Sommarsovsäcken

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Tank
Inlägg: 1663
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Sommarsovsäcken

Inlägg av Tank »

Då tänkte jag starta ett antal trådar om sovsäckar för olika årstider.

Att tänka på är så klart att olika människor behöver ha olika mycket isolering och skydd för att sova bra på i detta fallet sommaren och temperaturer ner till kanske 10 grader?

Oavsett vilket tänker jag att just denna tråd skall handla om sovsäckar, eller filten, woobien etc som just du har eller vill diskutera om för den årstiden.

Jag börjar med det jag själv har och lite tankar om dom.

Jag har själv tre olika sovsäckar samt en woobien för sommarbruk.
Två från Snugpak i form av The Jungle bag, https://www.snugpak.com/jungle-bag
Samt Softie Elite 2, https://www.snugpak.com/softie-elite-2035
En lätt kinasovsäckfilt, https://www.ebay.com/itm/383622959687?_ul=SE
Och Snigels snuttefilt. https://www.equipt.se/sv/artiklar/snige ... ie-14.html

Av dessa är Snugpaks fullstora och man kan använda dom som sovsäckar och dra upp dragkedjan upp till huvudet och vara helt skyddad. I Djunglebagen kan man dessutom ta fram en tunt nät som skydd mot småkrypen. Toppen på sommaren om det är mycket mygg där man skall sova. Den säcken kan även användas som filt och bli kvadratisk när man öppnar upp den. Den är inte lika vattentålig som snuttefilten men är bättre som lätt sovsäck.
Den har jag alltid medpackad oavsett väder och vind då den även fungerar som förstärkning till annan sovsäck på vintern.
Softie2an är en skönare gosigare sovsäck om man vet att kan bli lite kallare och behöver dom där extra graderna neråt.
Den lätta naturehikefilten liknar djungelbagen men är öppen upptill och saknar detaljerna som djunglebagen har i form av myggnät. Annars en lätt tålig sovsäck/filt som jag också brukar ha med som förstärkning till en sommarsovsäck.
Slutligen snuttefilten som är den varmaste av dessa, men om man skall ha den som sovsäck med den ihopknäppt så blir den något kort och trång i mitt tycke. Den har dock bäst egenskaper när det gäller att tåla vatten och hur den kan användas i annat än som sovsäck.

Så vad har jag med mig och tankar kring det.
DB är nästan alltid med då den fungerar som lätt sovsäck både inomhus och utomhus på sommaren ner till kanske 10-12 grader och har fördelen med myggnätet. Jag kompletterar upp den med annan sovsäck om det skulle bli kallare, men den är med.
Softie2 åker med om jag har eget tält med och vill sova lite bekvämare och varmare än DB.
Eurohiken följer i stort sett bara med som en bra extrafilt då jag har kommit fram till att jag inte gillar den avhuggna toppen på bagen (man kan inte snöra åt runt huvudet).
Snuttefilten tillsammans med Sleekan har ersatt komarocken i firmans packning då de två tillsammans fungerar väl som både sovsäck och förstärkningsplagg tillsammans.

Den jag skulle rekommendera rakt av är Snugpaks Djungle bag.
Hitta den på rea via tex webotgs https://www.webtogs.com/sv-SE/Snugpak-J ... 024wmp.htm och du har en helt ok säck som klarar mycket.

Sen vill jag bara lägga till att man bör ha ett vätskeskydd runt sovsäcken oavsett årstid.

Det var mina tankar.

Vad använder ni?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Sommarsovsäcken

Inlägg av preppernurse »

Sommartid har det hittills varit min Fjellduken Hunter som fått tjänstgöra som sovsäck. Gillar att man kan stänga in sig i säcken och inte behöver ha med sig extra skydd mot vatten/vind. Dock blir den väldigt varm sommartid men om det inte regnar kan man knäppa upp den och använda den som ett täcke.

Jag får slå ett getöga på djungelsäcken du skrev om ovan :)
Utan snus försmäktar vi i detta land
Ursus

Re: Sommarsovsäcken

Inlägg av Ursus »

Tycker att sommarsovsäckar är svårare än vintersäckar, eftersom sommarhetta är knepig att komma ifrån. Särskilt om man bor i tält.

Jungle Bag har jag också och verkar lovande, har inte hunnit testa ännu. Myggnätet är ett extra plus, då mygg i mängd alltid lyckas hitta in i tältet oavsett övriga åtgärder.

Annars har jag en Snugpak Top Quilt, egentligen för hammockar, som funkar bra som sovtäcke. Skön och tillräckligt varm.

En gammal Haglöfs tvåsäsongens, minns inte modell, men tror att deras nuvarande motsvarighet heter Tarius Lite +8. Rymlig och trevlig, och +8 klarar den lugnt, har använt den som fjällsäck.

Samt har en sovpåse från XXL, enkel fyrkantig, kring +15. Har testat den av och till, mest som inomhussäck för övernattning hos något. Trevliga att sova i bekvämlighetsmässigt, men gillar inte sånt där halkigt, klibbigt polyestermaterial. Börjar man svettas blir det äcklig känsla snabbt.

Suck. Saknar farsans gamla Haglöfsare från 70-talet. De hade en mjuk bomullsinsida/innertyg, som ett mjukt lakan. Så bekväma och gosiga.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Sommarsovsäcken

Inlägg av xsive »

Carithia tropen som första val. (+5) Integrerat myggnät
Packstorlek 19cm x 24cm. 1100g i strl M
https://www.carinthia.eu/en/tropen-p2196/

För minimalistisk packning eller resesäck, en Snugpak Travelpak 1. (>+7) Integrerat myggnät
Packstorlek 15cm x 18cm. 850g Blir verkligen liten i packningen och ligger normalt i min GHB
https://www.snugpak.com/sleeping/travelpak-1
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Sommarsovsäcken

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Hade jungle bagen i Afrika. Dragkedja gick sönder första månaden.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Sommarsovsäcken

Inlägg av Charlie** »

Under vår sommar och höst, använder jag en Haglöfs LIM 12. Det är (var, för nästan 20 år sedan?) deras, till volymen minsta, och lättaste dunsovsäck. Den var vid den tiden jag köpte den, i samma storlek som deras minsta sommarsovsäckar. Jag ville ha en liten sovsäck som i extremfall även kunde användas under vintertid. Comfort temperaturen ligger runt 0 och extrem temperaturen är -12° Jag testade den tillsammans med ett sovsäcksöverdrag på balkongen en vinternatt då det var -16° och jag frös inte men det var heller ingen riktig värme. Svalt kanske man skulle kunna beskriva det som. Den är för varm under sommaren men jag använder den då mer som ett täcke så det blir det lättare att reglera temperaturen. Egentligen skulle jag kalla den senhöstsovsäck. Om man utgår från renodlade sommarsovsäckar så är dessa varken lättare eller har mindre volym än LIM 12:an. Ihoppackad i sin påse, är den löjligt liten. Det som stör mig är dragskon runt huvudet. Det är en sk bunge cord som på något sätt alltid hamnar i vägen och stör men jag vill nog påstå att den är min bästa friluftsinvestering av alla.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"