Hemvärnet

Personlig självutveckling och fysisk träning avhandlas här inne.
Ursus

Re: Hemvärnet

Inlägg av Ursus »

Väcker liv i denna tråd igen. Funderingar kring HV slog mig tvärt. Är inte i omedelbar vilja att ansluta mig, men tanken finns där bakom nånstans.

1: Hur mycket utrustning släpar man hem som HV-soldat? Har illa med plats i min lägga just nu, därav frågan. Finns möjlighet att förvara på annat ställe, eftersom man ändå oftast har AK:n i kasun?

2: Hur många dagar per år; realistiskt sett? Vet att det har varit prat om fler dagar, men oklart om det drevs igenom.

3: Hur seriöst kör HV nuförtiden? Har hört blandade utsagor. Vissa är väldigt seriöst inställda med 100% aktivitet under övningsdagarna, i andra verkar det vara lite halvfart och sena ankomster av befäl.

4: Tas HV-dagar som semesterdagar från jobbet?
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Hemvärnet

Inlägg av Sterb »

1: Full stridssäck + bärsäck + stridsväst och hjälm, + ca en vanlig ICA-plastpåse.

2: Beror helt på kontrakt. Insatskompani: 8-9 dagar, bevakningskompani 4-5 dagar, per år.

3: Beror helt på vart du hamnar. De jag har träffat har haft hög ambitionsnivå.

4: Nej. Du tar obetald ledighet från ditt jobb och sparar dina semesterdagar när du skall på övning.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Hemvärnet

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 16 jan 2022 18:14 Väcker liv i denna tråd igen. Funderingar kring HV slog mig tvärt. Är inte i omedelbar vilja att ansluta mig, men tanken finns där bakom nånstans.
Mängden trustning är den samma som du hade under lumpen. Du får plats med den i garderoben. Jag har min i källarförådet.

HV kör seriöst men mycket beror på vilka som deltar och är med. En del har deltidsanstälning och/eller utlandstjänst i cv:t. Dessa drar upp ambitionsnivån riktigt mycket. Hv är inte länge någon "prostataguerilla"

Arbetsgivaren är enligt lagen om totalförsvarsplikt, skyldig att ge kontraktskriven hvpersonal ledigt. Är du kontraktskriven i Hemvärnet är du också krigsplacerad och då gäller lagen om totalförsvarsplikt även dig. Om du efter en tid väljer att avrusta, kan du fortfarande, beroende på befattning, vara bunden av denna lag fram till att man har fått en ny på den befattningen du hade. Under dina kontraktsdygn får du ersättning från fk motsvarande sjukpenning. När man gjort sina samtliga kontraktsdygn, får man en större klumpsumma. Den största belöningen är kamratskap och den sociala sammanhållningen.

Ta din fundering på allvar. Sådana tankar säger något om dig som person, medborgare och medmänniska. Du behövs och du kommer att göra skillnad. Bli det fördömme du vill vara. Var beslutsam och gilla läget.

https://mitt.forsvarsmakten.se/homeguard-info
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: Hemvärnet

Inlägg av Ongrid »

Jag skrev på ett kontrakt alldeles nyligen, och nu får man nog tänka att det kanske inte är direkt nån ambition för detta forum "Bästa versionen av dig själv" men jag vill i alla fall att min kompetens nyttjas av Försvarsmakten i syfte att ha kål på främmande makt :sneaky:
Tank
Inlägg: 1701
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Hemvärnet

Inlägg av Tank »

Jag kanske har lite extrema åsikter vad det gäller Hemvärnet, men min uppfattning är att om man verkligen vill göra skillnad och kan tänka sig att på ett organiserat sätt hjälpa landet med vapen i hand i krig, så skall man gå med och göra allt man kan för att hjälpa till.

Om man tror att det är ett sätt att leka runt lite för att sen när det smäller strunta i att komma, då skall man nog söka sig till annan verksamhet.
Dina kamrater litar ju på att du är på plats och att du gör din bit när det smäller. :hm:

I övrigt verkar det som om man har en utrustning som fungerar väl både på sommaren, höst/vår och vinter och som någon sa är samma eller bättre än det som Svenska värnpliktiga har haft mellan mitten på 90-talet fram till nu.
Sen beror så klart utrustningen och uppgiften även på vad du har för tjänst.

Här kan man läsa mera: https://hemvarnet.se/

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Hemvärnet

Inlägg av Charlie** »

Tank skrev: 17 jan 2022 09:00 [...Om man tror att det är ett sätt att leka runt lite för att sen när det smäller strunta i att komma, då skall man nog söka sig till annan verksamhet.
Dina kamrater litar ju på att du är på plats och att du gör din bit när det smäller. :hm: ...]
Min erfarenhet om detta säger mig, att ju högre ambition finns i kompaniet, ju fler deltagare sluter upp. De som vill leka runt lite brukar oftast avrusta efter en tid. När det finns en tydlig kärna av lojala och seriösa chefer på grupp och plutonsnivå, så då sluter folk upp på övningarna samt eftersök av försvunna och skogsbränder. De gemensamma minnena och erfarenheterna, skapar en kultur av sammanhållning och kamratskap. Detta, i sin tur leder till att uppslutningen vid skarpa lägen blir mer beslutsamt.
Det är denna kamratskap och sammanhållning som gör att jag år efter år gör mina kontraktsdygn och mer där till.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Hemvärnet

Inlägg av Ursus »

Kan glädjande nog meddela att jag idag har skickat iväg en ansökan till Hemvärnet.

Tiden är nu!
Tank
Inlägg: 1701
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Hemvärnet

Inlägg av Tank »

Ursus skrev: 28 feb 2022 18:33 Kan glädjande nog meddela att jag idag har skickat iväg en ansökan till Hemvärnet.

Tiden är nu!
Grattis! Bra gjort! :up:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Ursus

Re: Hemvärnet

Inlägg av Ursus »

Tank skrev: 28 feb 2022 19:22
Ursus skrev: 28 feb 2022 18:33 Kan glädjande nog meddela att jag idag har skickat iväg en ansökan till Hemvärnet.

Tiden är nu!
Grattis! Bra gjort! :up:

//Tank
Tack! Det känns väldigt bra :) Hoppas på en intervju snarast!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3259
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Hemvärnet

Inlägg av Parabellum »

Ursus skrev: 28 feb 2022 18:33 Kan glädjande nog meddela att jag idag har skickat iväg en ansökan till Hemvärnet.

Tiden är nu!
:up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Bästa versionen av dig"