böcker på lager

Vi har mer än bara mat på lager, vad, varför, hur mycket och hur länge håller sig prylarna?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

böcker på lager

Inlägg av bastard »

vad har ni för böcker på lager?
sådant som ni vill ha senare

jag har endel olika
ex gamla tekniska böcker, ellära, motorer, fordon , bygg

kartböcker

medicinska böcker

odling

slakt styckning

svampböcker ( en av dom få farliga sakerna i svensk natur)

även gamla kataloger och liknande
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: böcker på lager

Inlägg av somvanligt »

Det vanliga. Styckning, odling, konservering, självhushållning, fiske, överlevnad, Sveriges karta.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: böcker på lager

Inlägg av maskros »

Where there's no doctor. och ...dentist.
Lite andra medicinarböcker för lekmän.
Matte, kemi, fysik, biologi, filosofi, minst till gymnasienivå.
Engelska, historia, samhällskunskap, minst till grundskolenivå.
Husbygge, husvård både timrat och modernt.
Massor om odling och djur och djurhållning.
En hel del om hundar.
En del om motorer och teknik i allmänhet, även VVS.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: böcker på lager

Inlägg av Daltorpet »

Jag har väldigt mycket böcker om allt ifrån trädgård och djurhållning till medicin. Jag köper ofta böcker på Erikshjälpen för en 5-15kr/st. Det är ofta fina och bra fakta böcker. Brukar även kolla loppisar.

Jag skriver också ut saker på jobbet som jag tycker är intressanta. Senast blev en tjock lunta med typ 50 olika fällor och byggbeskrivningar.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: böcker på lager

Inlägg av xsive »

Väcker en gammal tråd...

Jag har en hel del böcker hemma, både faktaböcker, uppslagsverk och skönlitteratur.
Håller på planera om hemma med nya möbler osv. och då har bokhyllan i vardagsrummet svårt att hänga med i prioriteringen.
För 5-6år sen kändes böcker om en riktigt bra ha sak men blivit mer och mer digital på senare år så en pappersbok har jag inte öppnat på åratal.
Boksamlingen kommer nog få flytta ut till en sidobyggnad istället. Har faktiskt en byggnad med flera väggfasta bokskåp som kan husera massor
Har ni era böcker kvar och plats till dom inne i bostaden?
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: böcker på lager

Inlägg av Daltorpet »

xsive skrev: 02 jan 2022 14:41 Väcker en gammal tråd...

Jag har en hel del böcker hemma, både faktaböcker, uppslagsverk och skönlitteratur.
Håller på planera om hemma med nya möbler osv. och då har bokhyllan i vardagsrummet svårt att hänga med i prioriteringen.
För 5-6år sen kändes böcker om en riktigt bra ha sak men blivit mer och mer digital på senare år så en pappersbok har jag inte öppnat på åratal.
Boksamlingen kommer nog få flytta ut till en sidobyggnad istället. Har faktiskt en byggnad med flera väggfasta bokskåp som kan husera massor
Har ni era böcker kvar och plats till dom inne i bostaden?
Jag har absolut böcker inne i bostaden, jag ser böckerna som bland det viktigaste "preppandet" efter vatten, värme och mat. Jag tänker att händer det någon gång att vi kommer att behöva använda prepping på riktigt så kommer vi nog inte kunna använda google och youtube. Visst kan man redan det som står i böckerna så kanske det inte är så märkvärdigt men det man kan behöva kunskap om. Men absolut hade hade jag haft en egen byggnad som fungerat som bibliotek så skulle jag nog också förvara mina böcker där.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: böcker på lager

Inlägg av bokmalen »

Daltorpet skrev: 02 jan 2022 21:19 Jag har absolut böcker inne i bostaden, jag ser böckerna som bland det viktigaste "preppandet" efter vatten, värme och mat.
Håller med till 100% (Bland annat därav mitt nick)

Att jag kan/vet är bra... Men kanske mina barn eller barnbarn behöver "lära sig" och det utan tillgång till youtube-tutorials.
  • Filer till läsplattor som varit end of sale i 5 år?
  • office-dokument för office-97?
  • Postscript dokument?
Hur länge finns tekniken kvar för att komma åt din elektroniska dokumentation? Hur länge håller hårddisken/minnet den lagras på?

Min äldsta bok är över 200 år gammal, språket är lite "udda" men det går lika bra att bläddra i den idag som för 200 år sedan, kommer din kindle att fungera om 200 år?

Sedan är det ju också en fråga om ifall viss information tigs ihjäl eller "glöms bort" i bästa 1984-stil.
  • Det kanske inte anses att folk behöver veta hur vapen fungerar och tillverkas, så böcker om vapensmide kanske inte kommer att gå att få tag på?
  • Veganerna i riksdagen kanske får slut på all jakt, och en bok om hur man grovstyckar vilt kanske är att anse som rena uppmaningen till brott?
  • Böcker om kampsport och självförsvar, är det något som svensson bör syssla med?
Nej, vill du vara säker på att dina barnbarn får lära sig det som kan behövas, spara undan den kunskapen för framtiden och i ett framtidssäkert format. D.v.s Böcker.
I intend to live forever, or die trying to
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: böcker på lager

Inlägg av EN brun böna »

Har inte plats för alla böcker i hyllorna utan de ligger i högar på golvet med, mycket opraktiskt.
Mycket om odling och djurvård. Hästar, hundar, katter höns mfl lantbruksdjur. Lantbruk som ämne.
Även mycket hantverk allt från sömnad vävning över till garvning av läder och läderhantverk, till keramik och metallslöjd och smide. Och då från enklaste metoderna till de mer avancerade för att spänna över så stort område som möjligt och kunna klara av det även efter shtf och totalt strömlöst.
Kokböcker fyller två bokhyllor och allt från vanlig husmanskost över kötthantering och slakt till charktillverkning.
Överlevnad i skog och mark.
Sjukvård och medicin även örtmedicin.

Ofta så spänner saker och ting över flera områden av böcker som att tillverka kasein till vissa målarfärger ur komjölk. Eller talg för att göra talgljus. Eller vax ur vaxkakor hos bin till vaxljus.
Jakt för att få kött och kunna laga mat och då följer skytte och vapenvård samt tillverkning av egen ammo osv osv jag vill följa hela processen.
Användarens profilbild
Wallflower
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 apr 2022 07:11

Re: böcker på lager

Inlägg av Wallflower »

Hade varit bra om ni skrev vilka böcker ni hade i bokhyllan och varför. Vilken svampbok är bäst? Finns det någon bra bok för att spåra nordiska djur via deras spår och bajs? Jag ska starta mitt eget bibliotek nu och är på jakt efter bra böcker att ställa på hyllan.

När jag googlade på böcker så kom Lars Fält's böcker upp ofta och ser att han grundade försvarets överlevnadsskola så alla hans böcker kan vara värt att klicka hem?

Tycker det har släppts så jävla många böcker sedan coronan kom och det kan vara svårt att veta vilka som är skrivna av någon seriös preppare/frilufts människa eller någon som slänger ihop en snabb bok med lite tips dom hittat på google nu när det säljs mycket överlevnadsböcker... men ni borde ju veta vilka guldklimparna är.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: böcker på lager

Inlägg av bastard »

tror ursus har lite pejl på det

kolla hans inlägg så kanske dom kommer fram

tyvärr brukar det vara som det säg här
hopplock av dom som egenteligen inget kan , men som vill ge ut en bok som säljer och kollar igenom andras, skriver om klistrar och klipper ihp till något som i praktiken saknar värde

sedan finns numera maskinskriva böcker som säljs print on demand, som är ännu värre
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Förrådsställd utrustning"