Skapa ett eget område

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Användarens profilbild
xsive

Re: Skapa ett eget område

Inlägg av xsive »

Beror väl mycket på hur stort man vill göra det.
"en bit mark, typ skog eller jordbruk" Potential för jälvförsörjning kostar en slant om man inte söker sig en bra bit norrut
Om man ser det som ett kollektiv med gemensamt ägande så är det kanske lockande för en del men inte andra.
Skall var och en köpa ett eget område som är lokaliserat nära / intill varandra så duggar dom objekten inte så tätt och
särkilt inte om det skall vara en plats som passar mer än 1-2 personer som annars varit med på det i tanken.
Hur ser du själv på vilken storlek på kapital som behövs från den enskilde för projektet i dina tankar?
Mycket kommer tillbaka till det.
bokmalen

Re: Skapa ett eget område

Inlägg av bokmalen »

Svårt, mycket svårt.

Om man kommer från hållet som preppernurse och har en färdig grupp med intresserade man känner så går det kanske att åstadkomma, men annars.

Jag tror det var Ursus som hade en tråd om hur j-a jobbigt det vara att kunna testa utrustning eftersom man inte kunde få vara ifred i skogen en stund utan det var folk och sprang överallt. Jag har samma erfarenhet, med utländska bärplockare och annat patrask som springer runt kan man inte ens lämna ett par stövlar ute på bron. Så skulle man köpa en tomt mitt ute i ingenstans och ställa dit varsin friggebod med mat och pryttlar, måste det vara någonstans där det finns någon som vaktar det. Vilket betyder någon bofast som är där jämt.

Så att köpa och ha ett gemnsamt ställe att dra till vid SHTF fungerar bara om någon bor där permanent. Köpa en bondgård och leka kollektiv tror jag inte på, Jordbruk lönar sig inte nu, efter SHTF ja, men inte nu, knappt så det kan hålla en stackars bonde försörjd, knappast ett helt gäng.

Ska man göra det "på riktigt" så tror jag mer på idén att hitta en liten by:
  • nära, men inte för nära större stad/samhälle
  • Inte militärt strategiskt viktig stad
  • Utan kemisk industri
  • där det finns arbetsplatser i närheten Så att folk kan ha vanliga jobb och tjäna pengar
sedan flyttar ett antal likatänkande dit, till sitt eget hus, med preppergrannar, lite grannsamverkan mot brott. Klappat och klart..

Om man inom forumet funderar ut alla önskemål på ett sådant ställe
Bra växtzon, bra med grundvatten, o.s.v. och sedan hittar bästa möjliga by/samhälle, så kan ju sedan hugade medlemmar ha en långsiktig plan att flytta dit vid lämpligt tillfälle. Tror nog det är det bästa sättet om vi pratar att skapa något gemensamt med en grupp främlingar. Oavsett hur trevliga vi alla är :lol:
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar