Jag blev medveten om Swagman roll efter att ha stött på en youtuberecension. Detta var förra sommaren och då var de slutsålda i de färger jag skulle gilla. Rekommenderat riktpris är knappa 150€ och till sist fick jag en. Storleken är 200x145cm med med dragkedja på tre sidor runt plus några platta gummiband jämte knäppen. Den har även motstycken att trä in genom en amerikansk ponchos öljetter så att den på så vis kan kopplas ihop (en "woobie" som jänkarna hade har istället snören fastsydda med vars hjälp man kan koppla ihop ponchofodret med själva ponchon).
För mig är Swagman roll attraktiv för att den är lätt (745g utan tillhörande förvaringspåse som man kan lämna bort, Swagmannen har en inbyggd ficka som man kan nätt och jämnt kan knöla ner ponchon i) och väldigt mångsidig.Yttertyget är av nylon som är behandlat så att vatten rinner av, sålunda behöver man nästan inte regnponcho ovanpå vid blöt väderlek. Den är fodrad med 67 g/m2 Climashield apex som ska värma även om det blivit fuktigt. Tjockleken är på ett ungefär som svenska M90 värmerocken ("komarocken"). En nackdel som andra även nämnt är det att i och med att den följer den amerikanska ponchons mått och i och med att den har en öppning för huvudet mitt i så är den inte så värst bred, bara 145 cm. Detta blir till ett problem om man viker den dubbelt och har den som sovsäck, är man lite kraftigare byggd eller är bredaxlad så blir den lite väl trång. Benen har hur mycket rum som helst men kring bröstkorgen upplever jag att armbågarna "fastnar", själv måste jag endera ha armarna rakt ner mot höften eller ha ena armen utanför, alternativt inte ha dragkedjan fast hela vägen utan öppen cirka 30-40 cm . Har man den som en poncho så är den däremot rätt så behändig.
Alternativet för mig hade varit Varustelekas Särmä-poncho som jag noterade då den lanserades, problemet är bara det att den dels var dyrare (och idag har priset gått upp än mer, 270€ för en med 67g/m2 foder och 300€ för en med 100g/m2 foder) och dels så går den inte att få tag i. Varustelekas VD berättade i en av deras skämtsamma videoklipp (denna gång som julhälsning från bastun) att deras estniska leverantörer hade problem med sjukfrånvaro i fabrikerna pga coronan och även komponentbrist samt att samma leverantörer även tillverkar utrustning åt militärer vilket rätt långt sväljer den tillgängliga produktionskapaciteten. Varustelekas poncho finns i tre varianter, dels som icke fodrad och sen i olika kamoflagemönster (finska försvarets vanliga M05 samt vinter-M05) fodrad med endera Climashield Apex 67 eller 100 g/m2. Denna är även utformad markant annorlunda, den är 216x216 cm och väger kontra Swagmannnen nästan det dubbla (1300g/1500g beroende på foder). Som sovsäck fungerar den mycket bättre och håller troligen värmen även bättre iom att yttertyget är metalliserat på insidan. Varustelekas personal säger sig ha testat deras Särmä-poncho med finska försvarets Raytheon Phantom IRxr värmekikare och att aluminiumskiktet effektivt blockerar värmestrålning. Så ska man undvika termiska sikten är Varustelekas att föredra

Nackdelen med rymlig kåpa är dock det att ska man klä på sig den och knalla runt så är det rätt så bökigt, se själva på bilderna vid Varusteleka. Det är lite som att knalla omkring iförd norska Jervens Fjellduk (som Varusteleka tidigare sålde innan de utvecklade deras egen variant, de ger cred åt Jerven för Fjellduken). Sån här rymligare kåpa är nog bättre att ha om man ligger i en observationspost eller om man skulle sitta på älgpass (vore behändigt att ha orange insida). Varustelekas är vattentät och ångtät iom metallskiktet vilket kunde förstås leda till att insidan blir fuktig över tid.
Helikon-tex gör även en enklare version av Swagmannen (liknar mera en woobie materialmässigt men annars i princip samma utformning som den dyrare) som de kallar för Swagman Roll Basic som går för halva priset. Om man får tag i säg Snugpaks påse med kompressionsremmar för någon av deras produkter skulle man nog bra få tryckt ihop swagmannen så den inte alls tar vidare plats. Jag har inte provat hurpass vindtät den är men åtminstone kombinerat med poncho har man inga problem, den andas även till skillnad från Varustelekas variant.
Slutbetyg är fyra av fem konservburkar