höga elpriser

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
EN brun böna

Re: höga elpriser

Inlägg av EN brun böna »

Synd att inte vattenkraften får mer pengar då andra energikällor får mer. Vattenkraften ska ju bort enligt miljöpartiet m.fl. då den inte är ren och miljövänlig :-g
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Mitt elavtal går ut sista november. SE2. Lägger mig på rörligt och planerar att binda i maj-juni. Inte så sugen på att binda nu med de priser som erbjöds.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Vattendrag

Inlägg av Vattendrag »

Kör rörligt i SE4, då får jag day ahead i pris. Härom dagen blåste det en del och midnattstimmens spot kröp ner till €0,07 per MWh. I princip gratis. Annars var vi idag över €300 per MWh ett tag. Det har gjort att jag förändrat planerna här hemma. I början tänktre jag mig en mindre solanläggning som offgrid backup. Den planen är inte skrinlagd utan får vänta lite för att jag håller på att samla offerter på en anläggning med 30 paneler och ren växelriktare utan ödrift. Betalar jag den cash är den avskriven på 7 år med dessa priser och den håller typ 25 år. En sådan panel ger 11kWp vilket matchar min huvudsäkring. Min egen förbrukning ligger runt 11000kWh så den går antagligen jämnt upp. Nettoleverans ska man undvika för då försvinner skatteavdraget som är 60 öre per kWh. Det i sin tur gör att om spot går ner till noll i blåsten får jag ändå 60 öre.

Behåller antagligen rörligt på dagsbasis men kommer att sälja till timpriset. Det tror jag blir optimalt.

Jo jag är av sorten som försöker sprida lasterna över faserna. Därför hade jag som krav på att luftvattenvärmepumpen drivs med 3-fas, även inomhusdelen med spetspatronerna. Ifall de skulle börja med effekttaxa.

Lite extra tankar har jag haft kring batterilagring. Batteri bygger man bäst själv med LFP-celler. Här hemma får de andra kemierna endast finnas i småapparaterna på grund av deras inneboende egenskap att skena termiskt som små brandbomber. LFP har inte den egenskapen. Jag har sett en del hempulare på tuben som bygger stora bankar med 16550-celler, hundratals av dem. Det räcker att en enda cell smäller för att hela paketet ska skena. Så inget sådant här. Vill man ha ännu säkrare celler är det LTO som gäller men de är ännu så länge svindyra.

Tanken sedan är att ladda batteriet från 2 håll, från stora panelen via växelriktaren och från den tänkta lilla offgridpanelen. Går jag över till timtaxa kan jag kanske ladda när priset är rejält lågt mitt i den blåsiga natten. Sedan kopplar jag kylfrysarna permanent på batteriet via separat inverter.

När sydvästlänken efter flera års försening kom igång var det många som trodde att priset i SE4 skulle gå ner men inte fan. I stället exporteras det till kontinentalpriser som vi får betala här. Jag räknar inte med sänkta priser i framtiden, åtminstone inte på några års sikt.
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Nettoleverans ska man undvika för då försvinner skatteavdraget som är 60 öre per kWh.
Bara på den överskjutande delen väl?
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
FCR2

Inlägg av FCR2 »

Har alltid 1 år i taget bundet. Dax att förnya nu och hittade för 130 öre inkl allt. Härligt att gå från ca 40 öre till 100 öre (ex moms mm) :cry: Avser SE4.
Fick erbjudande om 169 öre om jag fortsatte med samma leverantör.
Föredrar att ha ett förutsägbart pris.
Spännande om det blir kallt framöver.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Priserna för bundna elavtal har ökat 8-10 öre rakt över bara dom senaste fyra dagarna (Ref elskling.se priser SE4)

8e Oktober
Binda 5 år till 106 öre
Binda 3 år till 109 öre
Binda 2 år till 120 öre
Binda 1 år till 128 öre

4e Oktober
Binda 5 år till 96 öre
Binda 3 år till 101 öre
Binda 2 år till 108 öre
Binda 1 år till 116 öre

25e September
Binda 5 år till 96 öre
Binda 3 år till 94 öre
Binda 2 år till 107 öre
Binda 1 år till 111 öre
Senast redigerad av xsive den 08 okt 2021 22:09, redigerad totalt 1 gång.
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Första gången jag skriver i denna tråden... Jag har rörligt och bor i östergötland i lägenhet med värme inbakad i hyran... idag såg jag elräkningen som var på 758kr(månadsavi) jag bara glodde på den som ett fån o undra vafaan. :shock:
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Jag betalar 540 kronor i månaden och det är bara för näthyra inget annat. Så än så länge har jag gratis el.
Användarens profilbild
Aftersearch

Inlägg av Aftersearch »

Senaste räkningarna från elleverantören, tillkommer nätavgiften.

Hus med 5 personer, solpanelerna betalar av sig allt snabbare.

Screenshot_20211008-232710_Chrome.jpg
Screenshot_20211008-232710_Chrome.jpg (117.37 KiB) Visad 681 gånger
Vem vet...
Användarens profilbild
entropi

Inlägg av entropi »

EN brun böna skrev: 08 okt 2021 22:53 Jag betalar 540 kronor i månaden och det är bara för näthyra inget annat. Så än så länge har jag gratis el.
Vad då gratis el?
Du borde titta på att mina bitcoins isåfall!
Om inte annat kunde du ju använda en miner för att värma upp fastigheten. 😎
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"