Till husapoteket skulle jag nog tycka att man minst måste ha paracetamol och ibuprofen (1gram paracetamol kan tas tillsammans med 400mg ibuprofen för en ökad smärtstillande effekt). Imodium är inte fel, ska dock inte tas om man är magsjuk då det saktar ner tarmrörelserna och bakterien/viruset blir kvar längre i tarmen istället för att komma ut snabbare om man inte tar det. Vätskeersättning, både till barn och vuxna, finns annars bra recept på egengjord på 1177. Åksjuketabletter fungerar även mot andra illamående än just åksjuka och kan vara bra att ha hemma. Laxerande medicin, både för att dricka och ta rektalt är inte heller fel. Sedan ska man så klart ha sina egna ordinerade mediciner hemma i den kvantitet man kan få ut.deadrabbit skrev: 04 jan 2022 16:05 Varmt välkommen. Vill du kanske börja med att tipsa om bra att ha i husapotek och bandagelådan.
Gällande bandage så klarar man sig långt med Cederroth 4-i-1 förband, gasbinda, absorberande förband och nonwowen kompresser. Sedan kan jag tipsa om Sorbact kompresser, de är bakteriedödande och svampbindande och minskar risken för infektioner i sår med upp till 40% i vissa studier, inte helt fel när antibiotika är svårt att tillgå.
Sedan är tourniqet bra att ha om man vet hur den ska användas och det finns tillgång till sjukvård när den ska plockas av om det är en arteriell skada.
Det är nog det jag kan komma på lite snabbt såhär. Vill du ha mer specifika svar gällande någon medicin eller förband är det bara att hojta till