Dammruda någon som provat?

Om uppfödning av djur
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Dammruda någon som provat?

Inlägg av rödluvan »

Ah, ja, det klingade ju till litet. Mörten är ju egentligen en liten karp i grunden, även om man tänker sig karp som en exotisk fisk från fjärran länder, i allafall häruppe (fast jag har för mig att någon form av gräskarp, troligen dock samma arter man odlar i Baltikum inte de moderna asiatiska varianterna, har odlats söderöver tillsammans med de tidigare nämnda arterna även i historisk tid).

Mörtar behöver dock betydligt mer syre i vattnet, enligt min praktiska erfarenhet, men akvariepumpen fungerade utmärkt om man behöver hålla dem i en liten hink över natten tex. Dessa fiskar skall stå mycket kallare än akvariefiskar, tex i garaget eller liknande om man kan.
Det är därför dammen om det går bör ha viss volym, annars kan temperaturen lätt nå upp i skyhöga siffror varma sommardagar, våra nordiska arter tål ofta inte detta lika bra som tropiska akvariefiskar.

Braxen (och troligen också rudor) kunde man som sagt ha i diskhon flera dagar, men man kan behöva spola i litet nytt syrerikt vatten med jämna mellanrum, dock skall man inte byta allt vatten i ett enda svep när man gör det då detta kan leda till temperaturchock för fiskarna, man måste byta det sakta så att temperaturen hålles jämn.

Viktigt att tänka på för alla fiskar är att när man skall installera dem i deras nya permanenta hem, att man inte bara häller dem tvärt ner i nytt vatten, de behöver står ca 15 minuter i en påse eller hink i det nya vattnet och acklimatisera sig om man kan göra det, principen är att man gradvis tillsätter en liten mängd av det nya vattnet med ca 5 minuters mellanrum. Just dessa fiskar kanske klarar det ändå, men de får en bättre start om man gör det riktigt eljest kan de drabbas av chock, mindre fiskar kan till och med dö om man bara häller dem rätt ner i nytt vatten.
Innan man tillsätter fiskar över huvud taget bör dammen ha stått och stabiliserat sig minst 3-4 veckor efter att man fyllt den med nytt vatten, man kan dock plantera växter i den långt tidigare. Man byter inte heller här allt vatten i stöten utan gör detta gradvis ned till ca 90% och med rent vatten utan en massa märkliga tillsatta kemikalier om man behöver göra det. Om man behöver städa dammen byter man vatten gradvis enligt tidigare, normalt byter man aldrig 100% av vattnet i ett akvarium heller utan att man sparar alltid en liten del av det gamla, tex i en hink om det i övrigt är friskt, så etablerar sig micro ekosystemet med påföljande korrekt pH värde och annat snabbare. (Jag brukar även göra stickprover på pH och temperatur, en vanlig badtermometer av bra kvalitet ger tillräckligt bra värden för detta, pH räcker med lackmuspapper för att få en indikation när man behöver göra detta. För surt värde regleras med krossad kalk, för högt till exempel med torvbitar. Men detta beror på vilka arter man håller mer var det grovt räknat borde ligga det brukar dock reglera sig själv så att det stämmer för de flesta arter om resten av ekosystemet fungerar, det är helt normalt om vattnet är något surt, inget man normalt behöver ändra på, jag brukar mest kolla så att man vet att det fungerar som det skall.).

Det mesta av allt detta är bara relevant om man har en liten konstgjort trädgårdsdamm.

Man kan inte ha musslor i en trädgårdsdamm då de inte får tillräckligt med mat där.

Jag är intresserad själv av detta som sagt... :)
Rätta gärna om ni hittar fel.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Djurhushållning"