Äta (färska) trafikdödade djur?

Hur hantera djur för slakt
Ursus

Äta (färska) trafikdödade djur?

Inlägg av Ursus »

Så sent som i våras körde jag ihjäl en hare på en mindre väg. Kom bara tvärt och hoppade från en snödriva (vit hare + vit snö + snöfall = hopplöst att se) och bonkade in i skärmen och kastades ut i vägrenen. Gick ut och inspekterade att den verkligen var stendöd; vilket den var, innan jag lyfte ut stackaren en bit i skogen och grävde ned den i snön. En tråkig händelse; har rent av svårt att jaga hare ibland då de onekligen är fina och charmiga.

Men har funderat en del sedan dess... denna incident (och säkerligen en del framtida) är egentligen ett fruktansvärt slöseri av kött. Finns det någon här som har tagit tillvara trafikdödat vilt? Vad säger lagen; eftersom det sannolikt sker utanför ens egen jaktmark (om nu sådant har betydelse)? Vad kan man vänta sig i form av köttförstörelse? Brukar organen vara ett söndertrasat elände, eller klarar de sig?
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Äta (färska) trafikdödade djur?

Inlägg av rödluvan »

Min erfarenhet är att i synnerhet större djur ofta är helt sönderslagna inuti om kollisionen varit kraftig (brukat hjälpa till att ta rätt på älgar ibland förr om åren), men annars är det inget fel på köttet i sig.
Tekniskt sett har jag för mig att trafikdödat vilt (som inte tillhör kronans vilt) tillhör jakträttsinnehavaren, men jag kan ha fel här.
Dock tror jag väl att folk bryr sig betydligt mindre om en hare än en älg i detta avseende, Större vilt belagt med jaktlicens behöver man i princip alltid rapportera, möjligen kan man komma undan med mindre djur som rådjur eller grisar om man sköter det litet diskret och inte blir upptäckt.

Räv och grävling och liknande tror jag ingen frisk människa gör anspråk på, men de lär ju smaka fan att äta oavsett, se till att de är ordentligt genomstekta bara.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Äta (färska) trafikdödade djur?

Inlägg av Daltorpet »

Ursus skrev: 14 sep 2021 19:44 Så sent som i våras körde jag ihjäl en hare på en mindre väg. Kom bara tvärt och hoppade från en snödriva (vit hare + vit snö + snöfall = hopplöst att se) och bonkade in i skärmen och kastades ut i vägrenen. Gick ut och inspekterade att den verkligen var stendöd; vilket den var, innan jag lyfte ut stackaren en bit i skogen och grävde ned den i snön. En tråkig händelse; har rent av svårt att jaga hare ibland då de onekligen är fina och charmiga.

Men har funderat en del sedan dess... denna incident (och säkerligen en del framtida) är egentligen ett fruktansvärt slöseri av kött. Finns det någon här som har tagit tillvara trafikdödat vilt? Vad säger lagen; eftersom det sannolikt sker utanför ens egen jaktmark (om nu sådant har betydelse)? Vad kan man vänta sig i form av köttförstörelse? Brukar organen vara ett söndertrasat elände, eller klarar de sig?
Jag har tagit tillvara på några påkörda harar, då bara sådana jag själv kört på och sådana som ser okej ut. Då har jag bara tagit låren och i något fall sadeln.

Jag tror inte att det är okej enligt lagen då köttet bör tillfalla markägaren (jakträttinnehavaren) men jag är inte helt säker på den så det överlåter jag till någon som är säker. Kron och älg är iaf statens vilt, jag hade påkörd ko som dog på gården för några år sedan och det var inte bara att ta den enligt eftersöksjägaren iaf.

Jag tänker att ser haren okej ut och de inte organen inte är alltför förstörda typ att haren krockar med däcket i farten så är det nog inga större skador alls. Är man snabb och ta ur så skulle jag då inte ha några större skrupler att ta tillvara på hela haren. Men helt klart blir organen förstörda om det blir en central träff.

Jag tar också gärna reda på hyfsat hela rävar/grävlingar om jag kan dra spår med dem. Förhoppningsvis räddar man några asätare från vägarna då också. Det var bra att du tog in haren i skogen en bit så slipper andra djur lockas precis till vägen. Halvjästa rå/griskadaver blir bra åtelmaterial och det genererar ju mat på lite längre sikt. (Färre predatorer= fler bytesdjur)
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Äta (färska) trafikdödade djur?

Inlägg av EN brun böna »

Jag har tagit reda på rådjur då och då. Men pratat med jaktmarkens ägare innan. Oftast helt ok efter trafikolycka. Har tagit tid på mig vid styckningen och haft god marginal till ev skador.
Har även tagit hand om smådjur som hackspettar och ekorrar m.fl, men för att få material att binda flugor av.
taxerman
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 sep 2021 13:00

Re: Äta (färska) trafikdödade djur?

Inlägg av taxerman »

Jag har pratat med ett par eftersöksjägare som rings ut som säger att köttet ofta tas om hand(om det ser OK ut och inte har legat för länge), antingen av dom som har jakträtten på platsen, eller så lämnar dom in det till något företag som säljer vilt i matbutiker.

Det finns ju ett stort spann av trafikskadat vilt, allt ifrån en hjort som återfinns med skadat ben, och skjuts, eller ett djur som legat dött i skogen några timmar. Mycket beror säkert på eftersöksjägarens/jakträttsinnehavarens omdöme.
Ursus

Re: Äta (färska) trafikdödade djur?

Inlägg av Ursus »

Intressanta svar... Jag googlade runt lite med detta kring jakträtt, och tydligen är det skrivet i lagen att trafikdödat vilt hemfaller; som påpekats här ovan, till specifikt markägaren eller jakträttsinnehavaren.

Eftersom man ändå känner en del folk här uppe i krokarna kanske man skulle kunna höra av sig direkt till dem vid olycka, och fråga om man får ta med djuret.

Svårt blir dock att avgöra kvaliteten på kadavret utifrån sett. Hittade efter mycket sökande lite obskyr statistik (oklar sanningshalt) från amerikat; där verkar framgå att ryggrads/nackfrakturer samt krossade revben är mer prevalenta i trafikdödade djur än perforerade organ. Vilket i och för sig är logiskt; organ är ju mjukare och kanske absorberar trauma bättre än ben och kotor.

Hmm. Måste fundera på detta.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Äta (färska) trafikdödade djur?

Inlägg av bastard »

Berer på hur tilltygade dom är och hur länge dom legat
Huvudträff på rådjur, staat och blodat av är perfekt kött
Är det rådjur som frontat en lastbil så kan innehållet vara som kört i en cementblandare

Vildsvinsgalt som frontat en personbil, då kan du ge bilen ett nådaskott och du ska inte leta eftet vuldsvinet som är förbannad på dig
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Äta (färska) trafikdödade djur?

Inlägg av maskros »

Hade en bekanting som aldrig bromsade eller väjde för de harar som ibland springer i zigzag framför bilen i mörker. Han höll god fart och satsade på att få dem mellan framhjulen, vanligen slog de då huvudet i underredet på bilen varvid han stannade, avblodade och tog hem till mat. Som andra skrivit, det kan bli rätt mosigt inuti av en träff från en bil. Att säga att det är som en påse tinad köttfärs är kanske att ta i men...

En väljäst grävling från dikeskanten är väl annars inte fel, bara man kokar den ordentligt. :P
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Äta (färska) trafikdödade djur?

Inlägg av rödluvan »

Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Äta (färska) trafikdödade djur?

Inlägg av Charlie** »

Min kusin, har dom regel och strävan, oavsett årstid, att köra över tjädrar som sitter längs vägkanterna på skogsbilvägar. Även någon hare har hamnat under bilen. Han tar rätt på dessa. Jag är mer rädd om bilen än han och har ej lust att braka ner i diket och upp i 60-70 knyck bara för en tjäder men om jag får möjlighet att köra över den mitt på vägbanan, tvekar jag inte en sekund. Tjädergryta är oerhört delikat.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Slakt"