veckans kniv, disskusionstråden

Alla egg verktyg är välkomna här.
Ursus

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av Ursus »

Kjell van Daahl skrev: 21 nov 2021 16:15 Sådär, slängde ihop en liten grej. Möjligtvis kunde jag ha redigerat det hela lite snyggare och inte blivit så långrandig, men här kan ni i alla fall se den: viewtopic.php?p=25845#p25845
Gillas! Mycket bra urval av verktyg :up:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av bastard »

tanken med veckotemat var att det inte skulle upp en och andra göra samma sak direkt efteråt, utan man får lite tid för varje sak som läggs upp
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Kurio
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 maj 2019 22:18

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av Kurio »

Föredömligt! Blir lite sugen på inköp
Ursus

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av Ursus »

Blev så illa tvungen att beställa en till Buck 110, min nuvarande skall bli permanent i fiskelådan. Oh herregud vilken bra kniv för slakt och fiskrens. Har aldrig haft en kniv som penetrerat och dragit genom en fiskbuk så enkelt och smidigt som denna. Tacka vet jag clip point!

Enda negativa jag kan säga är att så här års är de jävligt kalla. Solid mässing och ebenholts är lite väl konduktivt för kyla. Höll på att få frysskador på fingrarna där jag bänglade vid en strömfåra i minus tio. Med handskar? Helt okej, men det känns ändå. Får fundera på någon lösning, kanske att ha med en hylsa av läder eller något att dra på skaftet när det är kyligt ute.
Kjell van Daahl
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 sep 2020 08:42

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av Kjell van Daahl »

Ursus skrev: 21 nov 2021 17:01
Kjell van Daahl skrev: 21 nov 2021 16:15 Sådär, slängde ihop en liten grej. Möjligtvis kunde jag ha redigerat det hela lite snyggare och inte blivit så långrandig, men här kan ni i alla fall se den: viewtopic.php?p=25845#p25845
Gillas! Mycket bra urval av verktyg :up:
Kanske lite offtopic nu, men;

Totalt har jag satt ihop tre stycken sådana knivar nu, varav de två andra har gått till två goda vänner. Jag har själv i övrigt aldrig sett just den kombinationen av verktyg på någon av de kommersiella varianterna av victorinox (det närmaste är väl modeller med samma verktyg fast då även med flask+konservöppnarlagret vilket ju jag har tagit bort).

Hur som helst så träffade jag i vart fall nyligen en av dessa två vänner för första gången på länge, och han berättade att han för något år sedan träffat på någon verktygsintresserad tjomme som han låtit kolla på kniven, och frågat honom ifall han sett någon liknande någon gång, varpå tjommen började fabulera hejvilt i stil med "Jo, detta är en speciell modell av Victorinox som delades ut till kockar och piloter under en begränsad tid" eller nåt liknande...

Polaren lät tjommen fabulera vidare eftersom han inte ville göra bort honom inför hans tjej.

Men från det ena till det andra:

Jag skulle kunna tänka mig att göra en till "Veckans kniv" och presentera min modifierade konceptmorakniv "Morakniv Vandal". Är det av intresse?
Saktar ner,
ställer om,
avnjuter enkelhetens frihet
och siktar på att kunna ta det hela med jämnmod när fläktarna träffas av bajsbombardemanget.
Ursus

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av Ursus »

Kjell van Daahl skrev: 08 mar 2023 11:11
Jag skulle kunna tänka mig att göra en till "Veckans kniv" och presentera min modifierade konceptmorakniv "Morakniv Vandal". Är det av intresse?
Yes please! 🤟
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av Parabellum »

Absolut, presentera på. :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av bastard »

kör på, tråden håller på att dö sotdöden och behöver återupplivning
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av deadrabbit »

Den presentationen skulle jag läsa.
3-3-3 Radio Plan
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av mopar340 »

Någon som har kommit i kontakt med en Christy Sport knife?

viewtopic.php?p=45703#p45703

Kom över en "vintage" Christy Sport Knife av en släkting.
Den hade legat i en låda i minst 50 år.

Hade inte sett de tidigare men de verkar ha tillverkas sen mellankrigstiden och still going strong, fin gammal nyckelringskniv med en intressant design.
https://www.christycompany.net/

Har försökt efterforska lite, visat påstår att den där modellen var i produktion mellan 1936 och 1959

Hur som en fin liten grej, Tror att den kommer att användas på kontoret till att sprätta brev och öppna paket.
Bilagor
Christy_2.jpg
Christy_2.jpg (144.96 KiB) Visad 217 gånger
Christy_1.jpg
Christy_1.jpg (170.66 KiB) Visad 217 gånger
Skriv svar

Återgå till "Klingan"