Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av bastard »

en sak med värmekamror är att det kan vara riktigt svårt att se något alls i dom
dom dagarna när det varit samma temperatur , utan solsken eller klar himmel så är allt i samma temperatur och man ser ingenting, om det inte är något levande som är varmt

nackdelen med rörbaserat är dess känslighet för starkt ljus, en felanvänding och man har bestående fel


och med ccd/cmos så behöver man i praktiken extra ljus, vilket alla andra med bildförstärkare ser som ett fyrverkeri
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av maskros »

Tack för den infon! För mitt tänkta behov blir jag mer och mer övertygad om att termisk är vägen att gå. Då gäller det bara att komma ned i pris tillräckligt = vänta...
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av mango »

Jag har kört termiskt några år (Pulsar Xtrail-50) hade innan en billig FLIR Scout och en ATN Bino HD. De 2 sistnämnda var som leksaker medan Pulsaren fortfarande levererar fint jämfört med de senaste modellerna från samma tillverkare.

När man lärt sig använda den så upptäcker du i princip allt levande, även om temperaturen är extrem vill jag hävda. Har av förklarliga skäl inte letat efter en nergrävd, kamouflerad prickskytt, men jag antar att för att kunna verka så måste denne exponera någon form av värmesignatur, men kul idé, ska be någon agera sniper så jag får leta.

Har även använt den framgångsrikt vid eftersök och till att leta värmeläckage från mina gamla hus.

Funkar även utmärkt vid dagsljus, men är tveksam till om den får användas till jakt dagtid.

En termisk kikare/kikarsikte avger i sig inget ljus eller värme och påverkas inte av starka ljuskällor.

Jag ser en människa/djur på 1000 m och kan med hjälp av rörelsemönstret ofta avgöra arten på ca 500 m. Har dock aldrig tagit ett skott mot levande på över 130 m.

PS.
Vid dimma/regn/hög luftfuktighet är den svår att se något i.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av maskros »

mango skrev: 03 jan 2022 18:35 Jag har kört termiskt några år (Pulsar Xtrail-50) hade innan en billig FLIR Scout och en ATN Bino HD. De 2 sistnämnda var som leksaker medan Pulsaren fortfarande levererar fint jämfört med de senaste modellerna från samma tillverkare.
Noterar att lobometern (hette det så?) har en upplösning på 640 x 480 i den, det är långt bättre än billigvarianterna. Antar att det är där en stor del av förklaringen ligger.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Bolfink
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 feb 2021 14:55

Re: Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av Bolfink »

Jag har själv varit på jakt efter hyfsat billiga NVG, med en mager budget så får man nog ta vad man har råd till...
Iaf har jag kollat på en del grejor från Amzn, och det har folk på y-tub också...
så här är ett gäng klipp ang billiga night visions och DIY.

TESTING The Cheapest Night Vision on AMAZON:
https://www.youtube.com/watch?v=5Qk2sAOhUKU
Cheapest Night Vision On Amazon....... and it WORKS !!!!:
https://www.youtube.com/watch?v=9v_gE7Kf1fw
$120 Night Vision That Works (NIGHTFOX 100V):
https://www.youtube.com/watch?v=Y93QMgJ82Iw
Best Budget Night Vision Under $150:
https://www.youtube.com/watch?v=y5v_GgIDO6M
TOP 5: Best Night Vision Binoculars on Amazon 2021 | for Hunting, Surveillance, Spotting and Spy:
https://www.youtube.com/watch?v=-MZdLE6uOCk
How to Make a Night Vision Camera From a Regular Digital Camera (Infrared IR):
https://www.youtube.com/watch?v=qRCz6n_cqHM
Lite att börja med.
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av maskros »

Bolfink skrev: 05 jan 2022 12:24 Jag har själv varit på jakt efter hyfsat billiga NVG, med en mager budget så får man nog ta vad man har råd till...
Kollade igenom en del av det du länkade till, tack för dem. Tog mig en funderare och insåg att jag kommer vara helt utan någon som helst nattsyn länge till om jag ska vänta på det jag vill ha. Fattade i hast beslutet att slå till på en Nightfox och när jag var in på deras sida för att kolla såg jag att Nightfox Corsac som förefaller markant bättre bara var 500 kr dyrare än 110R eller vad den hette, den som testades i en av dina länkar. Så jag slog till på en sån från Amazon.se för 2 kkr inkl frakt.

Tänker att det är bättre än inget tills jag får råd att köpa den bra termiska jag vill ha, som nu kostar alldeles för mycket för mig. Får väl se hur besviken jag blir, kommer inte att kunna testa den förrän om några veckor. Det blir intressant. :smack:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av maskros »

maskros skrev: 05 jan 2022 16:59 Nightfox Corsac som förefaller markant bättre bara var 500 kr dyrare än 110R eller vad den hette, den som testades i en av dina länkar.
Första titten genom den. Inga tester, inga seriösa siffror, bara lite tyckande.

Direkt en nackdel:
Skärpejusteringen används för att det som avbildas ska avbildas skarpt på den lilla skärmen som man betraktar. Vid olika avstånd till objektet får man ställa om skärpan, det är ok men känns lite halvdant när man är van vid kikare som täcker 50-500 m utan justering. Men, den egentliga nackdelen är att man tittar på en skärm och den skärmen är nära ögonen och det finns inget sätt att ändra skärpan mellan mitt öga och skärmen, därför, jag som är långsynt måste ha glasögon på mig inne i den ögonomslutande delen och det funkar sådär. Mina vanliga läsglasögon är anpassade för att ha det jag läser på ca 40-50 cm avstånd, skärmen är på (ej, mätt, uppskattat) 10-15 cm avstånd. Trots att jag plockade fram de starkaste glasögon jag har på lager lyckades jag inte få bilden att se skarp ut förrän jag höll apparaten en bit från ansiktet, vilket gör att ljus läcker ut och jag syns väldigt bra när ansiktet blir upplyst av skärmen.

I sen skymning utan IR-belysning:
Nja, det var inte så imponerande. Visst ser jag bättre och saker jag omöjligt ser utan syns med mojängen men det är inte fantastiskt.

I stjärnljus:
Ser trädtoppar mot natthimlen. Ingen möjlighet att se djur på marken oavsett avstånd.

I stjärnljus med IR-belysning:
Inga problem att se en katt som rör sig 80 m bort, men jag visste att det var en katt. Hade jag inte vetat det är jag inte säker på att jag kunnat identifiera den som sådan. 150 m tror jag mig kunna identifiera ett rådjur, att jag är osäker beror på att inga var där men jag såg stenar och stubbar och enskilda grenar på träden. På 250 m med max IR tror jag att jag kan upptäcka att något rör sig, vad det är lär jag inte kunna se. Med max IR lyser man som en fyr i natten om någon annan med IR-tittare ser åt ens håll.

Är jag imponerad?
Nja, i förhållande till priset är den helt ok, för att titta efter rådjur om natten på drygt svenskt jägarskotthåll funkar den. Uppåt 200 m med full IR tror jag att jag kan se och identifiera ett större djur som ett större djur. Tveksamheten är pga att de inte var ute och gick nu när jag var ute och gick.
Testade digitala zoomen (max 3 ggr vilket ger totalt 9 ggr) och ser inte riktigt behovet, visst blir det större, men grynigare.

Att gå med:
Glöm det, det är 3 x förstoring och skärpeinställningen blir kinkigare ju närmare man är och saker ser konstiga ut i IR, mer så på nära håll än på långt håll.

Rekommenderar jag den?
Beror på vad du ska med den till. För att titta efter rövare dolda i skogsbrynet på > 200 m håll? Inte alls. För att titta efter jaktbart vilt på < 100 m håll? Visst, helt ok.

Återkommer när jag undersökt lite mer.

I stjärnljus med 6 steg av 7 på IR-belysningen.
DarkRoad (kopia).JPG
DarkRoad (kopia).JPG (138.23 KiB) Visad 511 gånger
Bilden är en delförstoring av en större bild, vi ser kanske 1/6 eller 1/8 av hela bilden så den blir orättvist grynig.
I ringen vid "80 m" ser man ett krön, det krönet är på 80 m håll.
I ringen vid "280 m" ser man en väg som böjer åt vänster.
Det ser bättre ut och är tydligare när man tittar i mojängen.

Här är hela bilden, men nedkrympt till 1/9 av originalantalet pixlar.
DR.JPG
DR.JPG (45.09 KiB) Visad 506 gånger
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av Tank »

Tack för en intressant recension. :up: :)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av maskros »

Dovhjortar, halvmulen natt, ingen måne, 90 m. Bilderna nedskalade till 1/4 upplösning.
Går att få lite bättre om man meckar med IR-styrkan och ser bättre ut i mojängen.
Inga problem att identifiera dem i alla fall.
DSCF0011.JPG
DSCF0011.JPG (95.9 KiB) Visad 426 gånger
Visslade på dem så de tittade upp.
DSCF0014.JPG
DSCF0014.JPG (103.85 KiB) Visad 426 gånger
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av Tank »

Då blev setupen på hjälmen med kompvikt bak såhär:
hjälm.JPG
hjälm.JPG (28.15 KiB) Visad 352 gånger
//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"