Gruffigt kring Ukraina igen

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
reboot

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av reboot »

Ta det inte så allvarligt, inte personligt menat :lol: . "nyttiga idioter" är ett etablerat uttryck när man tar in och återger propaganda som en sanning.

Jag kan ge källa på mina påståenden från CNN här nedan.

https://edition.cnn.com/2022/02/16/euro ... index.html

Kyiv, Ukraine (CNN)Russia's buildup of troops at Ukraine's borders has persisted, despite Moscow's claims of a drawdown, but the number of Russian forces remains insufficient for an invasion, according to a Ukrainian intelligence report shared exclusively with CNN.

The total number of Russian troops at the border has increased in recent days to more than 148,000, including more than 126,000 ground troops, the report says, echoing US intelligence about the build-up. A Ukrainian presidential spokesperson affirmed the reporting in comments to CNN ahead of an address by Ukrainian President Volodymyr Zelensky.
On Tuesday, Russian President Vladimir Putin said Moscow was sending some of its troops at the border back to base after completing exercises. On Wednesday, NATO Secretary General Jens Stoltenberg rejected Putin's claim and said the military buildup was continuing, describing it as "the most serious crisis in decades."
............

Nu går ryssen också över floden Pripyat, troligen för att komma åt vägnätet mot Kiev på Tjernobylsidan.

Russian Troops Just Built A Pontoon Bridge Near Chernobyl

https://www.forbes.com/sites/sebastienr ... a733344663

Commercial satellite imagery posted on social media on Tuesday appeared to show an oddity on the Ukraine-Belarus border: a military-style pontoon bridge at the Pripyat River—just 4 miles from the Ukrainian border, and 14 miles northwest of the No.4 nuclear reactor which infamously melted down in the 1986 Chernobyl disaster.
The bridge, reportedly situated at 51.5327, 29.86593 (slå in det på Google Maps), lies within the Exclusion Zone around the reactor which extends across the Ukraine-Belarus border. Today much of that zone can be visited relatively safely for a few days at a time. The reactor itself is encased in a sarcophagus called the New Safe Confinement designed to limit release of radioactive contaminants.

https://twitter.com/ameliairheart/statu ... 41f66c6ed5
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
reboot

Inlägg av reboot »

Lägesrapport onsdag: Rysk propaganda att Kreml drar tillbaka trupp – hotar Danmark angående Bornholm – Ukrainas försvar går upp i stridsberedskap – Finland höjer beredskapen – omfattande cyber- och telekrigangrepp mot Ukraina

https://cornucopia.se/2022/02/lagesrapp ... ber-och-t/

"Det är kanske lätt att luras av Kremls utspel om att man drar tillbaka trupp, samt filmar detta ur minst fyra kameravinklar i full HD, t ex i natt transporter över Kertsjbron. Beskedet från Kreml är att “vi bara övade och drar nu tillbaka trupp precis som vi hela tiden hade tänkt”. Dock är det lätt att bara vända järnvägsvagnarna, eller koncentrera truppen till en plats man vill kraftsamla.
............
Fjorton nya bataljonsstridsgrupper är också på väg mot Ukraina, medan högst en eller två ska dragits tillbaka – eller snarare några få filmade fordon från dessa stridsgrupper.
............."
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Då tar vi en liten intressant oftopic grej.

UK ska dubbla sin natotrupp i estland... På flygradar dock via https://globe.adsbexchange.com har jag följt ett ryskt militärt plan Ilyushin Il-82 som starta från Omsk och landa öster om estland i Pskov.. De stängde av transpondern eller sajten tappa kontakten med dem innan landning som syntes på bilden då all datan gick till n/a förutom flyghöjden som stanna på 12025 ft

Jag undrar om det kan vara svar på UK's trupptanke då ryssarna vart sura på Danmark av samma anledning för USA i närheten av Borgholm. :mrgreen: :lol:

.
620d6ed31b5b8802347771.jpg
620d6ed31b5b8802347771.jpg (47.19 KiB) Visad 659 gånger
Användarens profilbild
entropi

Inlägg av entropi »

Jag har en fråga som den som känner sig insatt i det här ämnet gärna får svara på.

Vad är den bästa källan för att hålla sig uppdaterad i den här frågan där de summerar läget just nu?

Tyvärr har jag inte tid att sitta och hårdbevaka det här i alla kanaler, men cornucopia.se känns som den bästa dagliga summeringen av det jag hittat, och han brukar länka till bra källor så det är honom jag följer.
Survival
Honor
Liberty
Tank

Inlägg av Tank »

entropi skrev: 17 feb 2022 10:00 Jag har en fråga som den som känner sig insatt i det här ämnet gärna får svara på.

Vad är den bästa källan för att hålla sig uppdaterad i den här frågan där de summerar läget just nu?

Tyvärr har jag inte tid att sitta och hårdbevaka det här i alla kanaler, men cornucopia.se känns som den bästa dagliga summeringen av det jag hittat, och han brukar länka till bra källor så det är honom jag följer.
Ja, Cornu är bra om man inte kan/orkar/vill följa en massa olika på Twitter.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Får man komma med en konspirationsteori? :lol: :lol:
Såg i morse att svt nyheter på många håll i sverige började göra reportage om skyddsrum och hade även en interaktiv karta över sverige där man kan leta upp sitt närmaste skyddsrum. Sammanställt av msb.
Vet regeringen nåt vi inte vet?? Är det dags att börja packa så man är beredd??
Användarens profilbild
entropi

Inlägg av entropi »

EN brun böna skrev: 17 feb 2022 11:30 Får man komma med en konspirationsteori? :lol: :lol:
Såg i morse att svt nyheter på många håll i sverige började göra reportage om skyddsrum och hade även en interaktiv karta över sverige där man kan leta upp sitt närmaste skyddsrum. Sammanställt av msb.
Vet regeringen nåt vi inte vet?? Är det dags att börja packa så man är beredd??
Att ha någon sorts beredskap är väl vad forumet går ut på :)

Men jag skulle inte vilja ha ett offentligt skyddsrum som plan för eget beskydd. Det är en absolut sista utväg om man inte lyckats med övriga preppingstrategier eller på något vis råkar vara i en stad vid ett riktigt dåligt tillfälle, medan något stridsflyg tar sig in mot staden i ett oförberett flyganfall just när du råkar befinna dig vid en militärstrategisk måltavla.
Du får nog vara beredd att betala den lokala (maffia)pampen i natura (eller ta hand om dem på något annat vis) för din plats om hela städer måste kura i skyddsrum några längre perioder. (:)
Survival
Honor
Liberty
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Jag bor ute i skogen och här i min kommun så har ca 3% av invånarna möjlighet till skyddsrumsplats så det är nog ganska kört. Beroende på vad de släpper för bomber i området.

Jag tänkte väl närmast på att eftersom media tagit upp detta med skyddsrummen och dess lokalisering så har de fått info från regeringen om att smyga in info som kanske kan göra oss varse om ett annalkande krig i vår närhet som vi ev kan bli oskyldiga offer i om något går snett.
Där låg konspirationsteorin
Ursus

Inlägg av Ursus »

Undviker för egen del Cornucopia. Det kommer säkert att göra många här upprörda, men tyvärr.

Han gör hönor av fjädrar jämt och ständigt, samt har varit övertygad om att ryssen kommer att invadera vilken minut som helst de senaste tio åren eller så. Efter ett tag ledsnar man på vargropandet.
När det sedan väl blir rysk invasion så kan han med självgodhet säga "vad var det jag sa?", men då blir det dessvärre liknelse med den stannade klockan som visar rätt två gånger om dagen.

Följde honom frekvent tidigare, men det börjar vara lite för insnöat och obalanserat för min smak. Dessutom alldeles för PK sedan insläppet in i författarnas finrum. Har inte läst ett enda inlägg sedan han under Covid19 ältade i att munskydd bara var "snuttefiltar och munblöjor".

Föredrar en blandning av BBC, CNN, Reuters, och andra. För snabba blickar duger SVT.
Användarens profilbild
entropi

Inlägg av entropi »

Ursus, jag är i exakt samma situation som dig. Slutade läsa honom för flera år sen, men just de här sammanfattningarna tyckte jag var ganska bra.

btw, on topic så kom det här just in:
Kyiv, West fear 'pretexts for invasion' after shelling in east Ukraine
https://www.reuters.com/world/europe/sh ... 022-02-17/
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"