Videospel med prepping-/survivaltema

Här kan det skrivas om tex: litteratur, filmer, sällskapsspel
Användarens profilbild
Ruin
Inlägg: 33
Blev medlem: 01 jun 2019 15:36

Videospel med prepping-/survivaltema

Inlägg av Ruin »

Ger här tre tips på spel som på något vis har temat prepping i sig på något sätt, vill gärna höra era tips med :)

State Of Decay 2
Ett zombiespel där man ska överleva i ett community.
Alla medlemmar i ens community har sina egna personligheter med fördelar och nackdelar, vissa har lättare att starta bråk och vissa kan på eget bevåg hämta hem saker åt en. Deras färdigheter kan läras/förbättras genom att ge sig ut och göra det, för att öka stridsförmågan ge dig ut och slåss etc. Man behöver regelbundet ge sig ut för att leta efter mat, medicin, material, ammo och bränsle. Man kan uppgradera sin bas på många sätt, exempelvis genom att bygga en sanitärplats, sjukstuga eller kök, men för att kunna bygga vissa saker så måste minst en i gruppen ha kunskaper inom det. Vissa medlemmar i ens grupp besitter redan speciella kunskaper medan andra behöver läsa sig till det via böcker som går att finna på biblioteken eller som man kan byta sig till med andra grupper/ensamma vandrare.
Då spelets mål är att etablera ett starkt community så är det din uppgift att försöka få alla grupperna i staden att samarbeta mot zombies och andra fientliga grupper, det kan du uppnå genom att utföra ärenden åt de andra så som exempelvis att leta upp en portabel generator, fixa medicin åt dem och liknande.

Mad Max
De flesta här inne har förmodligen sett någon av filmerna och spelet knyter an löst som en prequel till fyran.
Spelet är actionriktat men du behöver finna vattenkällor för att få i dig vatten, mat är det också begränsat med och det blir mest hundmat, likmaskar och ödlor(är man desperat så är man). Grunden i spelet är att vinna territorium genom att besegra en viss mängd fiender och deras befästningar för att slutligen besegra ledaren i territoriet och sedan ta sig vidare till nästa och så vidare.

Call Of Duty-franchisen
Huvudspelen i serien är kort och gott actionspäckade militäruppdrag och inte så mycket prepping i sig. Däremot så har vi deras zombieserie som började med World At War (om jag minns rätt) och där handlar det om att överleva apokalypsen och skjuta sig fram genom horder av zombies. I Advanced Warfare valde de att byta ut zombierna till utomjordingar men konceptet är detsamma. Där finns även en lite enklare story knuten till de flesta banorna som kan ta sig an multipla dimensioner, tidsresor och liknande.
Sedan har vi Black Ops 4 med sitt Blackout-mode som sätter alla spelare i ett Battle Royale-läge där en form utav dödlig nemp sakta strålar in och på så sätt försätter en på en mindre spelyta med tiden, till detta spelläge har de nyligen släppt ett nytt skin till en karaktär som heter The Prepper och det ser ut som en praktisk mundering.
:zombie: :bam: :-g
Bilagor
Nutrition - Mad Max
Nutrition - Mad Max
pixlr_20190722004029147.jpg (44.35 KiB) Visad 6082 gånger
Stats - State Of Decay 2
Stats - State Of Decay 2
Screenshot_20190312-224941_20190722001646944.jpg (49.4 KiB) Visad 6082 gånger
Base - State Of Decay 2
Base - State Of Decay 2
Screenshot_20190312-230652_20190722001357307.jpg (49.9 KiB) Visad 6082 gånger
The Prepper
The Prepper
pixlr_20190721235720081_20190722000747190.jpg (46.65 KiB) Visad 6082 gånger
"You know what you are... what you're made of. War is in your blood. Don't fight it. You didn't kill for your country. You killed for yourself. God's never gonna make that go away. When you're pushed, killing's as easy as breathing."
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Videospel med prepping-/survivaltema

Inlägg av Omnivore »

Det enda jag stör mig på i survlarspel är zombies. Fan, vad jag hatar zombies! :x Det finns dock ett spel jag tycker om. 7 Days to Die har zombies som går att stänga av. Jag spelar det tills ögonen blöder.
https://7daystodie.com/?home

En annan favorit är The Long Dark. Man får se till att hålla värmen och även se upp för rovdjur om man spelar på en hög svårighetsgrad.
https://www.youtube.com/watch?v=H7IeoCHvgpE
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Ursus

Re: Videospel med prepping-/survivaltema

Inlägg av Ursus »

Metro 2033-serien gillar jag. Även fast det är scifi med mutanter och dylikt så är det mycket realism. Läckande gasmasker, begränsat med ammo, osv. Känslosam story också, men börjar spåra ut lite i den senaste. Kul med hemmabyggda vapen. PS! Läs böckerna. Riktigt dystra.

De två första Fallout-spelen är mina guldklimpar. (1 och 2, Tactics är också bra). Har lite svårt för de nyare även om jag gillade dem när jag körde genom dem, tycker att de är lite för mycket som Elder Scrolls men i postapokalypsmiljö, för mycket "fantasy" över det. Dock är New Vegas riktigt, riktigt bra. Originalen återkommer jag dock till gång på gång.

STALKER: Shadow of Chernobyl med uppföljare gillas, även om det kanske är mer överlevnadsskräck än något annat.
Användarens profilbild
Ruin
Inlägg: 33
Blev medlem: 01 jun 2019 15:36

Re: Videospel med prepping-/survivaltema

Inlägg av Ruin »

Omnivore skrev: 22 jul 2019 07:20 Det enda jag stör mig på i survlarspel är zombies. Fan, vad jag hatar zombies! :x Det finns dock ett spel jag tycker om. 7 Days to Die har zombies som går att stänga av. Jag spelar det tills ögonen blöder.
https://7daystodie.com/?home

En annan favorit är The Long Dark. Man får se till att hålla värmen och även se upp för rovdjur om man spelar på en hög svårighetsgrad.
https://www.youtube.com/watch?v=H7IeoCHvgpE
Zombiespel brukar inte veta vad de vill lägga fokus på, ska de vara action, skräck eller strategi?.. En bra funktion på 7 Days To Die :up:
Ska kolla in båda :D tack för du delade med dig av dina tips!
Ursus skrev: 22 jul 2019 11:37 Metro 2033-serien gillar jag. Även fast det är scifi med mutanter och dylikt så är det mycket realism. Läckande gasmasker, begränsat med ammo, osv. Känslosam story också, men börjar spåra ut lite i den senaste. Kul med hemmabyggda vapen. PS! Läs böckerna. Riktigt dystra.

De två första Fallout-spelen är mina guldklimpar. (1 och 2, Tactics är också bra). Har lite svårt för de nyare även om jag gillade dem när jag körde genom dem, tycker att de är lite för mycket som Elder Scrolls men i postapokalypsmiljö, för mycket "fantasy" över det. Dock är New Vegas riktigt, riktigt bra. Originalen återkommer jag dock till gång på gång.

STALKER: Shadow of Chernobyl med uppföljare gillas, även om det kanske är mer överlevnadsskräck än något annat.
Jag kämpar fortfarande med den första :lol: men böckerna är riktigt bra. Författaren verkar schysst som har ett forum där fans kan skriva sina böcker i Metrouniversumet, två av dessa har släppts på svenska men har inte hunnit läsa de själv (Resan Till Ljuset och Resan Till Mörkret).
Fallout glömde jag bort ja, klassiska. Ska kolla upp STALKER :up: tack för dina tips!
"You know what you are... what you're made of. War is in your blood. Don't fight it. You didn't kill for your country. You killed for yourself. God's never gonna make that go away. When you're pushed, killing's as easy as breathing."
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Videospel med prepping-/survivaltema

Inlägg av Skymning »

Spelar inte så mycket numera, men Mr Prepper ser intressant ut, har spelat This war of mine tidigare. Det är skitgrymt, och då menar jag inte grymt som i "coolt" eller "häftigt"

This war of mine:
https://www.youtube.com/watch?v=BALBUyoTxQM

Mr Prepper:
https://www.youtube.com/watch?v=fiVUKy3c11A
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Ruin
Inlägg: 33
Blev medlem: 01 jun 2019 15:36

Re: Videospel med prepping-/survivaltema

Inlägg av Ruin »

Skymning skrev: 23 jul 2019 18:32 Spelar inte så mycket numera, men Mr Prepper ser intressant ut, har spelat This war of mine tidigare. Det är skitgrymt, och då menar jag inte grymt som i "coolt" eller "häftigt"

This war of mine:
https://www.youtube.com/watch?v=BALBUyoTxQM

Mr Prepper:
https://www.youtube.com/watch?v=fiVUKy3c11A
Tack så mycket för dina tips! Ska kolla in dem :D
"You know what you are... what you're made of. War is in your blood. Don't fight it. You didn't kill for your country. You killed for yourself. God's never gonna make that go away. When you're pushed, killing's as easy as breathing."
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Videospel med prepping-/survivaltema

Inlägg av Omnivore »

Skymning skrev: 23 jul 2019 18:32 Spelar inte så mycket numera, men Mr Prepper ser intressant ut, har spelat This war of mine tidigare. Det är skitgrymt, och då menar jag inte grymt som i "coolt" eller "häftigt"

This war of mine:
https://www.youtube.com/watch?v=BALBUyoTxQM

Mr Prepper:
https://www.youtube.com/watch?v=fiVUKy3c11A
Skaffade båda. Gissar att This War of Mine inte kommer att vara bra för min mentala hälsa men man lär sig inget genom att blunda och makens trygga famn finns när jag behöver den.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
NEAN
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 nov 2019 21:32

Re: Videospel med prepping-/survivaltema

Inlägg av NEAN »

DayZ (standalone)

Ett spel som numer finns för såväl Playstation, Xbox och PC, spelet är hatat av vissa, älskat av andra - och med hatkärlek för en del. I kategorin är det mitt absoluta favoritspel - inga fasta mål, man gör vad man vill utav det. Har tagit lång tid att utveckla men snacka om framsteg nu! Inte spelvärldens största community - men tillräckligt många så att det räcker och blir över.

DayZ är ett SHTF zombie survival open world sandbox, kanske man kan säga. PvPvE, du mot allt - om man inte får samröre med någon vänligt sinnad själ. Du kan inte köpa dig fördelar, och när du dör är du död - tillbaka till noll och börja om.

Vill du samla på dig så mycket high-end gear som möjligt, med mål att ta dig över hela kartan och strida mot andra spelare, eller hitta dig en gryta och ett gevär för att försöka överleva i naturen? Bygga en bas/bostad? Vara den goda samariten som hjälper andra, eller banditen själv? Fritt val, kombinera hur man vill, när man vill. Bara spelaren sätter gränserna!

Där finns alltid något att göra, något att upptäcka och något mer att samla. Du kan aldrig bli "färdig", där finns ingen mållinje - bara överleva så länge det är möjligt. Går man åt fel håll är chansen att man dör av svält eller törst. Alla vill ha det du har, för att själv överleva. Till skillnad från många andra spel är det inte bara att springa och hämta det man behöver hur enkelt som helst.

DayZ. Tar. Tid. Att få tag i en acceptabel ryggsäck, mat och vatten, acceptabla kläder och kanske ett jaktgevär med några få kulor, ja - här försvinner enkelt några timmar. Du kan jaga... Fiska... Plundra... Samla... Håll någon som gisslan? Träffa spelaren som man gör allt med? Bli förrådd eller förråda någon? Fly eller fektas?

Är spelet perfekt? Nej då! Buggar? Massor! Kul? Otroligt (enligt mig). Just interaktionerna med andra spelare får mig att stanna, sådana interaktioner har jag aldrig upplevt i något annat spel - de är helt unika. Att träffa på en spelare som man sedan drar igenom hela kartan med, utan mål - bara har trevligt och saker händer på vägen, eller bli skjuten på plats i bakhuvudet av ett hagelgevär - man vet aldrig.

När du spelar DayZ kan du dö av mer eller mindre allt... Frysa ihjäl, svälta, dö av bakterier, djur, andra spelare, zombies, äta fel sak... Du kan överleva, du kan leva, du kan frodas.

Gör det hur du vill - hur länge kan du överleva?
NEAN
- "Det är kul att ha kul. Jag står för det."
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Videospel med prepping-/survivaltema

Inlägg av Scoo »

Om man skulle vara uttråkad trots spännande tider åtminstone vad säkerhetspolitik anbelangar så tänkte jag nämna framförallt två spel (varav det ena finns med i denna tråd från förr):

Project Zomboid är ett indiespel som likt Minecraft har utvecklats sedan 2011. Man kontrollerar sitt alter ego i en isometrisk värld, grafikmässigt lite som Sims 1 eller 2. Utspelar sig med början av juli 1993 i Knox County i Kentucky USA så fullt av 1990-tals teknologi inklusive videokassetter, bärbara radios och CD-spelare. Finns flera spellägen samt ett "sandlådeläge" där man själv kan definiera ett flertal parametrar såsom att hur länge efter zombieapokalypsens början fungerar el- och vattenförsörjning, är zombierna långsamma likt de klassiska Romero-zombierna eller kan de även springa, hur bra syn och hörsel har de etc etc. Man väljer vad för yrke ens alter ego haft vilket då påverkar olika variabler och kan även välja egenskaper som ger fördelar eller nackdelar (går att spela som helt döv och sjukligt överviktig om man så vill).

Simulerar även kostlära om man vill, inte bara kalorier utan även olika halter av kolhydrater och protein etc. Den första tiden tills TV- och radiosändningar upphör (sedan zombiepatogenen spritt sig utanför zonen spelaren befinner sig i) går det bl.a. att titta på UR-liknande program på TV där exempelvis det första avsnittet i en matlagningsserie berättar om hur man ska koka snabbnudlar :lol: Om man inte vill bara leva på konserver och torrvaror sedan färska livsmedel (och framförallt kylvaror sedan strömmen gått) ruttnat på åkrarna och i butikerna så går det att fiska och jaga med fällor samt odla egna grödor. Mat kan tillredas och smutsigt vatten kan kokas vid lägereld eller på vedspis. Byggnader går att barrikadera med träkonstruktioner och om man startat som svetsare, eller lärt upp sig i spelet, med durabla metallkonstruktioner. Bilar finns att reparera och åka runt med (ex. för att göra räder till butikers kyldiskar så länge strömmen är på). Elverk är sällsynta men går att köra kyl & frys så att matvaror håller längre, ska tydligen även gå att göra glaskonserver. En mängd modfikationer finns även till spelet även om jag inte testat dessa (skulle själv gilla en som skulle göra såväl klubbor som skjutvapen mer durabla, nu slits allt från kläder till vapen väldigt fort). Multiplayer kom i julas.

Finns tillgängligt såväl på Steam (försäljnings- samt prenumerationstjänst för spel) men även på polska GOG.com som möjliggör offline nerladdning av spelet. Jag skulle säga att spelet vore en utmärkt gåva åt någon oinvigd i prepping, minst lika bra som World War Z eller annan litteratur.


Det andra är The Long Dark som Omnivore nämnde tidigare. Första persons spel med helt 3D värld, ganska unik "look" på föremål och världen i stort. Här kan man endera spela i sandlådeläge eller följa spelets handling. I det sistnämnda spelar i de första episoderna som en kanadensisk pilot som kraschlandar i ödemarken på en glest befolkad ö i norra Kanada, i de senare som hans kvinnliga passagerare som är en läkare. Väder och vind samt hunger är den största faran. Detta är det enda spel jag kan komma på som simulerar riktigt bra klädsel enligt lager-på-lager principen och ex. vindavkylning. Synnerligen bra atmosfär och känsla i spelet (en del av spelutvecklarna är kanadensare och det syns ex. i ljudet då man går på snö, den blåa tonen i dagsljuset under något som nästan kunde vara polarnatt etc). Det som fick en att krascha var en händelse som liknar en solstorm som slagit ut all strömförsörjning. Ska man utföra något arbete så går det inte i mörkret utan gäller att tända fotogenlykta eller än hellre göra upp eld i en kamin. Bra röstskådisar.

Värme och kalorier är vad som behövs för att överleva i detta spel. Det går även att fiska (pilkfiske) samt jaga några olika typer av vilt med fällor eller pilbåge/skjutvapen. Alla handlingar kostar kalorier och det gäller att se till att balansera "kaloribudgeten". Det enda jag själv skulle vilja klaga på är att även här så är icke-improviserade verktyg och annat alldeles för sköra. Hackar man upp hål i isen för att fiska så kan det fara flera procentenheter av säg en slägghammares hållbarhet (kan eventuellt moddas). Finns på Steam eller Epicgames och eventuellt även för spelkonsol.
För mina barns skull
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Videospel med prepping-/survivaltema

Inlägg av vantohal »

Jag gillar The Long Dark, det är underhållande. Finns till PS4 också, som är min spelmaskin. Fallout-spelen har jag lagt osunt mycket tid på. Mest 2 och New Vegas på PC och PS3.

Det finns som inga direkt realistiska spel i någon genre, det ligger liksom i sakens natur anser jag. Sen gillar jag Zombies!

Telltale Games The Walking Dead-spel gillar jag också, många moraliska val, med konsekvenser, sådant tycker jag är intressant i spel.
Jag kan också tipsa om Generation Zero som jag spelat på PS4. Det utspelar sig i Sverige på 80-talet och man slåss mot robotar. Mycket samla prylar och vapen i hus och bunkrar i skärgården, så har jag inte spoilat för mycket om någon skulle vara sugen.
Skriv svar

Återgå till "Prepper relaterat tidsfördriv"