Medicinska biblioteket

preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Medicinska biblioteket

Inlägg av preppernurse »

Medicinsk kunskap är en färskvara och mycket ändras ofta och fort och det som var sanning igår måste inte vara det idag men jag tänkte tipsa om några böcker som kan vara bra att ha i sitt medicinska bibliotek där hemma.

Improvised Medicine, Kenneth V. Iserson.

Det här är nästan ett måste för preppers! Boken vänder sig egentligen primärt till läkare som ska jobba i länder eller områden med mycket begränsade sjukvårdsresurser. Boken tar upp olika medicinska/kirurgiska/psykiatriska tillstånd och hur de diagnostiseras och behandlas samt om hur man kan improvisera fram medicinsk utrustning och använda ett begränsat lager med mediciner på olika sätt. Det är en mastig bok men den tar upp mycket matnyttigt.

AMLS Advanced Medical Life Support, NAEMT.

En bok om akutmedicin som används som kursbok för sjuksköterskor i Sverige som studerar akutmedicinska bedömning på avancerad nivå, den används också som kursbok för paramedics i USA och UK. Den tar upp både om grundläggande anatomi och de vanligaste akuta medicinska tillstånden samt hur dessa ska behandlas. Den har även ett kapitel om toxikologi och massförstörelsevapen :-g

Physical examination & health assessement, JARVIS.

Okej, den här boken kanske är överkurs men den är till för läkare som ska lära sig diagnostik. Den har mycket bra förklaringar och mycket bilder på vad man ska titta efter och hur undersökningar ska gå till.

Det finns en uppsjö av olika böcker om sjukvård efter SHTF och vildmarksmedicin. Men då jag inte läst allt kan jag inte heller rekommendera allt, därför har jag valt de här 3 böckerna då jag faktiskt har läst dem och vet vad de innehåller. Men är det någon som har tips på andra böcker så får ni fylla på så kanske vi har en tråd sedan med det ultimata medicinska biblioteket för SHTF?
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Medicinska biblioteket

Inlägg av maskros »

Jo, jag såg att du skrev att medicinsk kunskap förändras. Jag är inte sjukvårdskunnig.

Trots det hoppas jag att en gratis bok om sjukvård kan vara till nytta för någon, det är lite av ett standardverk bland preppers har jag förstått: Where there is no doctor http://www.frankshospitalworkshop.com/o ... Werner.pdf, jag hittade vid en snabb googling ingen nyare än denna från 2011, på hesperian tar de numer betalt för den men då är den uppdaterad 2021. Den är nog värd sina $4 i PDF-format.

Har du någon åsikt om den?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Medicinska biblioteket

Inlägg av bastard »

följdfråga, finns fass som fysisk bok längre?
eller som nedladdningasbar dokument ?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Medicinska biblioteket

Inlägg av preppernurse »

maskros skrev: 22 jan 2022 18:05 Jo, jag såg att du skrev att medicinsk kunskap förändras. Jag är inte sjukvårdskunnig.

Trots det hoppas jag att en gratis bok om sjukvård kan vara till nytta för någon, det är lite av ett standardverk bland preppers har jag förstått: Where there is no doctor http://www.frankshospitalworkshop.com/o ... Werner.pdf, jag hittade vid en snabb googling ingen nyare än denna från 2011, på hesperian tar de numer betalt för den men då är den uppdaterad 2021. Den är nog värd sina $4 i PDF-format.

Har du någon åsikt om den?
Nu har jag inte läst hela, bara skummat den lite och har förstått att den kanske är mer riktad till länder/ställen där det är långt till sjukvård och apoteken inte är lika restriktiva med vilka läkemedel som kan köpas utan recept men det jag skummat så verkar det finnas en del matnyttig information i den. Med reservation för att jag inte läst hela.

Det jag reagerade mest på var väll att de påstod att intravenösa injektioner nästan aldrig fungerar bättre än tabletter, vilket inte stämmer, då man får mer läkemedel tillgängligt direkt i blodet vid en injektion i blodet än om man ska ta läkemedlet i tablettform. Sedan är inte alltid injektion nödvändigt men det är en annan femma. Sedan påstod de att struma beror på brister i vad kroppen behöver, vilket kan vara en av många orsaker till struma, även om jod-brist är en vanlig orsak i en del länder så är det hos oss i norden vanligare med sjukdomstillstånd som Graves eller Hypothyreos som ger struma, men även cancer i sköldkörteln kan ge detta symtom.

Men första hjälpen delen (det jag hann kika på) såg ut att vara bra.
Utan snus försmäktar vi i detta land
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Medicinska biblioteket

Inlägg av preppernurse »

bastard skrev: 22 jan 2022 18:15 följdfråga, finns fass som fysisk bok längre?
eller som nedladdningasbar dokument ?
Fass finns enbart som elektronisk källa nu för tiden vad jag vet.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"