Alternativ till American Canner

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Alternativ till American Canner

Inlägg av Omnivore »

Såg en rekommendation i en annan tråd att skaffa en American Canner som alternativ till frysboxen. Googlade och fann att det är en tryckkokare. Det här är jättefånigt men jag har en fobi för vissa saker bl.a. skärmaskiner, gaspatroner och tryckkokare. Knäppt men så är det.

Mormor hade en gammaldags konserveringsapparat. Den där sorten man ställer på spisen och staplar full med glasburkar förslutna med gummiring och metallbygel. Vart den har tagit vägen vete Mårran, Jag vill gärna ha någon form av konserveringsapparat men vet inte vilken jag skall skaffa eller vad jag eventuellt kan lära mig att hantera utan att gömma mig under köksbordet av rädsla för att det skall smälla. Tips och lärdomar mottages med tacksamhet.

Edit: Kan tillägga att vi har spis med induktionshäll (Siemens). Tyvärr ingen vedspis eller kamin med kokplatta.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Alternativ till American Canner

Inlägg av Tomtemor1 »

Vattenbad fungerar jättebra till sura produkter, dvs frukt, sura inläggningar av grönsaker och en del tomatsorter.
I de gamla receptböckerna beskriver man inläggning av grönsaker men då måste de förvaras under 4 grader (tror jag, det kan vara 6) för att botulism inte ska utvecklas. Botulismtoxin är dödlig. Punkt.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Alternativ till American Canner

Inlägg av Protect »

Cannern är ofarlig, tom. hillbillies klarar av att hantera den. :mrgreen:
Den har en balansvikt som man vänder på och reglerar övertrycket med och en gummiplupp i locket som funkar som säkerhetsventil. Håll rent munstycket till balansvikten så kan inget hända och jag ger mig katten på att den klarar nog säkerligen 150-200 bars tryck utan att nåt händer för godstjockleken och resten av detaljerna är VÄL tilltagna i överkant,,,,,den är rejält tung.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Alternativ till American Canner

Inlägg av maskros »

Vill man kunna konservera UTAN att maten smakar salt, sött eller surt så måste man tryckkonservera för att slippa risken för botulism.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Alternativ till American Canner

Inlägg av Omnivore »

Tack för svar. Skall fundera vidare. Hittade bloggen Småbruket som tyvärr meddelar att American Canner inte funkar på induktionshällar. Vet inte om jag skall andas ut eller tycka att det är trist. Stuvar om i frysboxen medans jag tänker.
Småbruket: https://smabruket.wordpress.com/tag/canner/
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Alternativ till American Canner

Inlägg av Protect »

Skaffa en gasolhäll, Fogas har sådana att sälja samt mycket annat smått och gott annars finns ju utegrillen. Vill man ha en eldriven så finns även sådana.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Alternativ till American Canner

Inlägg av crusoe »

Siden jeg selv har en "All American" så må jeg bare svare. Det at den ikke går på induksjon er ingen grunn til å ikke kjøpe den, men en grunn til å kjøpe en vanlig kokeplate i steden ;) . Det er vanligvis billigere i Sverige enn her, og jeg tror vi betalte under 300,- for en kokeplate. (sikkert greit å koke en kjele om gangen på, når induksjon blir ødelagt :lol: )

Jeg synes det er en fantastisk kjele. Vi har i jula spist en hjemmelaget kalkunpostei fra 2017, som både smaker fin-fint og har fin konsistens og farge.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"