Fråga sjuksköterskan

preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av preppernurse »

deadrabbit skrev: 04 jan 2022 16:05 Varmt välkommen. Vill du kanske börja med att tipsa om bra att ha i husapotek och bandagelådan.
Till husapoteket skulle jag nog tycka att man minst måste ha paracetamol och ibuprofen (1gram paracetamol kan tas tillsammans med 400mg ibuprofen för en ökad smärtstillande effekt). Imodium är inte fel, ska dock inte tas om man är magsjuk då det saktar ner tarmrörelserna och bakterien/viruset blir kvar längre i tarmen istället för att komma ut snabbare om man inte tar det. Vätskeersättning, både till barn och vuxna, finns annars bra recept på egengjord på 1177. Åksjuketabletter fungerar även mot andra illamående än just åksjuka och kan vara bra att ha hemma. Laxerande medicin, både för att dricka och ta rektalt är inte heller fel. Sedan ska man så klart ha sina egna ordinerade mediciner hemma i den kvantitet man kan få ut.

Gällande bandage så klarar man sig långt med Cederroth 4-i-1 förband, gasbinda, absorberande förband och nonwowen kompresser. Sedan kan jag tipsa om Sorbact kompresser, de är bakteriedödande och svampbindande och minskar risken för infektioner i sår med upp till 40% i vissa studier, inte helt fel när antibiotika är svårt att tillgå.

Sedan är tourniqet bra att ha om man vet hur den ska användas och det finns tillgång till sjukvård när den ska plockas av om det är en arteriell skada.

Det är nog det jag kan komma på lite snabbt såhär. Vill du ha mer specifika svar gällande någon medicin eller förband är det bara att hojta till :)
Utan snus försmäktar vi i detta land
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av preppernurse »

preppernurse skrev: 04 jan 2022 18:05
deadrabbit skrev: 04 jan 2022 16:05 Varmt välkommen. Vill du kanske börja med att tipsa om bra att ha i husapotek och bandagelådan.
Till husapoteket skulle jag nog tycka att man minst måste ha paracetamol och ibuprofen (1gram paracetamol kan tas tillsammans med 400mg ibuprofen för en ökad smärtstillande effekt). Imodium är inte fel, ska dock inte tas om man är magsjuk då det saktar ner tarmrörelserna och bakterien/viruset blir kvar längre i tarmen istället för att komma ut snabbare om man inte tar det. Vätskeersättning, både till barn och vuxna, finns annars bra recept på egengjord på 1177. Åksjuketabletter fungerar även mot andra illamående än just åksjuka och kan vara bra att ha hemma. Laxerande medicin, både för att dricka och ta rektalt är inte heller fel. Sedan ska man så klart ha sina egna ordinerade mediciner hemma i den kvantitet man kan få ut.

Gällande bandage så klarar man sig långt med Cederroth 4-i-1 förband, gasbinda, absorberande förband och nonwowen kompresser. Sedan kan jag tipsa om Sorbact kompresser, de är bakteriedödande och svampbindande och minskar risken för infektioner i sår med upp till 40% i vissa studier, inte helt fel när antibiotika är svårt att tillgå.

Sedan är tourniqet bra att ha om man vet hur den ska användas och det finns tillgång till sjukvård när den ska plockas av om det är en arteriell skada.

Det är nog det jag kan komma på lite snabbt såhär. Vill du ha mer specifika svar gällande någon medicin eller förband är det bara att hojta till :)
Vill göra ytterligare tillägg till husapoteket, Desloratadine mot allergiska besvär och klåda är inte heller dumt att ha hemma samt Nasonex nässpray, förutom att den är bra vid rinnande och tät näsa vid allergier är den även toppen om man är förkyld och tät i näsan då den öppnar upp i näsan med sin avsvällande effekt och är ljusår bättre än till exempel otrivin eller nezeril för att svälla av luftvägarna i näsan. :)

Sedan kan ju ett husapotek vara hur stort eller litet som helst men om man har dessa läkemedel klarar man sig långt och de bör vara grunden som man sedan bygger vidare på enligt mig.
Utan snus försmäktar vi i detta land
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av preppernurse »

bastard skrev: 04 jan 2022 16:47 välkommen
frågar istället med vad vi kan hjälpa dig med?
Tackar som frågar, jag har inte hunnit leta allt för mycket i forumet ännu men ska se om jag kan hitta bra tips om hur man kan organisera sin preppergrupp. Jag har hållit på med prepping i ca 16 år och jag har familjemedlemmar och bekanta som också preppar lite var för sig men vi tänkte organisera oss lite bättre nu så det tar jag tacksamt emot tips om trådar som berör det ämnet.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Ursus

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av Ursus »

Välkommen från mig också! :)

Jag instämmer med Charlie även för egen räkning. Jag har trott mig veta en del om medicin, men ju mer jag faktiskt läser på desto mer inser man att man inte vet något :lol: Det svåra är att navigera i litteraturen. Vad är föråldrat, vad är oprövat, vad är rent trams? Då är det också besvärligt att diskutera. Man vill inte ge eller ta råd som är felaktiga eller till och med farliga.

Det känns bra att en professionell är här som kan besvara frågor, hoppas att du stannar med oss länge!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10332
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av bastard »

preppernurse skrev: 04 jan 2022 19:23
bastard skrev: 04 jan 2022 16:47 välkommen
frågar istället med vad vi kan hjälpa dig med?
Tackar som frågar, jag har inte hunnit leta allt för mycket i forumet ännu men ska se om jag kan hitta bra tips om hur man kan organisera sin preppergrupp. Jag har hållit på med prepping i ca 16 år och jag har familjemedlemmar och bekanta som också preppar lite var för sig men vi tänkte organisera oss lite bättre nu så det tar jag tacksamt emot tips om trådar som berör det ämnet.
du kan ju få in dom på forumet ;)

svårt att säga generellt , men att kolla igenom vad man kan och har är en bra början och sedan vad man vill kunna
det mesta diskuteras här
alla har sina egna förutsättningar och funderingar, men många saker i början är lika
om man säger såhär, msb's plan, är ni klar med den och gått vidare?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av preppernurse »

bastard skrev: 04 jan 2022 21:51
preppernurse skrev: 04 jan 2022 19:23
bastard skrev: 04 jan 2022 16:47 välkommen
frågar istället med vad vi kan hjälpa dig med?
Tackar som frågar, jag har inte hunnit leta allt för mycket i forumet ännu men ska se om jag kan hitta bra tips om hur man kan organisera sin preppergrupp. Jag har hållit på med prepping i ca 16 år och jag har familjemedlemmar och bekanta som också preppar lite var för sig men vi tänkte organisera oss lite bättre nu så det tar jag tacksamt emot tips om trådar som berör det ämnet.
du kan ju få in dom på forumet ;)

svårt att säga generellt , men att kolla igenom vad man kan och har är en bra början och sedan vad man vill kunna
det mesta diskuteras här
alla har sina egna förutsättningar och funderingar, men många saker i början är lika
om man säger såhär, msb's plan, är ni klar med den och gått vidare?
När du säger msb's plan, tänker du då på vad de vill att hushållen ska ha i hemberedskap? För det har vi passerat med god marginal :)
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10332
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av bastard »

:up:

då skulle jag nog gå igenom vad ni har och kan och fundera på vad man bör fortsätta med, ta en tråd i forumet så blir det nog en del disskusioner

det är svårt att säga något specifikt
beror på vad man vill ha för prepp och vilka förutsättningar det finns
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10332
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av bastard »

en fråga om, utrustning
vad är det som du som har koll på vad som används i vården regelbundet , som är relativt billiga saker, som en person som bunkrar på sig bra att ha saker kanske borde ha hemma, men som man kanske inte tänker på om man inte jobbar med det ?

det utesluter troligen portabla röntgenmaskiner och liknande :notme:
men, ex innan covod så var ju munskydd ingen stor sak i väst, men användes i en del asiatiska länder regelbundet
vad mera av relativt billiga saker borde man ha på lager?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av preppernurse »

bastard skrev: 22 jan 2022 18:54 en fråga om, utrustning
vad är det som du som har koll på vad som används i vården regelbundet , som är relativt billiga saker, som en person som bunkrar på sig bra att ha saker kanske borde ha hemma, men som man kanske inte tänker på om man inte jobbar med det ?

det utesluter troligen portabla röntgenmaskiner och liknande :notme:
men, ex innan covod så var ju munskydd ingen stor sak i väst, men användes i en del asiatiska länder regelbundet
vad mera av relativt billiga saker borde man ha på lager?
Nitrilhandskar, det var något som tog slut otroligt fort när pandemin började, de ger generellt också bättre skydd än handskar i vinyl eller latex. Mycket lättare att jobba med också.

Gasbinda är billigt och bra att ha, även sterila non-wowen kompresser är billiga och mångsidiga, lägg till ett lager med kirurgtejp och du kan lägga om de flesta såren. Ättika är inte heller dumt att ha, ättika kan spädas ut och användas till att tvätta infekterade sår med. Ytdesinfektion är relativt billigt och bra att ha på lager samt handsprit.

Sedan bör man tänka igenom vilka som är de troligaste skadorna/åkommorna som man kan drabbas av efter shtf. Om man utgår från ett vildmarksmedicinskt perspektiv så rör det sig troligast om stukningar när man kommer röra sig mer och kanske med packning på ryggen, brännskador när man eldar för värme och matlagning, uttorkning och solbränna/insektsbett.

Så man bör ha lågelastiska lindor för att kunna linda en stukad fot eller handled. Brännskadegel och brännskadeförband för brännskador. Vätskeersättning kan man med fördel göra egen med salt, socker och vatten. Mot lindrigare solsveda och insektsbett så är det inte dumt att ha hydrokortison salva.

Det vi hade mest brist på i början av pandemin var handsprit, ytdesinfektion, munskydd, handskar och förkläden.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av reboot »

Hej och välkommen till Forumet! Det behövs verkligen lite sjukvårdsproffs här!

En allmän medicinsk fråga som du kan besvara eller inte, efter ditt eget gottfinnande.


Befinner mig f.n. i utlandet typ Indien, där allt utom narkotikaklassat är receptfritt på apoteken.

Är det något elementärt du skulle tänka på att köpa hem några kartor av att lägga i prepperförrådet för en regnig dag?
Typexempel jag har på min lista är några 6-kartor 400mg Albendazole
Tvekar på att köpa några kartor 10x12mg eller 10x6mg Ivermectin......men har inte gjort det än.

Givetvis bara användas ansvarsfullt i ett svårt SHTF-läge och kommer att konsultera utbildade förmågor att ordinera. Inget jag använder som lördagsgodis.... (:)
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"