Odlingsåret 2022

Allt om odling
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Odlingsåret 2022

Inlägg av Jakob »

Nytt år, nya odlingar.

Chilin är sådd, och en del har redan grott. Värmemattor sätter verkligen fart på groningen.
En grönkål från förra sommaren dök upp mitt i snön, grön och fin fortfarande.
Äppelträden är än en gång besprutade med Trico Garden för att hålla bort hararna.
Ett par träd som skuggat växthus, bärbuskar och äppelträd är nu borta.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av EN brun böna »

Jag ska ta in hinkar med sand nu och tina upp för att så majsen i. Chilin ska också sås nu, blir sorter som går att ha som krukväxter inne efter sommaren. Så har jag nu skaffat självvattnande krukor för kryddor till fönsterbrädan.
Näst på tur blir rotsellerin.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av vantohal »

Jag har köpt en enkel hydroanläggning för 12 plantor. Jag höll på med.. andra.. odlingsprojekt i tonåren och fick som ett intresse av att odla hydrofoniskt. Så jag tänkte börja labba med lite chili under artificiellt ljus nu som en hobby. Hoppas kidsen tycker det är roligt också.
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av preppernurse »

Jag hoppas få lite bättre avkastning på bärbuskarna i år så att en kan koka lite marmelad...

Annars ska jag ge mig på att försöka odla rovor i år, får se om det tar sig något bra. Någon som har något bra tips om odling av rovor? :?:
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Rugosa (tomatvirus) hur tänker ni kring det? Bara hålla sig borta från butiksgrejerna?
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av bokmalen »

BarbaryanKvlt skrev: 24 feb 2022 18:18 Rugosa (tomatvirus) hur tänker ni kring det? Bara hålla sig borta från butiksgrejerna?
Tänker nog inte köpa importerade tomater och ta frön ifrån.

Köpa för att äta ja, men inte i någon typ av syfte att låta fröer eller växtdelar komma i kontakt med eller i närheten av mina odlingar.
Sverige är väl ett av få europeiska länder där vi ännu inte har några dokumenterade fall, så viss risk finns det ju med importerat även om det nog fortfarande är en tämligen låg risk.
I intend to live forever, or die trying to
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av crusoe »

Sent i gang i år, men nå er 9 typer chili, 5 typer tomater og 2 typer tobakk i jorda og fortsettelse følger :lol:
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av Marie »

Min paprikaplanta som är inne på sitt tredje år började blomma för snart en vecka sedan och nu har två av blommorna övergått till att bli paprikor. :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av Omnivore »

Har en del chilisar som är omskolade och en nysådd grupp på g. I trädgården har jag börjat bädda om en del pallkragar. Gräver ur och bottnar med ogräs som jag rensat från andra ställen. På med kvistar, stampar till och häller i vad köket förmår av potatisskal mm som jag samlat i en hink under diskbänken. Hivar tillbaka jorden, tillsätter kompost, jämnar till och vattnar. Sådde sallat i en färdigbäddad krage i slutet av förra veckan. Är halvklar med nästa pallkrage och där skall sås morötter när den är klar. Ryggbrytande arbete men jag tar det pö om pö.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Odlingsåret 2022

Inlägg av bokmalen »

Till min förvåning såg jag just att det redan är blomknoppar i mina chiliplantor.
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Odling"