Snugpak Stratosphere - Bra eller anus?

Alla typer av säckar och väskor är välkomna här.
Ursus

Snugpak Stratosphere - Bra eller anus?

Inlägg av Ursus »

Enligt rubrik.

Hur är Snugpak rent generellt, för övrigt? Har tittat på deras "puppor" i ett par år nu och börjar bli sugen.
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Snugpak Stratosphere - Bra eller anus?

Inlägg av Tank »

Har inget av deras tält men ett gäng sovsäckar och vätskeskydd till sovsäck.

Gillar dom och tycker att de är av god milspec kvalitet jämförbart med tex Carinthia.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Ursus

Re: Snugpak Stratosphere - Bra eller anus?

Inlägg av Ursus »

Tank skrev: 15 sep 2019 20:53 Har inget av deras tält men ett gäng sovsäckar och vätskeskydd till sovsäck.

Gillar dom och tycker att de är av god milspec kvalitet jämförbart med tex Carinthia.

//Tank
Låter bra med kvaliteten! :up:
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 922
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Snugpak Stratosphere - Bra eller anus?

Inlägg av deadrabbit »

Har deras snugpak stratosphere ett lagom enmanstält. Finns många filmer och bilder för att se andras omdöme mitt eget är att det håller en begränsad tid om det används ofta men av god kvalitet, väger inte för mycket är lagom stort och rymligt.
3-3-3 Radio Plan
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Snugpak Stratosphere - Bra eller anus?

Inlägg av Sterb »

Jag har ett jag med. Väger väldigt lite och är synnerligen lätt att få med sig.
Tycker att den är bra.
Ursus

Re: Snugpak Stratosphere - Bra eller anus?

Inlägg av Ursus »

Kan skriva i denna tråd också, om mina erfarenheter nu när jag skaffat en Stratosphere.

Skrev i beredskapstråden om mina första uppfattningar, och har nu lekt runt lite mer (men inte fälttestat ännu).

Man får utan tvivel in en tresäsongers sovsäck (Fjällräven Abisko Regular) och ett vinterklassat uppblåsbart liggerunderlag (Exped Synmat 7 M, 7 cm tjockt) och har ännu utrymme över. Hemligheten tycks ligga i bredden på liggunderlaget. Ju smalare underlag, desto mer tyg finns kvar kring ovansidan.

Sover på sidan, och har inga problem med att ligga i fosterställning. Blir inga spänningar över axlarna. Har plats för kängor eller annat i fotänden, men inte en packning.

Tyget är intressant. Det är impregnerad tältduk, och det står att den skall ha permeabilitet nog att släppa ut fukt. Blir dock lite fundersam. Den är väldigt, väldigt tät. Om det inte är stor temperaturdiff mellan insidan och utsidan kan det blir problem med kondens jämfört med GoreTex. Återstår att se hur plaskblött det kan bli en varm sommarnatt, eller om det klarar sig.

Fortsättning följer.
Ursus

Re: Snugpak Stratosphere - Bra eller anus?

Inlägg av Ursus »

Uppdatering... Typ.

Lusten att campa infinner sig inte riktigt längre, av olika orsaker. Alla bra ställen som jag har haft som testområden och är någorlunda lättillgängliga har blivit allt mer översållade av folk. Pallar inte längre att ta mig ut för en snabb övernattning om risken är att bli påsprungen av white trash i sina jävla husvagnar. Alternativt ligga vaken hela natten för att trafik drar förbi klockan fyra på natten.

Till och med norrland börjar bli perverterat av misstänkt folk. Jag känner mig inte längre säker ens med att lämna min bil längst bort på en avsides belägen grusväg. Du kan stöta på bärplockare och öststatsbilar hur långt ute i spenaten som helst, Covid eller inte. Därtill springer man på viltkameror längs varenda större skogsväg. Är väl bara en tidsfråga innan man har en drönare i arslet också.

Med det sagt har jag tagit en och annan tupplur på bakgården i Snugpak Stratosphere, och med det begränsade testandet har jag några saker att dela med mig av.

Kondensering har jag inte haft några problem med än så länge, men kan tänka mig att det kan vara besvärligt under hög luftfuktighet. Däremot skulle jag inte säga att den är regntät bara av sig själv. Tyget i sig tål nog allt utom en störtflod, men i skarvar och sömmar är den inte tillräckligt motståndskraftig mot regn. En tarp ovanför är ett måste om dåligt väder väntas.

Samt att den inte är lämplig för varmt väder, blir som en bastu på två röda. Under femton-tjugo grader är det inga större problem, men inte som sommaralternativ (finns det dock något tält som inte är äckelvarmt under de varmaste månaderna?).

Beklagar att jag inte har kunnat testa "på riktigt", men tillvaron börjar vara så eländig nu. Trodde aldrig att jag skulle se den dagen, men mitt kära norrland har tappat sin vilda charm. På våren är det snöskotrar överallt, på sommaren kan man stöta på mountainbikers mitt i natten var som helst, på hösten kan man bli antastad av ett halvdussin halvgalna jakthundar som börjar söka av fyra på morgonen när man sover som godast. Känner mig trängd och deprimerad. Sverige är ett litet land.

Fjällen är inte ens att tänka på. Var sist till fjälls 2018. Förvisso var det trakterna kring Abisko/Björkliden, och de har ju alltid varit lite mer befolkade, men redan då var det ganska trångt överallt. Var hundrade meter stötte du på ett nytt gäng medelklass medelålders Instagramfjantar som tog selfies. De senaste rapporterna jag har hört från våra bergskedjor är rent apokalyptiska. Så mycket folk överallt att tälten är uppsatta vägg i vägg till och med ute på kalfjället. Och skräp överallt.

Tar mig inte ut till skogen för att vara social och träffa folk. Utan tvärtom. För att slippa dem. Har hört att Kanada är rätt schysst; och än så länge inte en överbefolkad soptipp likt resten av planeten...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Snugpak Stratosphere - Bra eller anus?

Inlägg av bastard »

:o

den sista biten lät rent ut sagt eländig, på dig verkar det som om ni är djävligt tätt packade däruppe
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 922
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Snugpak Stratosphere - Bra eller anus?

Inlägg av deadrabbit »

Bara genom dessa lättare test har du förstått punkten kondens väl samt att tältet blir varmt. Högsommar blir mer som ångbastu. Att sätta något under eller över är bekvämt i alla väder. Jag gillar fortfarande tältet med detta sagt.
3-3-3 Radio Plan
Ursus

Re: Snugpak Stratosphere - Bra eller anus?

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 03 aug 2021 17:50 :o

den sista biten lät rent ut sagt eländig, på dig verkar det som om ni är djävligt tätt packade däruppe
En kollega har stuga vid Torneträsk, inte långt ifrån Abisko. Hon har inte varit där en enda dag denna sommar. Varför? Förra säsongen kunde det knacka på fem-tio småbarnsfamiljer per dag och ge rena skambud på stugan. Därtill de som ville ha gratis husbilsparkering på hennes gård för att slippa trängseln vid turiststationerna.

Allt detta för att fårket inte kan ta sig utomlands.
deadrabbit skrev: 03 aug 2021 18:34 Bara genom dessa lättare test har du förstått punkten kondens väl samt att tältet blir varmt. Högsommar blir mer som ångbastu. Att sätta något under eller över är bekvämt i alla väder. Jag gillar fortfarande tältet med detta sagt.
Oh ja, ska tilläggas att jag gillar den så här långt. Har oceaner med plats i ryggsäcken jämfört med att bära ett tält, och tycker i allmänhet att kvaliteten är bra för att vara tillverkad i Kina. Om jag får tillfälle och sug under en lite svalare höstdag blir det att ta ut den på ett riktigt test. Men återstår att se om det blir av. Som sagt, den generella lusten är lite låg just nu. De senaste tio gångerna eller så som jag har gett mig ut på en övernattning har dessa externa faktorer stört och gjort mig nojig.

Björn, varg eller andra odjur har sällan oroat mig i spenaten. Det är alltid tvåbeningarna. Det finns inte en mer oberäknelig varelse än människan, och de har en tendens att dyka upp överallt om man inte är åtskilliga kilometer rakt ut i obanad terräng. Och att just testa saker vill jag göra relativt nära hemmet om något går åt helvete och jag måste bryta. Vet inte hur jag ska hantera detta. Jag har börjat associera en gång så behagliga utevistelser med sömnlösa nätter, och det förstör upplevelsen.
Skriv svar

Återgå till "Ryggsäcken (BOB)"