haiti och gängen

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard

haiti och gängen

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/varlden/familjer-tvin ... r-i-haiti/

"RIO DE JANEIRO. Gängvåldet håller på att ta över stora delar av Haiti. Hittills i år har över 800 personer kidnappats, varav 16 amerikanska missionärer. Det råder också brist på bensin och mat eftersom lastbilschaufförer inte vågar köra genom vissa delar av landet."

bara en betraktelse över hur skört ett fungerande samhälle är
det går inte över en natt att det ändrar sig till det sämre, men ännu långsammare innan det blir bättre

kommer sverige ha dom här tendenserna?
eller finns dom redan?

för om, eller kanske rättare sagt när det inte längre går bra för sverige, och väldigt många andra länder så måste ekonomierna minskas, och saker måste omfördelas och tas bort, men hur ska det lösas?
kommer det gå ?
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
rödluvan

Re: haiti och gängen

Inlägg av rödluvan »

Jag vet att personer som Varg Vikernes är illa omtyckta här, så jag skall inte länka till någonting (det finns sammanfattningar på hans twitter om man vill bilda sig en egen uppfattning), men han har ju länge satt fingret på mer än en svag länk i kedjan som det ser ut i stora delar av Europa sedan 90 talets början.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
entropi

Inlägg av entropi »

Jag finansierar inte DN utöver mina skattepengar, så jag kan inte läsa artikeln bakom betalväggen ;)

Men vän av ordning skulle kanske påpeka att Rio de Janeiro ligger i Brasilien, och Haiti är sin egen ö.
Men ja, jag har väl havdat i flera år att vi är på väg mot ett samhälle med någon sorts svensk variant av favelas i Brasilien.

Just på landsbygden kan det nog bli mer kärvt för såna här gäng eftersom vi är relativt glesbefolkade, och staten har inte hunnit avväpna landsortsbefolkningen i den grad de styrande önskar ännu. Den utvecklingen har hunnit betydligt längre i tex Brasilien och Venezuela.
Haiti verkar ju fullständigt dysfunktionellt...

Tror Sverige har lång, lång väg att falla innan vägarna blir helt laglösa. Men OM det skulle bli så tror jag det kan vara bättre att bo nära ett samhälle vid havet så att transport kan skötas vattenvägen. Det internationella samfundet lär försöka se till att det inte blir allt för mycket pirater om man tex tittar utanför Somaliens kust.
Sen får man hålla sitt näromrode fritt med en lokal koalition av våldskapital.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi

Inlägg av entropi »

...hyfsat nära topic (men kanske precis bredvid) så får jag det till att Sverige behöver bli ungefär 7 gånger värre än det är nu för att komma upp i samma mängd mord per 100 000 invånare. Hittade 2018 för Haiti, och 2020 för Sverige, så det kanske inte stämmer längre.

https://www.statista.com/statistics/104 ... ate-haiti/ (siffror från 2018)
https://bra.se/download/18.1f8c9903175f ... d_2020.pdf (siffror från 2020)
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
rödluvan

Inlägg av rödluvan »

Jag delar givetvis inte alla hans åsikter, men ofta tycker jag att man finner länkar till mer objektiv information om man använder sig av nätverk som går litet mer under radarn men inte är kopplade till en ensam eller några källor som håller si eller så ståndpunkt. Jag tror personligen att det enda sättet att komma så nära objektivitet som möjligt är att kontrollera så många verifierade källor som möjlig.

För eventuell tredjepart,
Vi är definitivt inga brunbyxor härinne men en del av oss läser nyheter insamlade av väldigt många olika personer oberoende av eventuella "sidor" och summerar ihop det med vad andra har läst från andra källor.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

entropi skrev: 31 okt 2021 12:42 Jag finansierar inte DN utöver mina skattepengar, så jag kan inte läsa artikeln bakom betalväggen ;)

Men vän av ordning skulle kanske påpeka att Rio de Janeiro ligger i Brasilien, och Haiti är sin egen ö.
Men ja, jag har väl havdat i flera år att vi är på väg mot ett samhälle med någon sorts svensk variant av favelas i Brasilien.

Just på landsbygden kan det nog bli mer kärvt för såna här gäng eftersom vi är relativt glesbefolkade, och staten har inte hunnit avväpna landsortsbefolkningen i den grad de styrande önskar ännu. Den utvecklingen har hunnit betydligt längre i tex Brasilien och Venezuela.
Haiti verkar ju fullständigt dysfunktionellt...

Tror Sverige har lång, lång väg att falla innan vägarna blir helt laglösa. Men OM det skulle bli så tror jag det kan vara bättre att bo nära ett samhälle vid havet så att transport kan skötas vattenvägen. Det internationella samfundet lär försöka se till att det inte blir allt för mycket pirater om man tex tittar utanför Somaliens kust.
Sen får man hålla sitt näromrode fritt med en lokal koalition av våldskapital.
Jag håller med att det är ganska långt till att Sverige skulle kunna hamna i en sådan social och ekonomisk krissituation. Det finns fler variabler att ta med i beräkningen också. Sverige är ett land med stora tillgångar i form av råvaror, energi och god infrastruktur. Allt detta är investerat med mycket av utländskt kapital, under lång tid. Andra länder är beroende av ett högfungerande Sverige som en handelspartner och politisk partner. De finns nog inget land i Västvärlden som skulle acceptera eller tolerera en kalops i Sverige av samma magnitud som Haiti. Våra grannländer skulle nog reagera mer eller mindre med någon form av intervention i förebyggande syfte, då Social oro kan ha en förmåga att sprida sig. Haiti är ett land som i stort sett inte har någonting av det Sverige har. Ett land som andra länder inte behöver bry sig nämnvärt om alltså. De kriminella gäng som finns i Sverige, finns av den enkla anledningen till att de individer som grupperar sig i dessa gäng, har rätt att existera. Skulle det bli någon form av samhällskalops ske i Sverige, att lag och ordning inte gäller, kommer dessa gäng antagligen att leva under en mycket tynande tillvaro, då ingen lag längre skyddar dessa individers existens.

Btw, Henrik Brandão Jönsson, bevakar Syd/Latinamerika, från sin arbetsplats i, och skriver ifrån, Rio de Janeiro ;)
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
halo

Inlägg av halo »

Charlie** skrev: 04 nov 2021 19:11 De kriminella gäng som finns i Sverige, finns av den enkla anledningen till att de individer som grupperar sig i dessa gäng, har rätt att existera. Skulle det bli någon form av samhällskalops ske i Sverige, att lag och ordning inte gäller, kommer dessa gäng antagligen att leva under en mycket tynande tillvaro, då ingen lag längre skyddar dessa individers existens.
Nja. Tror många inte håller med dig där. Vid en samhällskollaps skulle de ha ännu lättare att rekrytera, ingen risk (/ ännu mindre risk) att åka fast etc etc. Gängens framväxt drivs på av just svag statlig närvaro.
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

halo skrev: 06 nov 2021 16:45 Gängens framväxt drivs på av just svag statlig närvaro.
....detta gäller i högsta grad även medborargarden och medborgarmiliser, som precis som gängen, har lätt att rekrytera, ställer sig utanför lagen och som kan agera utan större konsekvenser från den svaga staten. Ett faktum är att medborgarmiliser ses som ett större hot mot staten än kriminella gäng. Varför tror du man strävar efter att avväpna svenska jägare och sportskyttar?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
halo

Inlägg av halo »

Jag tror att kriminella gäng som redan har tillgång till vapen, våldskapital m.m m.m inte skulle föra en tynande tillvaro vid en samhällskollaps.

Men det får vi aldrig veta som tur är för vi kommer inte drabbas av en total samhällskollaps under vår livstid.
mango

Inlägg av mango »

halo skrev: 07 nov 2021 16:04 Men det får vi aldrig veta som tur är för vi kommer inte drabbas av en total samhällskollaps under vår livstid.
Puh! Tur, då vet jag det!
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"