Erfarenheter av DUAB:s elverk?

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Mulle
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 maj 2019 20:34

Erfarenheter av DUAB:s elverk?

Inlägg av Mulle »

Har funderingar på att komplettera energiförsörjningen hemma med ett elverk. Har surfat runt lite och fastnat för DUAB:s dieseldrivna elverk med en kapacitet på 6 - 7 kW. Effekten borde räcka för att hålla igång kyl & frys samt någon enklare värmeplatta för matlagning. Jag tänker att diesel är bättre än bensin både med tanke på driftsäkrare motor och ett bränsle som inte är lika brandfarligt som bensin. Dieselmotorer kan ju dessutom köras på lite olika bränsle, lättare att få tag på diesel på landsbygden och den lokala macken säljer blankdiesel som är betydligt mer lagringsbeständig. Har någon erfarenhet av dessa elverk eller kan rekommendera andra fabrikat/modeller? Tänker jag fel om det här med diesel?

//Mulle
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Erfarenheter av DUAB:s elverk?

Inlägg av bastard »

rätt med diesel, dessutom lite högre verkningsgrad

duabs vet jag inget om

fundera ganska noga på vilken storlek du behöver ha
kyl frys behöver sällan stort agg, en värmeplatta upp till 1500w eller så
att köra med för stort kostar mera diesel

hatz har riktigt bra dieselmotorer, men kostar tyvärr en hel del med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Helixo
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 jan 2022 18:29

Re: Erfarenheter av DUAB:s elverk?

Inlägg av Helixo »

Diesel är bättre än bensin på många sätt, särskilt med tanke på brandsäkerheten. Om dom faktiskt är driftsäkrare är jag osäker på, i dom moderna verken jag pysslat med har det funnits väldigt mycket elektronik och känsliga commonrail system. Men köper man ett aggregat av god kvalitet borde det inte vara något större problem.

Eftersom dieselelverk kostar en del och tillför en del olägenheter(oljud, reparationsbehov etc) brukar jag försöka hitta andra lösningar också för att minimera behovet av körning med dieselgeneratorn.

Värmeplattan som drar mycket el, kan du kanske ersätta med ett campingkök? Ett multifuelkök kan köras på diesel, och då slipper du förlusterna med att först omvandla dieseln till el, för att sedan göra värme av den.

Kylskåp finns som gasoldrivna med en förvånansvärt låg förbrukning av gasol, 200g per dygn har jag läst någonstans, då räcker en flaska i ett par månader om man är sparsam med öppningarna av skåpet.

Om du får ner förbrukningen genom att t.ex. använda campingkök och gasolkyl kan du kanske köpa 2st mindre aggregat? Då har du lite redundans, och skulle kunna låna ut det ena om någon närstående får problem :)
Skriv svar

Återgå till "Energi"