Annonseringen om nya windows 11 är officiell

Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Annonseringen om nya windows 11 är officiell

Inlägg av entropi »

Måste man köpa den nya Windows versionen, eller kan man installera den gratis?
Har för mig att det gick att få hem Windows 7 kostnadsfritt i början.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Annonseringen om nya windows 11 är officiell

Inlägg av Marie »

entropi skrev: 12 okt 2021 22:55 Måste man köpa den nya Windows versionen, eller kan man installera den gratis?
Har för mig att det gick att få hem Windows 7 kostnadsfritt i början.
Win 11 kan man få gratis via uppgradering precis som med 10an.. giltiga nycklar är från win7, 8, 8.1 och 10an..
Lika så kan man fortfarande få 10an gratis med nycklar från 7, 8 och 8.1 :)

Det återstår att se om de pushar 11an lika hårt som 10an där man fick passa sig för att inte automatiskt bli uppgraderad. :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Annonseringen om nya windows 11 är officiell

Inlägg av xsive »

Marie skrev: 11 okt 2021 19:42 Men vid clean install fungerar inte register trixet.
Så utan att använda några tredjeparts program för att lösa problemet som jag gjorde för att packa upp iso filen sedan bygga om den på nytt så finns ett superenkelt trix att komma förbi systemchecken.
Tackar för instruktion :) :up:
Installerat på en laptop ASUS med AMD A12-9720P RADEON R7, 12 COMPUTE CORES 4C+8G 2.70 GHz
där processorn inte anses kompatibel och vanliga uppdateringen till W11 inte accepterar datorn
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Annonseringen om nya windows 11 är officiell

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 13 okt 2021 03:04
Marie skrev: 11 okt 2021 19:42 Men vid clean install fungerar inte register trixet.
Så utan att använda några tredjeparts program för att lösa problemet som jag gjorde för att packa upp iso filen sedan bygga om den på nytt så finns ett superenkelt trix att komma förbi systemchecken.
Tackar för instruktion :) :up:
Installerat på en laptop ASUS med AMD A12-9720P RADEON R7, 12 COMPUTE CORES 4C+8G 2.70 GHz
där processorn inte anses kompatibel och vanliga uppdateringen till W11 inte accepterar datorn
Varsågod, det är bara kul när jag kan hjälpa till. :mrgreen:
Jag önskar att jag kunde Linux lika bra som windows.

Min slutgiltiga modifikation o rensning gav en 21GB stor installation på enbart en partition(MBR) med nästan noll diskaktivitet och 0-1% cpu aktivitet över tid i grafen(4kärnig 1generationens i5 11år gammal), 945MB använt ramminne av 8GB totalt och 69 aktiva processer. (dock avinstallerade jag edge mot firefox och jag hade tagit bort cortana, store, camera, onedrive o blotware o rensat telemetrin)
Så det går att få 11an riktigt resurssnål. :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Bolfink
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 feb 2021 14:55

Re: Annonseringen om nya windows 11 är officiell

Inlägg av Bolfink »

Maskros, har du kvar din Win7 installationsskiva?, skulle gärna överta den då jag vill köra Win 7 på min dator.
ska skaffa en äldre burk och vill ha win7. Min gamla burk rasade i våras (tror kylan tog den... den står lite.... svalt...) :notme: :bam:
Sitter just nu med en laptop med Win 7, men jag har som sagt ingen installationsskiva....
/Bolfink
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Annonseringen om nya windows 11 är officiell

Inlägg av maskros »

Bolfink skrev: 13 okt 2021 11:41 Maskros, har du kvar din Win7 installationsskiva?
Nä, har ingen Win installationsskiva alls. Följde med på datorn, återställningspartitionen är också borta sen en tid. Sorry.

Men Mint med Wine, jag har fått många Win-prg att funka så. Kan vara värt att testa.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Annonseringen om nya windows 11 är officiell

Inlägg av entropi »

Marie skrev: 12 okt 2021 23:21
Win 11 kan man få gratis via uppgradering precis som med 10an.. giltiga nycklar är från win7, 8, 8.1 och 10an..
Lika så kan man fortfarande få 10an gratis med nycklar från 7, 8 och 8.1 :)

Det återstår att se om de pushar 11an lika hårt som 10an där man fick passa sig för att inte automatiskt bli uppgraderad. :lol: :lol:
Ja, men jag tänkte om man inte har nycklar från en annan version :notme:
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Annonseringen om nya windows 11 är officiell

Inlägg av Marie »

entropi skrev: 13 okt 2021 16:42
Marie skrev: 12 okt 2021 23:21
Win 11 kan man få gratis via uppgradering precis som med 10an.. giltiga nycklar är från win7, 8, 8.1 och 10an..
Lika så kan man fortfarande få 10an gratis med nycklar från 7, 8 och 8.1 :)

Det återstår att se om de pushar 11an lika hårt som 10an där man fick passa sig för att inte automatiskt bli uppgraderad. :lol: :lol:
Ja, men jag tänkte om man inte har nycklar från en annan version :notme:
ahaa.. :D .. du menar en hackad version som är för-aktiverad.. Nee det är nog inte släppt ännu efter 8dagars release, men det kommer gatanterat på Piratbay o liknande framöver.. Även att jag vet hur man gör och har kört kidnappade OEM-licenser på egenbyggda datorer sedan 90tal då jag inte vill betala för MS skit, så vill jag inte sprida det.. Jag har för mig det är straffbart.. och inga pengar i världen är värda att få ett straffregister utav.
Sedan att ladda ner hackade ISOs är det dummaste man kan göra, om man inte litar 100% på den som gjort hacket/modden.. Ofta ligger det bakdörrar, virus o skit i hackade OS för olika bot-net och nu mer säkert mining o sådant som är poppis nu mer att baka in i hackade OS.

Köp en billig retail Win10 licens via e-bay eller annat ställe.. och nyttja den till 11an. :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Annonseringen om nya windows 11 är officiell

Inlägg av bastard »

kollade och ingen av min två datorer där jag har win 10 för cad klarar win 11 som det är, men funderar på om dom håller på att plocka in mer processorer efterhand eller om det är kört?

skit samma i det stora hela, om man fortsätter med fusion 360 så får man skaffa en dator som funkar, resten kör jag på linux eller offlinedatorer
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Annonseringen om nya windows 11 är officiell

Inlägg av Marie »

Av det jag förstått, så om de inte backar på TPM2.0 så är det bara sista utgåvorna från 7:e gen intel och framåt som kommer gälla.
Men med tanke på att de släppt en reg edit på att vid uppgradering kringå TPM kravet så ser det ju ut som att eventuella framtida installers vid clean install även kanske får det undantaget.
Men uefi o secureboot kommer de garanterat inte släppa taget om... Microsoft delar ju säng med intel, så intel tjänar ju på att folk måste uppgradera. (:)

Här är ju microsofts reg hack

Kod: Markera allt

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup]
"AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU"=dword:00000001

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup\Volatile]
"BoxResult"=dword:00000000
Här är ett jag satt o lekte med i install ison så det vart förskrivet redan vid installation... + den ovan la jag in oxå, då den behövs vid win update

Kod: Markera allt

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\LabConfig]
"BypassTPMCheck"=dword:00000001
"BypassCPUCheck"=dword:00000001
"BypassRAMCheck"=dword:00000001
"BypassSecureBootCheck"=dword:00000001
"BypassUEFICheck"=dword:00000001
Sedan vad detta reg delen ger, det har jag inte testat i praktiken, skillnad på att vara o inte vara som Shakespeare hade sagt
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"