Har använt 2 såna här LiitoKala Li500 i flera år. Köper du från lager i Tjeckien (EU) så är frakten bara 18:- (som jag ser det i min iPad) och redan tullat och momsat. Laddar och testar Nickel 1,2:or och de flesta Li-ion batterier. Går att sätta in batterierna blandat stora/små/ Li-Ion då varje batteriplats har egen laddkrets. Fungerar både med 100-240V-adapter (medföljer) och 12V.bushnut skrev: 27 aug 2021 11:15 Har vi några rekommendationer vad gäller märken och modell av vikbar solpanel, powerbanks, AA/AAA USB laddare?
Har också en USB utgång 1A på baksidan, så du kan ladda en relefon direkt från batterierna som sitter kvar i laddaren.
https://www.banggood.com/sv/LiitoKala-L ... gJVtvD_BwE
12V-adaptern med cigg-kontakt som medföljer står det en varningslapp på att inte gå över 12V vid laddning, så det betyder att du ska endast ladda från bil eller bilbatteri med avstängd motor/generator .
Även större powerbanks eller typ "Power Stations" med 3S Li-jon-batterier ger nominellt 11.1V ut, vilket är idealisk laddspänning för den "raka" laddsladden utan spänningsomvandlare som medföljer såväl Li500 som Baofenger.
Jag håller på att utvärdera en sådan "Power Station" i en annan tråd viewtopic.php?f=80&t=1936 och ska bara undersöka laddförmågan i fordon, både med och utan motorn på.
Den väger 3,6 kg och har 25Ah kapacitet vid "11,1V" eller 270Wh på 230V.
En typ sådan också med 230V sinus-inverter (för notebooks m.m.) och USB-uttagen + en eller ett par typ Li500 vore väl idealet som utrustning för en grupp. Ett par laddsladdar till Li500 med 5,2/2,1 honkontakter i båda ändarna skulle underlätta handhavandet......så cigg-uttaget blir fritt till Baofenger el dyl.
Finns en drös andra "power station" med olika utföranden och storlek på batteripacken att kolla in om man söker på de orden.
När det gäller de vikbara/flexibla solpanelerna är jag väldigt skeptisk, då det uppges orimliga fantasisiffror på watt-talen och allmänt inga konkreta laddströmmar samt man kan se genomgående usel kvalité. Håller inte för fältanvändning!
Skulle rekommendera dig att i stället använda ej vikbara "12V"-paneler med aluminiumram och skyddsglas, samt tillverka fodral av trälister och masonit att använda som skydd vid transport och förvaring. Sladden som bör vara 1,5mm2 och rätt lång så panelen kan placeras i solen, passar utmärkt att rulla ihop och förvara inuti aluminiumramen.
Riktiga 50W paneler med en specifierad laddström bestående av 36 monokristallina celler (18V) är det som gäller och går att köpa från Tyska ebay.de, om du inte hittar i Sverige.