som har flyktplaner, investerar i bunkrar eller generellt sätt tar allting till nästa nivå.
Det är ju givetvis inte något dåligt (det skadar ju inte någon att vara förbered), men vad är det alla ni som verkligen går all-in preppar för? Sverige är ju ett väldigt stabilt land (nästan för stabilt, enligt mig), så många av dem problem som får amerikanerna att preppa lär inte drabba oss.
Menar inte att förolämpa någon, jag är genuint intresserad.
Definierar "all-in"- och "nästa nivå"-preppers som folk som gör sig redo för en situation där de skulle behöva fly bort från folk, överleva i flera månader utan hjälp från myndigheterna eller liknande situationer.
Jag instämmer med @xsive här .....det är lite avig forumsstart från en nybörjare som väljer ett nick som SwedishComrade.xsive skrev: 30 maj 2021 21:57 Jag väljer att tro att ett första inlägg från ett nick som startades en halvtimme innan inlägget och sen följs upp med svarsinlägg
Intressant men.. Passar mig bättre följa från sidlinjen![]()
Jag tänker mig om någonting sätter dessa fallskärmar ur spel, eller en mildare situation att det blir som det var i delar av gamla SSSR efter fallet där man för visso fick pengar men summan var för låg att kunna täcka utgifterna om man tex valde att bo kvar hemma eller inte hade tillgång till/av andra skäl inte ville använda subventionerade lägenheter. I Sverige har vi inte samma system med subventionerade lägenheter (i Kina finns det kvar).Olyckskorpen skrev: 30 maj 2021 21:58Tänker du i ett SHTF-scenario eller under nuvarande förhållanden? I dagsläget finns ju ett visst skydd i samhället, och man kan/förväntas ju ha en viss buffert själv också. Vänner och släktingar blir extra viktiga tänker jag mig. Den personliga krisen får ju ändå förutsättas vara den vanligaste och den ska man inte glömma i sina prepperierrödluvan skrev: 30 maj 2021 21:49 Mycket bra sammanfattning.
En grej jag är intresserad av är hur man klarar sig om man blir ställd utan inkomst och inte avser att ansluta sig till kriminella eller sociala nätverk eller motsvarande.
Vad är den minsta summa man behöver för ett etablerat liv, hur fixar man det om man blir ställd utan jobb eller fast boplats, eller annan form av etablerad trygghet, tex. Hur får jag mat på bordet, vad händer om jag eller någon närstående blir sjuk, osv.![]()
Jag antydde absolut inte det.Ursus skrev: 31 maj 2021 11:12 Antyder ni att SwedishComrade är mitt alter ego, för att jag omgående tar upp kampen?