Drönare, en del av våran framtid.

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Parabellum »

Timmerstugan skrev: 21 jan 2022 09:26 Var är bilderna, alla har en kamera i fickan, varför finns det inga bilder. Det här har inte hänt.

Detta är något som jag funderat kring en del. :hm:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Ursus »

Finns många förklaringar.

Drönare över städer är inget ovanligt, vad finns att fota? En i mängden? Kärnkraftverk och flygplatser är skyddsområden och spionage skedde oftast i storm och i mörker. Folk finns inte utomhus i varken storm eller nära skyddsområden och allra minst i mörker. De eventuella foton som tagits av personal på området är troligtvis i Säpos händer och där hör de hemma.

Det kan vara svårt att skilja en amatördrönare eller ett modellflyg från en militär drönare. Hur många här kan bedöma flyghöjd på ett plan i luften, än mindre en drönare? Hur avgör man då storlek och syfte? Flyger de högt nog är de bara en prick. Hur hör man en drönare i stadsbrus?

Alla har en kamera i sin mobil, men de flesta går och stirrar ned i just denna mobil dygnet runt istället för på himlen. Hur skall de upptäcka en drönare? Inte ens på ökenslätter upptäckte talibanerna eller IS någon drönare innan en missil small och sprängde polarna i luften.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Charlie** »

Om man utgår från en stad som Stockholm, så är det ganska mycket luftfarkoster i luften. Där finns två flygplatser där flygmaskiner startar och landar med någon minuts mellanrum, flera helikoptrar, bl a polisens osv. Under de mörka vintermånaderna så är det ganska många lanternor som blinkar uppe i himlavalvet ovan Stockholm. Det är nog ganska mycket slumpen som avgör om man lägger märke till att någon av dessa lanternor är närmare marken än andra. Eftersom det med all säkerhet handlar om påverkansoperationer, så styr man drönaren på ett sådant sätt att den skall uppmärksammas, dvs man låter den flyga stax ovan hustaken då att man hör den och vänder blicken uppåt. Vid sådana ljusförhållanden så är det också svårt att fota och filma. Nu flögs ju några av dessa drönare under dagtid, så visst finns det bilder och filmklipp på dessa. Dessa bilder och filmklipp ska granskas och analyseras innan de kommer att publiceras. Man publicerar dessa endast om man anser att allmänheten har behov av att ra del av detta. Myndigheterna vill heller inte avslöja hur mycket man vet om främade makts aktiviteter och verksamhet. Någon privatperson kan också ha fotat dessa men väljer att inte ge dessa till polisen utan kanske försöker kränga bilderna och klippen till pressen/ massmedierna. Eftersom medierna inte kan granska, analysera och bekräfta äktheten, så kommer de heller inte att publicera något i första hand.
Att skjuta ner en sådan drönare torde vara helt förkastligt, då splitter och kulor kommer att regna ner över staden och dess invånare, liksom delar av drönaren. Med vad skall man skjuta med? en jaktrobbot med ett X antal kilo högexplosivt sprängämnen i kombination med ett par hundra tungstenskulor som sprids i alla riktningar i 800 m/sek? eller en salva från Jasmaskinens 30 mm akan, där en enda granat träffar drönaren och resterande 20 granater slår ner bland hustak, byggnader, och människor!!!!
Tänk er tidningsrubrikerna då en drönarkropp, störtar ner i klätterställningen på förskolan Tallkottens lekplats!?

...ingen drönare kommer att skjutas ned över detaljplanerat område i fredstid.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av mango »

Charlie** skrev: 21 jan 2022 18:03 ...ingen drönare kommer att skjutas ned över detaljplanerat område i fredstid.
Nej det är ju Sverige vi talar om.
Fick jag se en drönare av annan karaktär än de från typ Hobbex på min mark, så tror jag att jag skulle ta chansen.
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Timmerstugan »

Det är ju ingen krigsförklaring att skjuta ner utlänska drönare i Sverige.
Så jag undrar varför inte alla drönare just nu är fredlösa.

Där det sågs drönare, är det fullt med övervakningskameror, de kanske inte pekar rakt upp.
Men tänker man på 9/11 så var det övervakningskameror som fångade en hel del bilder. Borde vara samma sak nu.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Marie »

Timmerstugan skrev: 21 jan 2022 09:26 Min första tanke var, "- De ägs av sverige, det är anledningen till att de inte vill att de ska förstöras."
Min andra tanke var, "- Skjuts de ner kommer de att see att de är tillverkade i sverige." :)
Min tredje tanke var, "- Var är bilderna, alla har en kamera i fickan, varför finns det inga bilder. Det här har inte hänt."

Som sagt, min konspiratoriska sida vaknade till liv. :notme:
Ganska intressant tankegång ur ett psykologiskt perspektiv att först tänka på det som är minst troliga. :D :up:

Konspirationsteorier och osannolika scenarios är alltid kul att spekulera i :mrgreen: , men då är nyckelordet spekulera. Jag själv postade ett Fem punkters alternativs teori här viewtopic.php?p=27637#p27637 Men det var teorier inte vad jag stenhårt tror eller dragit som slutsats, då jag alltid utgår från fakta och logik när jag gör verkliga antaganden.

Men psykologin bakom hur folk reagerar är väldigt intressant ämne. :D
Om vi ser ett stort bollhav som de har på lekland med bollar i massor färger.
Säg att man älskar färgen Grön, men man hatar färgen Röd
Om man är en lugn harmonisk personlighet så kommer man först lägga märke till att det finns Gröna bollar i bollhavet.
Om man är en orolig eller rädd eller kanske lite utåtriktad aggressiv personlighet så kommer man först notera att det är Röda bollar i bollhavet. fienden
Summan av detta påstående ovan är att man i första ögonblicket ser det man helst vill se innan vi kan identifiera vad det verkligen är. ;) Äger man en volvo så ser man massor volvobilar på vägen.. en toyota, ja då är det mängder av toyotabilar.

Så att tro att vårat eget försvar skulle göra så här i dagar och åter dagar och jaga upp folk i onödan som kan skapa oro i samhället och splittra befolkning..
Sorry... men så gör inget land om man inte har som orsak likt Krimhalvön att destabilisera samhället. och då är det inte det egna styret som gör det utan det är extern påverkan.(privatpersoner, organisationer, och absolut sist på listan främmande makt) då de har mest att vinna på det. Inte ens egna militär.

Att myndigheter gör oannonserade övningar(stresstester) är inget nytt. MEN.. Men när en sådan övning är avslutad så går de ut med det till samtliga inblandade och allmänheten ifall det är så stort att det märks i samhället.
Så om det vore svenska försvaret som flög med drönarna som en övning(stresstest) så när det var överstökat så hade de gått ut med det.. samt polisen hade blivit informerad snabbt i efterhand så utredningarna lades ner och inga onödiga kostsamma resurser läggs.. så att polis åter lägger fokus på det som är verkligt, det vill säga mordutredningar, patrullera som vanligt osv. Så ärendet hade aldrig gått vidare till Säpo i så fall.

Angående brist på bilder när det gäller dessa vingdrönare så passerar de relativt fort.. säg att de är i synfält under 20sekunder för att ta ett hypotetisk siffra.
Charlie** beskrev det ganska bra, men jag tar och lägger till en till synvinkel. 8-)
Först har vi reaktionstid.. Vi hör något och vi ska reagera på ljudet.. Vi ska sedan lokalisera vart kommer ljudet ifrån... När vi ser föremålet så kommer vi till identifikationsbiten.. "vad är det jag ser" sedan ska vi komma fram till ahaa, det är en drönare.. Redan här har det gått upp mot 15sekunder.. Då ska vi rota fram telefon ur fickan.. öppna skärmlåset, leta upp fotoappen och rikta in kameran.. Här har det gått ytterligare 10-20 sekunder. Målet är antingen för långt bort om det ens är kvar inom synhåll.
Där av är det brist på bilder.. Sedan har vi det att fota något med ett ljus mot en mörk himmel.. Det blir ingen bild om du inte har en systemkamera med objektiv för dåliga ljusförhållanden.. en vanlig digitalkamera eller mobil ändrar slutartiderna för att kompensera för dåliga ljusförhållanden.. och bilden kommer bli så suddig att den inte går att tyda om det är ett rörligt föremål.. Testa att ta ett kort på en bil som kör förbi dig på en mörk väg. :)

När det kommer till att "bara" skjuta ner drönarna så var åter igen Charlie** klockren på den punkten :up:
Allt som skjuts upp kommer ner tyvärr.. om det inte har så extrem hastighet att det går ut i rymden.. och då finns risk att satelliter och rymdstationen får sig en vingklippning. :mrgreen: Sorry inga Via-satt kanaler för nordborna kommande året det tar att få upp en ny satellit. :mrgreen:
Ska man skjuta ner en drönare i fredstid så måste kulfånget vara obefolkat.. så säkrast är då att vara ovanför den och skjuta nedåt så man ser vad kulan kommer träffa om man missar. Se exempel på misstag som hänt där jägare blivit olyckligt träffade av kamrat eller rikoschett.

Nu medans jag skriver detta såg jag ett inlägg om kameraövervakning.. till 99% är ju kameror riktade att inkräktare kommer land-burna via fot eller fordon.. så de får inte med himlen ovanför.. möjligtvis horisonter.

.

Men låt oss "teoretisera" lite om vad det kan vara. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Så vad har vi för fakta. :hm:
Det är vingdrönare av lite större modell.
Dessa finns att köpa av vem som helst som har pengar. Så med andra ord inte enbart olika länders militärer som har dem unikt.
De kostar allt från 15-20tusen upp till 100tusen.. De ännu större modellerna som går på miljoner. Enligt en som pyssla mycket med drönare som de intervjua.
Vi vet inte exakt vilken modell av drönare det är.. så spannet kvarstår. 15-100tusen då de beskriver vingspannet runt 2meter.
100tusen är väääldigt mycket pengar för en normal person.. Men.. om du har ett välbetalt jobb, vunnit på lotto/hästar osv eller ett arv eller är en lyxfällan person.. då är inte 100tusen så mycket pengar... Vad kostar bilarna som många av oss åker i... mellan 50-300tusen
Vi vet att de flögs koordinerat, men inte militäriskt koordinerat i min åsikt, då tidpunkterna inte är inom några minuter utan det skiljer upp mot ca20+ minuter enligt olika medier och polisuttalanden.

Så vad kan vi dra för Logiska "1+1=2" slutsatser på denna lilla information??????
Svaret är.....Absolut inget, vi har för lite fakta. :?

.

Om vi svävar ut lite o spekulerar utifrån det lilla vi har. :D Min synvinkel så att säga.
Högsta sannolikheten är att det är privatpersoner eller någon civil organisation som ligger bakom det.. Dessa är ansvariga för de flygningarna över kärnkraftverken vid ungefärlig samtida tidpunkt...
Hade det varit främmande makt så hade de haft tätare koordination(militärisk koordinerad precision) för att de vid sista kärnkraftverket inte skulle ha tid att reagera. Eller.. så hade det varit mycket glesare mellan tidpunkterna av samma orsak.. för att man ska hinna slappna av innan nästa kommer.

Sedan har vi syftet.. Dessa skulle haft belysning på.. Varför har man det? :hm:
jo för att få uppmärksamhet.. Så det har inget med spioneri eller sådant att göra.. då hade de flugit nedsläckta och ingen hade märkt ett dugg.

Sedan har vi alla andra "observationer" :roll:
Här har vi fenomenet med bollhavet.. Man ser gärna det man vill se.
Ett exempel var Någon på aftonbladet eller expressen hade intervjuat någon om en filmsnutt.. vilket gick att identifiera att det var ett vanligt privat flygplan med jetmotorer bak som gick in för landning. Detta via de som kände igen formationen på planet samt data vid tidpunkt på flightradar24.
Sedan har vi alla wannabes. När ordet börja gå så tog folk sina proppellerdrönare o hovra med lite överallt för att de tyckte det var kul med uppmärksamhet.
Drönaren över grönalund.. med högsta sannolikhet var det någon som dokumentera området eller som ovan ville skapa uppmärksamhet.
Vingdrönaren utanför slottet o regeringen är lite intressant.. Den kan antingen vara samband med kärnkraftverken.. Eller så kan det vara likt ovan.. misstolkning av ett plan på högre höjd eller wannabes.

Detta är som jag inledde med enbart teorier då ingen fakta finns att tillgå.
De som har faktan kommer inte dela det med oss så länge en utredning pågår. Normalt förfarande inom rättsväsendet.

De som tror att det är våran egna militär kan fråga sig.. varför lägger polis o säpo resurser på utredningar om det var inhemskt stresstest?
Om man kikar på flashback så trodde vissa att det var Nato. :smack: Sannolikheten för det är mindre än att alla på detta forum skänkte mig en miljon kronor var. Varför?.. joo för att OM de skulle få tag på en drönare och de kan identifiera vem som äger den, så kommer det skapa en spricka i relationen mellan Nato och Sverige, med tanke på att det hände när vi hade förhöjd lägesbild med östersjön o det.

Så frågan man ska ställa sig.. vilka har något att vinna på det? och då menar jag inte fantasier och önsketänkande utan logiskt realistiskt tänkande.
.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Charlie** »

mango skrev: 21 jan 2022 18:47
Nej det är ju Sverige vi talar om.
Fick jag se en drönare av annan karaktär än de från typ Hobbex på min mark, så tror jag att jag skulle ta chansen.
Njaä, jag skulle nog spara det skottet till skjutbanan. En drönare som fräser fram i 80 km/tim ovan trädtopparna, kommer jag inte att träffa. Inte heller om den har en höjd på 150 m. Med tanke på mina begränsade kunskaper om drönarmodeller så kan jag inte skilja på en svensk eller utländsk drönare. Därför kommer Murphy att lägga sig i och avgöra min olycka, -självklart träffade jag.
Dagen efter läser jag rubriken att SMHIs väderdrönare "Greta" som var ute på sin månatliga flygtur för att samla in data om co2-halten i luften, har störtat inte långt i från där jag bor.
Ytterligare en dag senare så misstänker haverikommisionen att den blivit ner skjuten och man har där efter lämnat över ärendet till polisen. Det tar några dygn till så har personalen på Statens kriminaltekniska anstalt räknat ut på ett ungefär vart drönaren befann sig, då den blev påskjuten. Efter 5 dagar knackar polisen på min dörr och ber mig att följa med samt lämna ifrån mig nyckeln till mitt vapenskåp. Dag 6, i förhörsrummet, måste jag nu förklara hur den .308 Norma Jaktmatch, som bevisligen avlåssats från ett av mina vapen, hamnade i styrsystemet på Greta? :shtf: :smack:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Ursus »

Timmerstugan skrev: 21 jan 2022 19:53
Men tänker man på 9/11 så var det övervakningskameror som fångade en hel del bilder. Borde vara samma sak nu.
Verkligen? Mig veterligen finns det knappt en enda övervakningsfilm från 9/11 förutom några hackiga sådana klipp från Pentagon (vilket fick konspirationsteoretikerna att tolka det som en missil istället för flygplan). Det mesta filmades av journalister och amatörer såsom jag har sett och förstått.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av bastard »

radar lokaliserad optiskt styrd metalstorm med lågdenisitets högbckulor i hög elevation skulle funka, då regnar det ner utan större bekymmer och klarar att ta sönder drönare några hundratelet meter bort

H&H paradox system men med kevlar är en funkis lösning med, för drönare med många propellrar där skiten trasslar in sig

attackdrönare funkar, en ai styrd svärm sådanna så ..
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Timmerstugan »

:notme: :notme: :notme: :notme: :notme:
Screenshot 2022-01-29 at 13.55.34.png
Screenshot 2022-01-29 at 13.55.34.png (63.02 KiB) Visad 349 gånger
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"