Ja, försvinner "fallskärmarna" (hur små de än må vara, så är vi ju antingen i ett U-land eller i TEOTWANKI... Det är väl det man preppar för antar jagrödluvan skrev: 31 maj 2021 10:28Jag tänker mig om någonting sätter dessa fallskärmar ur spel, eller en mildare situation att det blir som det var i delar av gamla SSSR efter fallet där man för visso fick pengar men summan var för låg att kunna täcka utgifterna om man tex valde att bo kvar hemma eller inte hade tillgång till/av andra skäl inte ville använda subventionerade lägenheter. I Sverige har vi inte samma system med subventionerade lägenheter (i Kina finns det kvar).Olyckskorpen skrev: 30 maj 2021 21:58Tänker du i ett SHTF-scenario eller under nuvarande förhållanden? I dagsläget finns ju ett visst skydd i samhället, och man kan/förväntas ju ha en viss buffert själv också. Vänner och släktingar blir extra viktiga tänker jag mig. Den personliga krisen får ju ändå förutsättas vara den vanligaste och den ska man inte glömma i sina prepperierrödluvan skrev: 30 maj 2021 21:49 Mycket bra sammanfattning.
En grej jag är intresserad av är hur man klarar sig om man blir ställd utan inkomst och inte avser att ansluta sig till kriminella eller sociala nätverk eller motsvarande.
Vad är den minsta summa man behöver för ett etablerat liv, hur fixar man det om man blir ställd utan jobb eller fast boplats, eller annan form av etablerad trygghet, tex. Hur får jag mat på bordet, vad händer om jag eller någon närstående blir sjuk, osv.![]()
Summan man får här är rätt symbolisk, särskilt om man skulle förlora pengabufferten.

Har man inte förberett sig så är kanske en väg ut för vissa att ansluta sig till kriminella närverk, men jag ha svårt att tro att folk som hänger på det här forumet ser det som ett attraktivt alternativ, eller ens ett alternativ överhuvudtaget!