Jaga in drivande rådjurshund.

Allt från träning till sjukvård.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Jaga in drivande rådjurshund.

Inlägg av Daltorpet »

Jag har en liten beagle valp på fyra månader. Den blir 10 månader i oktober då löshundsjakten drar igång. Jag undrar hur jagar man bäst in den? Jag har ingen direkt erfarenhet av den typen av jakt eller hund.

Mitt mål är att kunna jaga med hunden själv om jag vill. Men ska också fungera med andra.

Så här ser min plan ut. Vi har tränat lite vardagligt lydnad och inkallning, hon är verkligen en superstjärna och den trevligaste och smartaste valp jag haft.

4-5 månader vi börjar lite lätt lägga spår med godis när hon hittar. Väldigt korta och hon får bra med beröm. Hon är väldigt duktig och har nosat och letat ändå sedan hon kom. Utöver det börjar vi med lite lätt skogsvana. Dvs går ut i skogen och bara kollar. Hon träffar djuren på gården dagligen.

6-7 månader mer skogsvana, lite längre promenader men inga krav. Lägger eventuellt första blodspåret och råskånk. Mer lydnad.

8-9 månader nu är det höst och hon får gå lös. Mer skogsvana och längre tid i skogen. Blod och klövspåren blir lite mer avancerade. Blir några övernattningar i fält. Mest för att lära känna området, djuren och för att hitta hem tex.

10-11 månader nu börjar löshundsjakten. Här tänker jag att jag tar med mig bössan men utan krav, är det för tidigt? Jag skulle bli väldigt glad om det kunde bli någon jakt under året men ser hellre att jag får en god hund nästa år än förstår henne med för tidig jakt i år.

Hur tycker ni det låter ni med erfarehet är det något jag borde lägga till eller ta bort?

Något jag funderar på är att vi har en del tamdjur på gården get, kanin, gris och fåglar. Kan det störa hennes jaktegenskaper på vilt? Mina jaktmarker är utanför dörren så oftast promenar jag till passen och marken, är det något som kan störa? Tex att hon hellre springer hem igen eller så.

Det jag tänkte jaga är rådjur i första hand. Men skulle jag få till hare, räv och vildsvin skulle det vara fantastiskt. Är det möjligt med så skilda arter för en beagle längre fram eller ska jag satsa helt på rådjur för att få en bättre hund?

Hon har bra jaktgener och föräldrarna är jakthundar. Frugan vill dock ta med henne på hundutställningar, valpkurser och sådant är det något som kan störa den jaktliga utvecklingen?

Phew nu vart det många frågor och lång text. Ursäkta för det.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Jaga in drivande rådjurshund.

Inlägg av Charlie** »

Vad härligt det låter. Du kommer att ha en fin tid framöver. Jag får lust att skaffa en ny valp när jag läser ditt inlägg. Jag har ingen erfarenhet av att äga beaglar men jag har jagat med andra som har beagle. Jag ser inga fel i din tänkta plan. Det kan gå fortare och det kan ta längre tid. Ju mer du kommer att lära känna din hund så märker du också hur den utvecklas. De är ju individer och det är skillnad på hur de utvecklas. Försök att skaffa någon jaktpartner som har lite erfarenhet och gärna då någon som känner till marken. Förvänta dig inget jätteresultat de första två åren. Hunden mognar så småningom. Att frugan vill ta med jycken på utställningar stör inte, tvärt om. Du ska följa med på dessa. Det är på dessa tillställningar du kan knyta kontakter och få tips och råd av kunniga och erfarna jägare. Även hunden mår bra av den miljön, med alla skällande hundar runt om kring sig. Utställningar är oftast under våren och sommaren. Jakten börjar på hösten. Fortsätt gärna att berätta hur det går för er. Det ska bli kul att följa er utveckling.

-Lycka till!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Jaga in drivande rådjurshund.

Inlägg av Daltorpet »

Charlie** skrev: 24 maj 2019 02:30 Vad härligt det låter. Du kommer att ha en fin tid framöver. Jag får lust att skaffa en ny valp när jag läser ditt inlägg. Jag har ingen erfarenhet av att äga beaglar men jag har jagat med andra som har beagle. Jag ser inga fel i din tänkta plan. Det kan gå fortare och det kan ta längre tid. Ju mer du kommer att lära känna din hund så märker du också hur den utvecklas. De är ju individer och det är skillnad på hur de utvecklas. Försök att skaffa någon jaktpartner som har lite erfarenhet och gärna då någon som känner till marken. Förvänta dig inget jätteresultat de första två åren. Hunden mognar så småningom. Att frugan vill ta med jycken på utställningar stör inte, tvärt om. Du ska följa med på dessa. Det är på dessa tillställningar du kan knyta kontakter och få tips och råd av kunniga och erfarna jägare. Även hunden mår bra av den miljön, med alla skällande hundar runt om kring sig. Utställningar är oftast under våren och sommaren. Jakten börjar på hösten. Fortsätt gärna att berätta hur det går för er. Det ska bli kul att följa er utveckling.

-Lycka till!
Tack för fint svar! :) Det är superkul och blir bara roligare och roligare för var dag. Vi har lekt gömma godiset och spåra korvbiten inomhus och i rasthagen vilket verkar vara favoriten. Nu blir det valpträff om några veckor så ska bli kul att se hur syskonen utvecklats iom att vår var minstingen i kullen men nu tycker jag hon blivit riktigt rejäl.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Jaga in drivande rådjurshund.

Inlägg av Daltorpet »

Jag har helt glömt att uppdatera här i tråden. Det här gått helt klart över förväntan med jakten och jag är väldigt nöjd med den resan vi gjort tillsammans. Från att knappt gått mer än några meter ifrån mig och jag vara nära på att ge upp så verkade det som att det en dag bara klingade till och det blev drev! Drev som blev längre och finare för varje dag.

I oktober sköt jag tre harar för henne, första november sköt jag ett råkidd för henne och igår sköt frugan sitt första rå. Just i detta nu sitter vi framför den sprakande vedspisen och väntar på att kaffet ska bli klart så att vi kan bege oss ut i spårsnön som föll under natten, ivriga som få.

Jag är verkligen jättenöjd med hund i skogen, det är min första riktiga drivande hund och jakten har nått helt andra nivåer för mig. Det har blivit så mycket mer än att bara gå ut och sätta sig och frysa ett par timmar.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Jaga in drivande rådjurshund.

Inlägg av Charlie** »

Grattis till denna kanonstart! :up: :up: :up:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Jaga in drivande rådjurshund.

Inlägg av Camo »

Det var glada nyheter :D :D
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Jaga in drivande rådjurshund.

Inlägg av Daltorpet »

Sista dagen på hundjakten för den här säsongen. Det har varit grymt roligt och många otroliga dagar och jakter har vi haft och det kunde jag inte ens drömma om för sex månader sedan. Allt flyter på över förväntan.

Fem rådjur och sju harar har blivit fällda för henne och tre dödsök/eftersök på älg. Ett på svin. Så galet stolt när gubbarna i laget frågar om man kan komma med beaglen då en älg sprungit vidare.

Igår sköt jag sista råkiddet för henne så nu blir det vila till i höst.
5e31c1ea1b871624648935.jpg
5e31c1ea1b871624648935.jpg (20.57 KiB) Visad 7029 gånger
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Jaga in drivande rådjurshund.

Inlägg av crusoe »

Fantastisk lesning for en som knapt nok har jaget med hund. Jeg blir nesten misunnelig/avundsjuk (?) av å lese hvor rask og god suksess dere har hatt.

Den lille erfaringen jeg har fra jakt med hund herfra, så virker det som om de jeg har jaktet med vil at hunden bare skal jage en type vilt? En harehund skal ikke jage rådyr, en elghund skal ikke jage hare osv. Kan alt for lite om dette, men det er et inntrykk jeg har. Selvsagt er sporing (blodsporing) noe annet, men har opplevd at under drev så skal hunden bare følge en type vilt.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Jaga in drivande rådjurshund.

Inlägg av Daltorpet »

crusoe skrev: 01 feb 2020 21:50 Fantastisk lesning for en som knapt nok har jaget med hund. Jeg blir nesten misunnelig/avundsjuk (?) av å lese hvor rask og god suksess dere har hatt.

Den lille erfaringen jeg har fra jakt med hund herfra, så virker det som om de jeg har jaktet med vil at hunden bare skal jage en type vilt? En harehund skal ikke jage rådyr, en elghund skal ikke jage hare osv. Kan alt for lite om dette, men det er et inntrykk jeg har. Selvsagt er sporing (blodsporing) noe annet, men har opplevd at under drev så skal hunden bare følge en type vilt.
Tackar, jo vi är supernöjda och det hade jag verkligen inte kunnat drömma om innan. Men det har också varit en del jobb och vi har nog varit ute i princip varje dag sen oktober. Alltifrån en halv timme till ett dagspass.

Man kan nog absolut föredra att jaga in på ett vilt men man också välja att jaga flera om rasen och individen har förutsättningarna för det. Tex stövare är högbenta och skall inte jaga rådjur utan är renodlade har/rävhundar. Det har med att inte stressa djuren att göra. Min beagle är lågbent och jaga rådjuren utan att stressa men funkar även till hare även om det inte blir lika fartfyllda jakter.

Jag vet inte om jag inbillar mig men jag tycker nästan man kan höra på skallen och se på hur drevet gått för att kunna avgöra vilket vilt som jagas. Men och andra sidan är jag inte helt hundra då vi inte ofta haft spårsnö så ofta.

Jag tror att många erfarna jägare väljer att köra ett viltsprincipen och då har flera olika hundar till olika vilt istället.

Jag var själv inte jättesugen på jakthund utan det blev ganska snabbt påkommet och mest åt frugan. Idag ångrar jag det inte en sekund och min jakt har blivit så mycket mer givande och rolig för mig.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Jaga in drivande rådjurshund.

Inlägg av crusoe »

Takker for svar! Da har jeg nok oppfattet de med hund jeg (noen få ganger) har jaktet sammen med riktig. Det har vært under jakt på en type vilt på de turene jeg har vært med. Ut fra et prepperperspektiv så må det jo være bedre med en hund som er i stand til å jage flere typer vilt, så jeg synes det høres ut som om dere har gjort et godt valg. Unntaket er vel om man har nok tid, stort nok terreng og nok hunder til å spesialisere hundene til en type vilt.

Uansett så synes jeg tråden har vært flott lesning og ønsker hunden, frugan og deg alt vel videre på deres jaktturer!
Skriv svar

Återgå till "Hunden"