Ordning i BOV:en

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
Charlie**

Ordning i BOV:en

Inlägg av Charlie** »

Min bil ser inte ut som andra bilar. Invändigt alltså. Det är en mer eller mindre organiserad röra som efter en tid övergår till en instängd Shtf-katastrof. Vid det laget ha jag inte ens lus att sätta mig i bilen och jag undrar ständigt vad mina parkeringsgrannar tänker närt de ser in genom rutorna på min bil. Viss utrustning måste finnas i bilen, framför allt vintertid. Jag inser att jag måste skaffa mig någon form av organiserad lösning.
Det finns en hel del "organizers" på marknaden men det mesta är utformat för barn i baksätet och hänger på framsätenas baksida. Detta är inte aktuellt för min del. Jag vill ha ordning i skuffen. Länkarna nedan är några tänkbara lösningar. Har någon av er några erfarenheter av dessa eller liknande lösningar? Funkar de, eller blir det bara ytterligare ett onödigt köp pga villhöverkännslan jag får, då jag ser dessa. Jag vet att mycket hänger på min egen disciplin men jag inbillar mig att en organizer kan ge mig hjälp på traven. Jag vill inte ha någon "mollelösning" med en uppsjö av småfickor.

https://www.newegg.com/p/30H-01CH-00005

https://www.amazon.com/YOUDENOVA-Backse ... ers-pcr-20

https://www.amazon.com/Rola-59001-M-O-V ... uage=en_US

https://www.amazon.com/dp/B08X28Y39C?ot ... ascsubtag=[artid|2089.g.671[src|[ch|[lt|
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
bushnut

Re: Ordning i BOV:en

Inlägg av bushnut »

Kan inte ett upphöjt golv vara lösningen, om du har en kombi så kan du bygga utdragbara lådor, inte lika iögonfallande som en massa prylar i skuffen
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

bushnut skrev: 17 jul 2021 13:34 Kan inte ett upphöjt golv vara lösningen, om du har en kombi så kan du bygga utdragbara lådor, inte lika iögonfallande som en massa prylar i skuffen
Jo, är ett alternativ jag tänkt på men jag behöver också höjden. En upphöjning längst in i skuffen skulle vara bäst och då kan Rola 59001(3:e länken)vara en bra kombo.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

hårt har nackdelen att det måste passa bra någonstans

använder en biltema svart bag, ca 80 cm lång och 40x40 cm bredd höjd
får plats med det mesta i den
även grov filt och lite sådant

fördel, lätt att ställa i baksätet om man behöver kombiutrymmet
kan tryckas ihop en del
ser oskyldig ut
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
FCR2

Inlägg av FCR2 »

Körde ett tag med motsvarande som den i första länken, att hänga från nackskydden, var helt kass.
Köpte en mjuk "resväska/ryggsäck" på ikea. Lätt att lyfta ur och går att öppna upp helt så man får överblick. Har alla plagg förpackade vattentätt. Bättre o billigare än "taktiska" alternativ. Typ 400 kr
https://www.ikea.com/se/sv/p/vaerldens- ... -30487919/ fanns i grå när jag köpte och ytterfickan är ändrad. Detta är dock min GHB. Bil relaterade grejer ligger nertryckt under golv motsv. Typ minikompressor och däcklagningssats, extra glödlampor, bogseringslina, spade, verktyg, mm mm. Så det ända som ligger och tar plats är väskan, sjvväskan, och brandsläckare.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Jag kör med Biltemas bagageutrymmeslåda i bilen (sedanbil)
https://www.biltema.se/bil---mc/bilinte ... 2000030722
Funkar ok så länge man inte överfyller den. I så fall funkar inte locken nåt vidare
Ena halvan till bilfixargrejor, blixtljus och första hjälpen låda. Andra halvan till GH saker. Mat, kök osv och enkel rygga
Kängor och hjälpstart stutat utanför på respektive sida
Fyller lagom mellan framkant bagagelucka och ryggstöd baksäte i min bil
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Tillbringade någon timma eller 2 på Feltema i dag och köpte den bagageutrymmeslåda som xsive rekommenderade, samt 2 st av den svarta bagen som bastard rekommenderade, en på 72 lit och den större på 128 lit.
Utöver detta, lurade Feltema på mig en hopvikbar väska, 2 skurtrasor samt en ny 10 lit bensindunk.
Nu återstår slutprovet. Kommer jag att lyckas att hålla ordning i min bil eller sitter problemet i mitt huvud. Utfallet kommer att resultera i ett beslut om huruvida jag skall fortsätta med prepping eller lägga preppingen på hyllan och sålla mig till det sovande fårket.
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

:lol:

vore skönt om man kunde bli lyckligt omedveten om omvärldens dumheter

kanske skönt att bli senildement på det sättet

ingen får någonsin ordning på en bils innehåll om man har lite prylar, suck...
men det kan vara mindre besvärligt om man försöker
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

bastard skrev: 18 jul 2021 20:32 [...ingen får någonsin ordning på en bils innehåll om man har lite prylar, suck...]
Tack för den tröstande kommentaren! :hug:
Jag trodde att det var mina multipla diagnoser och mentala störningar som orsakade den kaosartade röran. (:)
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

varit där , så jag vet

nix det är någon naturlag, som allt annat, man får ägna en hel del tid att få saker i ordning, oordningen kommer så fort man använder prylarna, ju mer man har ju värre blir det att rota runt i sakerna, suck...
Skriv svar

Återgå till "Fordon"