Skapa ett eget område

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Skapa ett eget område

Inlägg av xsive »

Beror väl mycket på hur stort man vill göra det.
"en bit mark, typ skog eller jordbruk" Potential för jälvförsörjning kostar en slant om man inte söker sig en bra bit norrut
Om man ser det som ett kollektiv med gemensamt ägande så är det kanske lockande för en del men inte andra.
Skall var och en köpa ett eget område som är lokaliserat nära / intill varandra så duggar dom objekten inte så tätt och
särkilt inte om det skall vara en plats som passar mer än 1-2 personer som annars varit med på det i tanken.
Hur ser du själv på vilken storlek på kapital som behövs från den enskilde för projektet i dina tankar?
Mycket kommer tillbaka till det.
I started out with nothing, and still have most of it left
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Skapa ett eget område

Inlägg av bokmalen »

Svårt, mycket svårt.

Om man kommer från hållet som preppernurse och har en färdig grupp med intresserade man känner så går det kanske att åstadkomma, men annars.

Jag tror det var Ursus som hade en tråd om hur j-a jobbigt det vara att kunna testa utrustning eftersom man inte kunde få vara ifred i skogen en stund utan det var folk och sprang överallt. Jag har samma erfarenhet, med utländska bärplockare och annat patrask som springer runt kan man inte ens lämna ett par stövlar ute på bron. Så skulle man köpa en tomt mitt ute i ingenstans och ställa dit varsin friggebod med mat och pryttlar, måste det vara någonstans där det finns någon som vaktar det. Vilket betyder någon bofast som är där jämt.

Så att köpa och ha ett gemnsamt ställe att dra till vid SHTF fungerar bara om någon bor där permanent. Köpa en bondgård och leka kollektiv tror jag inte på, Jordbruk lönar sig inte nu, efter SHTF ja, men inte nu, knappt så det kan hålla en stackars bonde försörjd, knappast ett helt gäng.

Ska man göra det "på riktigt" så tror jag mer på idén att hitta en liten by:
  • nära, men inte för nära större stad/samhälle
  • Inte militärt strategiskt viktig stad
  • Utan kemisk industri
  • där det finns arbetsplatser i närheten Så att folk kan ha vanliga jobb och tjäna pengar
sedan flyttar ett antal likatänkande dit, till sitt eget hus, med preppergrannar, lite grannsamverkan mot brott. Klappat och klart..

Om man inom forumet funderar ut alla önskemål på ett sådant ställe
Bra växtzon, bra med grundvatten, o.s.v. och sedan hittar bästa möjliga by/samhälle, så kan ju sedan hugade medlemmar ha en långsiktig plan att flytta dit vid lämpligt tillfälle. Tror nog det är det bästa sättet om vi pratar att skapa något gemensamt med en grupp främlingar. Oavsett hur trevliga vi alla är :lol:
I intend to live forever, or die trying to
preppernurse
Inlägg: 183
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Skapa ett eget område

Inlägg av preppernurse »

Jag gillar din idé, tanken har slagit oss i våran grupp med, att det vore trevligt med "ett eget ställe".

Problemet blir väl som tidigare nämnts att det kommer tillbaka till pengar och försörjning innan SHTF. Klankar inte ned på din idé men innan världen går under så har kanske flera i gruppen arbeten som kräver närvaro på jobbet och då behöver ju det egna stället vara inom rimligt pendlingsavstånd till sagda arbeten då jordbruk, även om det är ett livsviktigt yrke och jag imponeras av de som orkar hålla på med det i kommersiell utsträckning, inte ger någon vidare avkastning i reda pengar. Ska det vara inom rimligt pendlingsavstånd till arbeten, vad som är rimligt är ju också högst individuellt, så kanske opsec äventyras?

Sedan att köpa ett ställe stort nog för en grupp att kunna odla för husbehovet av föda samt eventuell djurhållning och jakt, då pratar vi om storlekar som kostar en del att investera i, då gäller det att alla som ska vara med är lika intresserade/investerade i idén. För ska inte alla bo i ett stort hus tillsammans som ett kollektiv så krävs det ju flera bostadshus och då är det en hel by som behöver införskaffas mer eller mindre.

Jag tror, med betoning på tror, att det är lättare att skaffa "det egna området" på egen hand och skapa kontakter i närområdet som kan hjälpa till vid behov om man själv också erbjuder hjälp när de har behov, en hederlig grannsamverkan helt enkelt. Alternativet annars är ju att först skapa gruppen, men att komma till det stadiet att organisera sina vänner till en grupp tar lång tid, vi i våran grupp är fortfarande i startgroparna för hur vi ska organisera oss och samverka och då har de som känt varandra kortast i vår grupp känt varandra i ca 5 år. Tillit tar tid att bygga och att bygga en sådan tillit att man "rycker upp" sitt nuvarande liv med rötterna och skapar något helt nytt på kanske en helt ny plats eller landsända är inte en liten bedrift.

Du får ursäkta om jag låtit överdrivet negativ i mitt inlägg men det är inget litet projekt du ger dig på men jag önskar dig all lycka till och hoppas att du åstadkommer det! :up:
Utan snus försmäktar vi i detta land
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Skapa ett eget område

Inlägg av EN brun böna »

Jag jobbade ett tag i stockholm och där hade jag en arbetskamrat från dalarna. Han hade ett jordbruk i större format och pendlade varje dag. På dagen körde han grävmaskin i stockholm och på natten körde han traktor hemma. Han hade ett jordbruk utan djur men med några hundra hektar spannmålsodling. Så det tog tid att få allt sått i rätt tid för att hinna skörda allt i rätt tid och hinna få allt moget med.
Vill man så går det.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Skapa ett eget område

Inlägg av maskros »

Utan att ha lusläst alla svar men med erfarenhet från "min" by i Norrlands inland föreslår jag att den som vill skapa en gemenskap slår sig ned i någon av alla de halvtomma byar som finns i landet norr om Dalälven. Man hittar ett hus eller en gård och slår sig ned, sen är man vänlig och artig mot grannarna och hittar inte på massa nyheter eller försöker tala om för dem hur de ska uppföra sig. Man lyssnar på hur det funkade med förra ägaren till stället och säger glatt att "gör ni som ni brukat" så blir man snart accepterad - även om man är lite kufisk.

Snart visar det sig att flera av husen i byn är tomma eller brukas av sommarboende. Om man då på ett vänligt och ödmjukt sätt påpekar att man har kompisar som letar fritidshus och att man för dem berömt byn och hur vackert där är och hur vänliga folk är så får man snart höra om att den eller annan funderar på att sälja. Då är det läge att höra av sig och be dem att varsko den dag de tänker sig att sälja så man kan berätta för sina kompisar.

Jag tror att jag skulle kunna få loss åtminstone två hus i "min" by om rätt folk hörde av sig. Här i inlandet är husen inte dyra för den som är van vid sörlandspriser. Jag gissar att ett hus med helt tak men dålig fasad och 1 ha mark går för runt 200 kkr och en liten timmerstuga går för runt 100 kkr och en liten tomt med ett ruckel för 50 kkr. Nu är detta i södra Norrlands inland och ger man sig längre norrut finns det nog hus folk kan tänka sig att bli av med för att slippa besväret att riva dem - typ gratis.

Samtidigt ska man tänka på att det finns anledningar till att vissa områden historiskt varit populära medan andra mindre så. Möjligheterna att odla, jaga och fiska sammanfaller ofta med det vi tycker är vackert och trivsamt. Därför är alla riktigt bra ställen fulla med folk och fritidshus och kostar därefter. Där jag befinner mig är det nog växtzon 7 runt omkring men just i byn 6,5 eller möjligen 6. Dessutom är byn långt från allt med 4 mil till närmsta ICA varav en mil på grusvägar. Jobb finns här inga men för den som kan jobba distans och klarar sig med några Mb/s nedströms funkar det.

Leta efter enkla hus i trivsamma halvdöda byar är mitt tips. Byborna blir glada över att nån som vill något och gör något kommer, jag vet att det snackas om mig - men inte på något elakt sätt. Det är många fördelar med en befintlig by och är man lite försiktig har man alltid sällskap av gamlingarna i byn och kan både ge och få hjälp. Och plats för sina kompisar med tiden.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Nyvaken
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jan 2022 18:16

Re: Skapa ett eget område

Inlägg av Nyvaken »

Roligt att tråden tog fart igen.
Tack för alla konstruktiva inlägg.

Jag såg att jag var otydlig och jag ska säga lite hur jag tänkt.
Alla bor vi någonstans, typ i en lägenhet eller i ett villaområde.
Jag kan säga direkt att jag skulle vilja ha er alla i mitt villaområde trots att jag aldrig träffat någon av er på detta forum.
Med det sagt så var min idé att vi bygger antingen ett lägenhetshus eller ett villaområde, alla chippar in med en slant.
Typ så.

Jag förstår att det blir så att de flesta måste flytta, skaffa nya jobb osv, men i längden borde vi ju alla tjäna på det, eller?
Obs, bygger man på ovanstående sätt så får man ju ner kostnaderna rejält.
/Nyvaken
Helixo
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 jan 2022 18:29

Re: Skapa ett eget område

Inlägg av Helixo »

Det låter lite som orten Almost Heaven i Idaho, som var ett prepper community inför y2k-buggen har jag för mig. Louis Theroux gjorde en dokumentär om dom för en massa år sedan. Jag såg någon uppföljning som gjordes ganska nyligen, men tror att det inte fungerade så väl. Kanske funkar det inte att ha för många preppers på samma ställe? :lol:

https://www.latimes.com/archives/la-xpm ... story.html

Hittade dokumentären online!

https://topdocumentaryfilms.com/louis-t ... vivalists/
Användarens profilbild
Mohawk
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 dec 2021 22:02

Re: Skapa ett eget område

Inlägg av Mohawk »

Jag beundrar din drivkraft Nyvaken, hur inställd du är på projektet. Hur långt har du kommit i planeringen, hur stort område tänker du dig, vart i Sverige ska det ligga och hur ser de geografiska förutsättningarna ut? Hur ska området styras upp, ska alla vara medlemmar i någon förening eller är det var man för sig? Vad är syftet med byn, att specifikt samla personer med resurser och kunskap eller mer för att ha en tillhörighet? Dela gärna med dig av lite mer information, som får oss här på forumet att få en bättre insikt i hur du tänker.

Du säger att du tänker typ villaområde med villor och eventuellt lägenhetskomplex, då förutsätter jag att detta innebär att man ska ta sig från området för att jobba och tjäna pengar och att man är beroende av närområdet att hålla de arbetstillfällen och anställningstyper som krävs. Tror många kan tänka att man lika väl kan stanna där man är i sådana fall, eftersom man redan är igång med allt och har en fungerande struktur.

Många preppers, mig inkluderat, vill ha ett boende där man kan hålla sina förberedelser utan hinder, och ha någon form av självhushållning – detta kräver en rätt skaplig yta om man är ett antal. Räkna med minst 1-2 hektar/hushåll, kan ju variera rätt kraftigt beroende på om man tänker bostad, odling och kanske någon djurhållning. Sen så får man inte bygga på t.ex. jordbruksmark hur som helst enligt miljöbalken, vilket kan försvåra saker.
Höjden av ironi är när en översvämning slår till och du sitter där med en vapenarsenal för att ta dig an 3:e världskriget och konserver för att hålla en mindre armé vid liv, men du äger inte en gummibåt...
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"