Swagman roll & poncho recension

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Swagman roll & poncho recension

Inlägg av Scoo »

Här kommer den utlovade recensionen av polska Helikon-Tex Swagman roll poncho samt deras variant av den amerikanska regnponchon (kommer även att göra några jämförelser med Varustelekas värmeponcho).

Jag blev medveten om Swagman roll efter att ha stött på en youtuberecension. Detta var förra sommaren och då var de slutsålda i de färger jag skulle gilla. Rekommenderat riktpris är knappa 150€ och till sist fick jag en. Storleken är 200x145cm med med dragkedja på tre sidor runt plus några platta gummiband jämte knäppen. Den har även motstycken att trä in genom en amerikansk ponchos öljetter så att den på så vis kan kopplas ihop (en "woobie" som jänkarna hade har istället snören fastsydda med vars hjälp man kan koppla ihop ponchofodret med själva ponchon).

För mig är Swagman roll attraktiv för att den är lätt (745g utan tillhörande förvaringspåse som man kan lämna bort, Swagmannen har en inbyggd ficka som man kan nätt och jämnt kan knöla ner ponchon i) och väldigt mångsidig.Yttertyget är av nylon som är behandlat så att vatten rinner av, sålunda behöver man nästan inte regnponcho ovanpå vid blöt väderlek. Den är fodrad med 67 g/m2 Climashield apex som ska värma även om det blivit fuktigt. Tjockleken är på ett ungefär som svenska M90 värmerocken ("komarocken"). En nackdel som andra även nämnt är det att i och med att den följer den amerikanska ponchons mått och i och med att den har en öppning för huvudet mitt i så är den inte så värst bred, bara 145 cm. Detta blir till ett problem om man viker den dubbelt och har den som sovsäck, är man lite kraftigare byggd eller är bredaxlad så blir den lite väl trång. Benen har hur mycket rum som helst men kring bröstkorgen upplever jag att armbågarna "fastnar", själv måste jag endera ha armarna rakt ner mot höften eller ha ena armen utanför, alternativt inte ha dragkedjan fast hela vägen utan öppen cirka 30-40 cm . Har man den som en poncho så är den däremot rätt så behändig.

Alternativet för mig hade varit Varustelekas Särmä-poncho som jag noterade då den lanserades, problemet är bara det att den dels var dyrare (och idag har priset gått upp än mer, 270€ för en med 67g/m2 foder och 300€ för en med 100g/m2 foder) och dels så går den inte att få tag i. Varustelekas VD berättade i en av deras skämtsamma videoklipp (denna gång som julhälsning från bastun) att deras estniska leverantörer hade problem med sjukfrånvaro i fabrikerna pga coronan och även komponentbrist samt att samma leverantörer även tillverkar utrustning åt militärer vilket rätt långt sväljer den tillgängliga produktionskapaciteten. Varustelekas poncho finns i tre varianter, dels som icke fodrad och sen i olika kamoflagemönster (finska försvarets vanliga M05 samt vinter-M05) fodrad med endera Climashield Apex 67 eller 100 g/m2. Denna är även utformad markant annorlunda, den är 216x216 cm och väger kontra Swagmannnen nästan det dubbla (1300g/1500g beroende på foder). Som sovsäck fungerar den mycket bättre och håller troligen värmen även bättre iom att yttertyget är metalliserat på insidan. Varustelekas personal säger sig ha testat deras Särmä-poncho med finska försvarets Raytheon Phantom IRxr värmekikare och att aluminiumskiktet effektivt blockerar värmestrålning. Så ska man undvika termiska sikten är Varustelekas att föredra :)

Nackdelen med rymlig kåpa är dock det att ska man klä på sig den och knalla runt så är det rätt så bökigt, se själva på bilderna vid Varusteleka. Det är lite som att knalla omkring iförd norska Jervens Fjellduk (som Varusteleka tidigare sålde innan de utvecklade deras egen variant, de ger cred åt Jerven för Fjellduken). Sån här rymligare kåpa är nog bättre att ha om man ligger i en observationspost eller om man skulle sitta på älgpass (vore behändigt att ha orange insida). Varustelekas är vattentät och ångtät iom metallskiktet vilket kunde förstås leda till att insidan blir fuktig över tid.

Helikon-tex gör även en enklare version av Swagmannen (liknar mera en woobie materialmässigt men annars i princip samma utformning som den dyrare) som de kallar för Swagman Roll Basic som går för halva priset. Om man får tag i säg Snugpaks påse med kompressionsremmar för någon av deras produkter skulle man nog bra få tryckt ihop swagmannen så den inte alls tar vidare plats. Jag har inte provat hurpass vindtät den är men åtminstone kombinerat med poncho har man inga problem, den andas även till skillnad från Varustelekas variant.

Slutbetyg är fyra av fem konservburkar :D
För mina barns skull
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Swagman roll & poncho recension

Inlägg av FCR2 »

Tack, en utmärkt recension.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Swagman roll & poncho recension

Inlägg av Sterb »

Tackar för inlägget. Jag har övervägt inköp av swagman roll ett tag :D
Sten Hård
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 jan 2022 14:16

Re: Swagman roll & poncho recension

Inlägg av Sten Hård »

Tack för en intressant recension, som fick mig att börja fundera lite på min egen utrustning!

Jag tycker M90 värmejacka är ett bra förstärkningsplagg (kanske lite tung), och jag räknar med att ha en bra sovsäck, liggunderlag, och sovsäcksöverdrag - annars har något gått väldigt fel...

Jag tänker att Swagman roll kan fylla flera funktioner, men kanske inte är optimal för någon funktion...?

Så jag undrar: Vilka är de viktigaste användningsområdena, vilka behov fyller den? Ska den ersätta tex sovsäcken?

Om jag skulle sätta ihop en minimal packning (typ stridspackning) kanske en sådan roll vore optimal just för att den fyller flera funktioner?

Vore intressant att veta tänket kring denna utrustningsdel!
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Swagman roll & poncho recension

Inlägg av Tank »

Intressant! Bra skrivet. :) :up:

Jag är själv Snigel-fan och har deras snuttefilt som är något liknande.https://www.equipt.se/sv/artiklar/snige ... ie-14.html
Jag upplever den, precis som du säger om woobien, att den är lite kort och kanske inte vid nog som sovsäck. Jag har idag en Snugpak Elite som "överdel" så att jag kan kombinera den med snuttefilten vid olika behov.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Swagman roll & poncho recension

Inlägg av preppernurse »

Tank skrev: 23 jan 2022 02:24 Intressant! Bra skrivet. :) :up:

Jag är själv Snigel-fan och har deras snuttefilt som är något liknande.https://www.equipt.se/sv/artiklar/snige ... ie-14.html
Jag upplever den, precis som du säger om woobien, att den är lite kort och kanske inte vid nog som sovsäck. Jag har idag en Snugpak Elite som "överdel" så att jag kan kombinera den med snuttefilten vid olika behov.

//Tank
Jag har kikat lite på deras snuttefilt, hur funkar den att använda som sovsäck? Jag är lite sugen att använda den som "sommarsäck". Väldigt stort "villhöver" begär på den. Vet dock inte om jag kan motivera dess plats i min packning. Använder för tillfället en Fjellduken Hunter vår, sommar höst men den blir lite väl varm på sommaren.

Ledsen OT.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Swagman roll & poncho recension

Inlägg av Scoo »

Sten Hård skrev: 22 jan 2022 23:35 Så jag undrar: Vilka är de viktigaste användningsområdena, vilka behov fyller den? Ska den ersätta tex sovsäcken?
Den fungerar nog som sovsäck under den varmare årstiden, absolut. Eller som komplement till annan sovsäck om det är kallare. Eller ex. som något man sveper in sig i vid pauser i samband med förflyttning. Väldigt mångsidig hursomhelst. En sak jag glömde nämna var att den lämpar sig väl att ha runt hängmatta, sov förra midsommaren under tarp och min fru fick kallt (blev temperaturer ned mot 5°C och lägre och blåsigt under natten), har gamla Haglöfs Outback Zero som sommarsäckar och dessa räckte nog inte riktigt till då materialet klämdes ihop mellan kropp och hängmatta.

Den där snigelfilten såg riktigt bra ut!
För mina barns skull
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Swagman roll & poncho recension

Inlägg av Scoo »

Jag blev för en tid sedan uppmärksammad om att det i Finland går, i vissa begränsade fall, att göra skatteavdrag på "grön"-utrustning för motsvarande hemvärnet. Sålunda blev det ekonomiskt någotsånär vettigt för mig att skaffa Varustelekas Särmä thermal cloak. Skulle den finnas i M90-camo så vore den säkert suverän för hemvärnspersonal och dylika.

Jämfört med Swagman roll så är den dubbelt så tung (1300g för varianten som är fodrad likt swagman med 67g/m2 apex climashield, 1500g väger en som är fodrar med 100g/m2) och tar mera plats då den är 216x216cm. Det bästa med den ur normal användarsynpunkt är att den inte alls är trång om man har den dubbelvikt som sovsäck, så pass rymlig att man bra kan ha den som förstärkning runt tunnare sovsäck eller vintersovsäck för extremfall. Något prasslar den iom att den har ett metallskikt på insidan som reflekterar värme (och blockerar ens IR-signatur för värmekameror). Själva tyget och remmar är även de kompatibla med bildförstärkare så för de med "grön hobby" passar den även på det moderna slagfältet. I bild är den längst till vänster nerknölad i en av Carinthias 20x40 cm kompressionspåsar. Nackdelen med den är att den kostar beroende på variant 199€-299€ (ofodrad - 67g/m2 - 100g/m2)och kunde säkert alltså rubriceras skitdyr. Den skulle nog funka behjälpligt som underliggande foder till hängmatta om man sätter den på tvären jämfört med hur man har den som sovsäck, då har man remfästen i bägge ändor samt ett fäste på mitten.

I mitten Swagman som beskrivs mera i inläggen ovan, till höger en holländsk "woobie" av lite modernare* snitt dvs regnkåpsfoder som är cirka 155x200cm och väger knappa 800g med dragkedja och snören så den kan sättas ihop med regnkåpa. Satte med en en liters tetrapak att jämföra storleken med. Skulle kunna summera med att swagman eller varustelekas värmekåpa funkar finfint som multifunktionsplagg om man är ute i utmanande väderlek (säg vakjakt), av de två är nog varustelekas kåpa mest lik Jervens Fjellduk som de tagit inspiration av. Woobien och swagman funkar bägge finfint att ha i bilen vintertid, woobien behöver förvisso kompletteras med något vind- & vattenavstötande om man inte tänkt köra bug-in i bilen.

*) kan notera att jag har även en äldre amerikansktillverkad woobie som inte har dragkedja, den är lite tunnare och får plats i snugpaks jungelsovsäcks förvarings-/kompressionspåse. Dessa holländska är kanske lite tjockare (kan bero på att de var oanvända) och de får man inte så där bara nerknölade i snugpaks förvaringspåse, med nöd och näppe går det.
Bilagor
särmä thermal cloak swagman woobie komprimerad.jpg
särmä thermal cloak swagman woobie komprimerad.jpg (70.99 KiB) Visad 459 gånger
För mina barns skull
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Swagman roll & poncho recension

Inlägg av deadrabbit »

Den här tråden blir bara bättre och bättre. :up:
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"