Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Hur hantera djur för slakt
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Inlägg av crusoe »

Er det noen av dere som jager elg, (eller holder storfe) som har forsøkt å koke gelantin på klovene? Med dagens strømpriser så er det sikkert ikke billig, men jeg har forstått det slik at det gir svært god og fast gele.

Oppfølgingsspørsmål: Om noen har gjort det, har dere forsøkt å dehydrere det? Det må vel da være perfekt som "portable soup"?
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Inlägg av Timmerstugan »

Vi slänger allt fett när vi styckar älg, men nästa gång ska jag ta reda på det, så jag kan smälta upp och göra talg. Sen kan jag baka pemmikan :D https://sv.wikipedia.org/wiki/Pemmikan
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Inlägg av crusoe »

Jeg tror også at det fettet er nydelig til annet bruk Timmerstugan. Jeg følger en del av de Alaska/wildlife/mountains/homesteading programmene på tv og det virker som om det er rein, elg eller bjørn, så blir fettet satt pris på til steking. Etter hva jeg har hørt så smaker bjørnefettet mye, men elg hadde jeg absolutt gitt sjansen!
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Inlägg av rödluvan »

Har inte provat att äta, men man kan göra lädersmörja på klövfett.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Ursus

Re: Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Inlägg av Ursus »

Timmerstugan skrev: 28 dec 2021 22:16 Vi slänger allt fett när vi styckar älg, men nästa gång ska jag ta reda på det, så jag kan smälta upp och göra talg. Sen kan jag baka pemmikan :D https://sv.wikipedia.org/wiki/Pemmikan
Så ska det låta! :) :up:
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Inlägg av EN brun böna »

Förr i tiden innan oljan så användes djurfett för att smörja många maskiner inte bara inom jordbruket utan även industrin köpte upp. När industrialismen tog riktig fart så var det valolja/fett som var det vanligaste. Så fettet från slaktade djur hade ett högt pris och kunde bli bristvara i hushållen, då det såldes eller användes att smörja bondens maskiner.
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Inlägg av FCR2 »

rödluvan skrev: 29 dec 2021 15:29 Har inte provat att äta, men man kan göra lädersmörja på klövfett.
Klövolja användes smörjmedel till musköter under 1700-talet, säker tidigare oxå.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Inlägg av vantohal »

Jag äter korv, så precis allt.
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Inlägg av Kråkfot »

Från älg tar jag tunga och hjärta utöver kött, ta ibland lite ben för att koka soppa på. Skulle absolut kunna ta mer....
Skriv svar

Återgå till "Slakt"