Skat och kråkfällor

EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av EN brun böna »

Apropå hönsen. För att ge hönsen protein för att förebygga kannibalism kan man ge lite kvarg då och då. Säkrare än annat animalisk/kött protein. Tänk på att fisk kan innehålla ganska mycket inälvsmask så koka ordentligt.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av Daltorpet »

EN brun böna skrev: 09 jun 2019 14:49 Apropå hönsen. För att ge hönsen protein för att förebygga kannibalism kan man ge lite kvarg då och då. Säkrare än annat animalisk/kött protein. Tänk på att fisk kan innehålla ganska mycket inälvsmask så koka ordentligt.
Jag brukar ge mjölk från getterna både till grisarna och hönsen då vi oftast inte hinner dricka upp det själva. Är kannibalism vanligt hos höns som är frigående? Jag tänker att jag kanske bara haft tur men jag har bara varit med om det en gång och då var det en stor tupp som gav sig på en mindre nyinförskaffad. Jag har tidigare aldrig haft problem att sätta ihop tuppar när de är frigående.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av Camo »

Började den styrande tuppen äta på den ranglåga tuppen?
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av Camo »

Det var inte bara vanligt revirhävdande då? Den gamla tuppen ville nog bara visa vem som bestämmer.
Det är helt normalt, tänk på att aldrig ha två tuppar i en grupp. Antingen en eller tre stycken. Det är viktigt.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av EN brun böna »

Höns och tuppar kan vara riktigt elaka mot varandra. Även hönor kan döda varandra, inte bara tuppar. Och kannibalismen är nåt helt annat. Hönsen kan även börja äta egna ägg och det bästa boten då är att slakta bort de hönsen som håller på.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av Daltorpet »

Camo skrev: 09 jun 2019 15:14 Det var inte bara vanligt revirhävdande då? Den gamla tuppen ville nog bara visa vem som bestämmer.
Det är helt normalt, tänk på att aldrig ha två tuppar i en grupp. Antingen en eller tre stycken. Det är viktigt.
Nja han började inte äta den men pickade den till döds. Åtminstone så illa att jag blev tvungen att avliva den. Jag kläcker mina egna höns så hade 36 tuppar då. Den nya tuppen var en liten ras med hög ruvbarhet så tänkte om jag kunde få in lite extra ruvbarhet i flocken via den. Men det kan nog vara så som du säger att det var revirhävdande. Stortuppen var ju far till de andra så de kanske redan hade sin rang.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av Daltorpet »

EN brun böna skrev: 09 jun 2019 15:22 Höns och tuppar kan vara riktigt elaka mot varandra. Även hönor kan döda varandra, inte bara tuppar. Och kannibalismen är nåt helt annat. Hönsen kan även börja äta egna ägg och det bästa boten då är att slakta bort de hönsen som håller på.
Aha på så vis, vet du om det är vanligare bland industrihöns gentemot lantrashöns eller om det inte spelar någon roll? Men så kannibalismen är att de faktiskt dödar för att äta av varandra? Fasten det finns vanlig mat?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av Camo »

"kannibalism" är ett resultat av djur som mår dåligt och är missanpassade i gruppen. Industrihöns är ofta mentalt förstörda och understimulerade. Det du beskriver låter enbart som revirhävdande beteende, och som bönan säger så kan det gå väldigt hett till även hos hönorna. Gammel tuppen kände sig nog hotad när du satte in den yngre. Om en tupp bara försvinner en liten stund från en hönsgård så tappar den rang och måste börja om att kämpa sig upp.
Bland frigående lantraser har jag aldrig hört att kannibaler skulle härja.
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av Camo »

Gruppen med ungtupparna får gärna vara en bra bit från de andra hönsgårdarna så blir de och miljön lugnare. Det bästa är om de inte hör varann.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av EN brun böna »

För vissa äggätare har det börjat som en ful vana, att de börjat äta av ägg som gått sönder. Sedan knackar de hål på äggen själva. Att få dem att sluta kan vara hopplöst. Finns beskrivningar på hur man sticker hål på ägg och fyller dem med diverse som tex senap för att få hönsen att sluta. Det som fungerar bäst är att nacka. Risken finns att hönan annars lär upp resten av flocken.

Kannibalismen börjar ofta med att en höna eller tupp får ett sår som de andra inte tål att se, eller att de blir röda i baken efter en hård äggläggningsperiod (vilket kan förklara att hönserihöns är mer drabbade). I min hönsflock så var det unghönor med fel färg de andra gav sig på, de yngre var ljusa och de äldre väldigt mörka. Först var det hönsen som mobbade sen dödade tuppen den mobbade genom att hacka hål i skallen och nypa av halskotepelaren. Tog undan den här unghönan och behandlade den första sårskadan tills hon blev frisk men mobbningen började om då hon kom in i flocken igen. Var tre ljusa hönor och en efter en mötte samma öde.
Ibland talas det om att det här beror på för stora flockar, för lite utrymme och sysslolöshet. Inget stämde i mitt fall då detta var en grupp åsbohöns som levde lantliv på gården
Skriv svar

Återgå till "Fällor"