Radiotest 3605kHz 24/1

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Radiotest 3605kHz 24/1

Inlägg av jr_36 »

Hade nog mest QRM (störningar) kunde höra något snack strax ovanför startfrekvensen, visste inte om vi hade bytt eller inte så hoppade runt lite sporadiskt utan att uppenbarligen kunna höra. Får nog ta en skogstur nästa gång.

Annan tanke för nästa gång, om man inte bara vill köra över eventuell befintlig trafik, kör tex 3605 vid 21:00, 3610 vid 21:02, 3615 vid 21:04 osv där hoppa över sändning på upptagna frekvenser (dock ska alla lyssna på varje frek vid sin tidpunkt). Är annars lite svårt om vissa upplever upptaget och andra inte. Att sända i en minut på varje är dock nog bra.

Så kör igen om en viss tid 8-) ?
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Helixo
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 jan 2022 18:29

Re: Radiotest 3605kHz 24/1

Inlägg av Helixo »

jr_36 skrev: 24 jan 2022 21:20 Hade nog mest QRM (störningar) kunde höra något snack strax ovanför startfrekvensen, visste inte om vi hade bytt eller inte så hoppade runt lite sporadiskt utan att uppenbarligen kunna höra. Får nog ta en skogstur nästa gång.

Annan tanke för nästa gång, om man inte bara vill köra över eventuell befintlig trafik, kör tex 3605 vid 21:00, 3610 vid 21:02, 3615 vid 21:04 osv där hoppa över sändning på upptagna frekvenser (dock ska alla lyssna på varje frek vid sin tidpunkt). Är annars lite svårt om vissa upplever upptaget och andra inte. Att sända i en minut på varje är dock nog bra.

Så kör igen om en viss tid 8-) ?
Det var en bra idé! Jag tycker vi gör ett nytt försök på tex söndag kväll kl 21, med ett schema som du föreslog :) Jag ska också justera break-in på min sändare, den släppte TX mellan bokstäverna vilket var aningens distraherande :D

Jag tror att det är just den här sortens saker som är viktigt att man har övat på innan man hamnar i en sits där man behöver etablera samband med andra för att orientera sig, tex ta reda på vilka metoder som fungerar bäst, vilka frekvenser som är lämpliga och hur man hanterar QRM.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Radiotest 3605kHz 24/1

Inlägg av xsive »

Lyssnade på trancievern. Tyvärr nada
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"