Möjlig ransonering av dricksvatten enlight MSB

Allt om vatten
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Möjlig ransonering av dricksvatten enlight MSB

Inlägg av Strångsjö »

sommartid brukar jag duscha med regnvatten,
vid fruktträd.

Tunnorna är mörk plast, värms fort i solen

Större skörd och så är varmt regnvatten mjukt och skönt.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Möjlig ransonering av dricksvatten enlight MSB

Inlägg av rödluvan »

Ett klassiskt trick att få varmt vatten sommartid är att lägga ut en lång slang, gärna svart, samt om man vill bättra på effekten ytterliga påstås det att man kan trä på ett gäng gamla glasflaskor med avsågad botten så att de bildar en kedja trädda över slangen.
(Dock rymmer den ju inte så mycket och min rent praktiska erfarenhet är att man behöver spola ur den med jämna mellanrum, annars smakar och luktar vattnet av gammal plast, tippar på där även kan trivas bakterier i eventuella organiska rester i vattnet om det står solljummet i flera dagar (mindre problem i dunkar eller tunnor dock tror jag, men slangar har jag varit med om att man varit trött och spolat in en riktigt vidrig klunk rakt i munnen från dushslangar och annat man inte använt på mycket länge... (bodde ofta i arbetarbarracker på grund av jobbet förut, där det ibland fanns duschkabiner som stod länge oanvända) har dock ännu klarat mig från att bli sjuk men det är riktigt äckligt rent ut sagt att få den soppan i munnen... ) Dock går det fort att spola ur slangen.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Möjlig ransonering av dricksvatten enlight MSB

Inlägg av bunk »

vatten kommer finns

men det med bristen menas att det kan bli orent dricka före kokning då det kan bli brist på kemikalier som renar vattnet.

Ni kommer kunna duscha, spola toan.
Men om ni ska dricka kranvattnet eller laga mat i det, så kan det behöva kokas först, om inte sverige får tag i kemikalierna

Fyll på allt ni har med rent vatten nu är mitt tips
alla petflaskor, dunkar, köp extra dunkar stora och många.
Fyll med vatten, förvara helt mörkt och svalt,
håller 6månader innan behov av rotering finns.

De som orkar koka allt dricksvatten och till matlagning behöver inte oroa så mycket.
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Möjlig ransonering av dricksvatten enlight MSB

Inlägg av deadrabbit »

Blev det någon ransonering förra året eller. I år?
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Möjlig ransonering av dricksvatten enlight MSB

Inlägg av Olyckskorpen »

Har inte hört talas om att det skulle ha skett. Men det finns förhoppningsvis numera i många kommuners beredskapsplaner. Och i våra egna planer, förstås! ;)
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Möjlig ransonering av dricksvatten enlight MSB

Inlägg av xsive »

Olyckskorpen skrev: 12 jul 2021 15:05 Har inte hört talas om att det skulle ha skett. Men det finns förhoppningsvis numera i många kommuners beredskapsplaner. Och i våra egna planer, förstås! ;)
Inte mycket mer än dom bevattningsförbud som ett flertal kommuner inför under torra perioder. 39 kommuner har eller har haft det i år.
Ett femtontal kommuner har även gått ut med uppmaning att spara på vattnet
Kan följas här:
https://www.svensktvatten.se/fakta-om-v ... ttenbrist/
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Möjlig ransonering av dricksvatten enlight MSB

Inlägg av entropi »

Jag har bett den nyinflyttade grannen att fylla sin pool lite långsammare än förra året som har samma pumphål som oss. Var dåligt med vatten tills kanske ett par timmar efter han stängde av påfyllningen.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Vatten"