Kvarterets mysbarbror

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Kvarterets mysbarbror

Inlägg av vantohal »

Jag fick förra sommaren en tanke när jag satt och stirrade i väggen lite för länge. Vi har en väldigt ful men ganska underhållande fototapet på en björkskog i hallen. Hyresvärden sa att jag inte fick tapetsera om. Och nu ska vi flytta till hus, så jag lägger minimalt med energi på lägenheten. Iallafall. Den där tapeten har en tendens att ge mig bra idéer på något sätt.

Jag tänkte att I fallet att civilisationen brakar ihop av någon anledning. Det finns inte tillgång till mat eller medicin eller elektricitet så behöver jag andra människor, utöver familjen. Jag älskar min familj, absolut, men de är rätt kassa tyvärr. Barnen är det som inget fel på egentligen, men att jaga pokemons eller vara rädd för STENAR ger knappast poäng i en SHTF situation. Min andra hälft älskar jag också naturligtvis, men när det kommer till skills är hon jätteduktig på saker som att måla porträtt. Vilket det inte är något fel på, men hon har ofta ringt mig när jag varit på jobbet med frågor som om en lampa går sönder om man vänder kontakten och ner.

Nej älskling. Jag måste jobba nu.

Så jag har börjat jobba på att bli kompis med så många som möjligt. Det känns som en gedigen plan. De behöver inte vara preppers.
Jag har använt mycket tid under pandemin med att skaffa och stärka band i grannskapet. Jag skrev julkort till alla i huset, har ringt till gamlingarna och erbjudit mig att handla åt dem när det varit halkigt eller bara för att, de har varit väldigt oroliga över covid såklart. Jag har sandat utanför så de ska kunna komma ut. Vi har en migrantfamilj i huset som jag hjälpt med lite grejer och jag brukar ta med bullar till dem när jag bakat på jobbet.
Saker som inte kostat något, men ändå. Det är bra att de har barn, så mina har fått nya lekkamrater och vi frågar alltid om de vill följa med och bada och sådant.

Jag har gjort för vana att hälsa och le och gärna ta mig en minut att snacka lite.

Jag måste säga att mitt liv blivit markant bättre.

Nyttan sedd som prepping är att det måste vara ett stort plus att vara omtyckt och ha människor runt sig som tycker om en. Jag är säker på att de skulle hjälpa mig och hela familjen om något skulle hända. Människor har resurser även om de inte är preppers. De har fordon, stugor, båtar, kunskaper och allt möjligt. Säg en.. tandläkare, bilmekaniker, hobbyjägare, ja, vad som helst. Har nyckeln till ett lager, vad som, alla är värdefulla. Så min plan är att jag ska försöka presentera dem för varandra så de också lär känna varandra. Då skulle jag känna mig trygg i många scenarion.

Bringing the eighties back! Så var det när jag var barn.

Hoppsan, många ord blev det.
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Kvarterets mysbarbror

Inlägg av Tank »

Låter som en bra investering oavsett vad framtiden har i sitt sköte! :) :up:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Kvarterets mysbarbror

Inlägg av Obstinat »

:D En av de bästa inläggen jag läst på länge! Vet inte hur sanningsenlig den är? Men träffsäkert o tänkvärt på en o samma gång!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Kvarterets mysbarbror

Inlägg av Parabellum »

Önskar jag och alla andra i Sverige var som du beskriver dig själv.
Sverige hade blivit ett mönster land utan motsvarighet.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Kvarterets mysbarbror

Inlägg av entropi »

Det är definitivt att levla upp preppingen!

Sen tycker jag man kan tänka så här att oavsett hur odugliga folk man verka så kan du aldrig veta vem som fungerar när det gäller.
Alla som vandrar på den här jorden just nu har uppenbarligen gener från förfäder som klarat av saker vi bara kan drömma om. Rent genetiskt finns alla möjligheter, det odugliga är för det mesta kulturellt eller inlärt beteende och kan i varierande grad ändras efter behov.
Survival
Honor
Liberty
Ursus

Re: Kvarterets mysbarbror

Inlägg av Ursus »

Kan bara stämma in i applåderna här.

Nätverk är A och O. Men det är också något som kräver kontinuerlig insats. Något som jag själv har märkt är att folk är ombytliga. Förtroende som byggts upp under år kan rasa samman i ett fingerknäppning av högst triviala saker. Om det är ett modernt fenomen eller ej kan jag inte svara på, men min upplevelse är att allt från skilda politiska åsikter till att endera parten har en dålig dag kan skapa ovänner för ett långt tag framöver. Har gått till den punkten att jag inte längre ids diskutera annat än ytliga saker med andra, men det kanske bara är mina kretsar. Fördelen är att man är vän och bekant med många, men aldrig på ett djupare plan. Vilket är en existentiell ensamhet i sig.
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Kvarterets mysbarbror

Inlägg av preppernurse »

Bra jobbat!

Viktigare än man kan tro att hålla sig väl med grannarna, jag brukar skotta snö åt mina äldre grannar i grannhusen på vintern och trimma de gemensamma häckarna på sommaren, det tar mig inte många minuter extra när jag ändå är ute och har verktygen framme, men det köper mig väldigt mycket goodwill. Ibland dyker det upp något extra bakverk :D

Vi har en vattenförening i kvarteret som sköter om skötseln av vårat sommarvatten och driften av vattenpumparna så i den såg jag till att komma med illa kvickt när jag köpte kåken och det har gjort att jag träffat de flesta i kvarteret, de vet vem jag är och vice versa.

Mänskliga kontakter är A och O enligt mig.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Kvarterets mysbarbror

Inlägg av Timmerstugan »

En förebild för oss alla!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Kvarterets mysbarbror

Inlägg av Charlie** »

Bra inlägg Vantohal!
-No one fights alone!
Även de som inte har några märkvärdiga kunskaper eller materiella tillgångar är en viktig kugge i hjulet, då den alltid kan ge en hjälpande hand och kan vara ett bra kamratstöd. Alla har en funktion. Ett socialt nätverk är den bästa preppingen.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Kvarterets mysbarbror

Inlägg av vantohal »

Tack för era uppmuntrande ord!

Det är sanningsenligt. Jag försöker vara en så bra människa som möjligt. Sätter upp veckomål för mig själv. Typ "engagera mig i någonting nytt" tex. Inga stora grejer men, tja försöka göra någons dag lite bättre iallafall.

Jag tänkte att det var en ålderskris, men är det så så, varför inte. Det är inte som att jag köpt en longboard och en VW buggy direkt. Det gjorde jag när jag fyllde 30 och har liksom avklarat. Jag mår så otroligt mycket bättre idag. Vanliga vänner liksom. Inte bara en massa CS-nördar och alkoholister.
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."