Gruffigt kring Ukraina igen

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Putte målade dessutom in sig i ett hörn. Frivilligt eller av misstag är snarare frågan.

Men det har "vi" i EU också gjort. Gasen bla.
Baddaren

Inlägg av Baddaren »

Vad hände med Nordic Battle Group? Det var väldans mycket snack om dom för några år sedan, har vi kvar den? Kan den sättas in i ukraina?
Sterb

Inlägg av Sterb »

Baddaren skrev: 24 feb 2022 18:55 Vad hände med Nordic Battle Group?
Sista uppsättningen NBG vi hade var 2015, ingen uppsatt efter det.
https://blogg.forsvarsmakten.se/flygvap ... redskapen/
Så... Nedlagt som allting annat...
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Håller inte med om allt men läsvärt: https://www.sydsvenskan.se/2022-02-24/n ... ats-att-ga

Några rader från den länken
Jag vet inte varför EU och USA låter Putin kriga i Europa. (Visst minns ni att Ukraina är Europa?) Kanske är det en konflikt mellan två olika system: det västerländska som försöker lösa problem med hjälp av sanktioner och det ryska som föredrar pansarvagnar och robotar. Och det gamla goda kriget segrar i den konflikten, självklart.

Eller är det en elementär feghet, en ovilja att förlora en enda euro, gå miste om billiga naturresurser och en stor marknad, tappa möjligheten att ha gemensamma projekt, att ha tillgång till de ryska oligarkernas pengar? Jag tror mer på det senare. För pengar luktar inte och kriget är långt borta, i ett främmande land. Kanske är det inte så farligt med krig, när allt kommer omkring, speciellt om man ser det på tv och inte från sitt eget fönster.

Än så länge i alla fall.
Collapse now, and avoid the rush!
Ongrid

Inlägg av Ongrid »

maskros skrev: 24 feb 2022 22:09 Håller inte med om allt men läsvärt: https://www.sydsvenskan.se/2022-02-24/n ... ats-att-ga

Några rader från den länken
Jag vet inte varför EU och USA låter Putin kriga i Europa. (Visst minns ni att Ukraina är Europa?) Kanske är det en konflikt mellan två olika system: det västerländska som försöker lösa problem med hjälp av sanktioner och det ryska som föredrar pansarvagnar och robotar. Och det gamla goda kriget segrar i den konflikten, självklart.

Eller är det en elementär feghet, en ovilja att förlora en enda euro, gå miste om billiga naturresurser och en stor marknad, tappa möjligheten att ha gemensamma projekt, att ha tillgång till de ryska oligarkernas pengar? Jag tror mer på det senare. För pengar luktar inte och kriget är långt borta, i ett främmande land. Kanske är det inte så farligt med krig, när allt kommer omkring, speciellt om man ser det på tv och inte från sitt eget fönster.

Än så länge i alla fall.
Lite historielöst att påstå att den västerländska vägen är att lösa problem med sanktioner... Har människan inte noterat att USA bedrivit flertalet krig, med stöd av många västländer, inklusive Sverige??
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

Då får vi se om Ryssarna använder sig av sin förmåga att strida effektivt i mörkrets skydd.
Och angående sydsvenskans dummaste mening någonsin "Jag vet inte varför EU och USA låter Putin kriga i Europa.", vadå låter? :wall: :lol:
Vem eller vad skulle hindra dom?
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
entropi

Inlägg av entropi »

Jag försöker fundera på vilka förlopp som skulle kunna göra att det här urartar ännu mer. Tittar jag på kartan så kan jag tänka mig att Kina nu kommer ge Ryssland förtroende att de kommer stötta Ryssland.
Men det stödet kommer Putin bara ha tills hans förtroende får honom att eskalera konflikten ytterligare. Kanske utanför Ukraina. Kina kan sen dra tillbaks stödet och växa sig starkare medan väst och öst förgör varandra.

Det pratas om att Nato-landet Turkiet borde stänga Bospor-sundet.
Ryssland har ju bearbetat Turkiet länge för att försöka distansiera dem från Nato. De har ju tom krigat tillsammans i Syrien. Nu när Turkiets ekonomi lider svårt kanske Putin ser att det är hans sista chans att utöka Rysslands lebensraum. Om allt går åt helvete så tror jag Turkiet och Bospor-sundet kan vara ett potentiellt "stopgap" som måste passeras först, så det bör vi hålla koll på.

Det kan mycket väl bli så att Erdogan istället för att vika sig ser en möjlighet att kicka igång Turkiets ekonomi med krig, och då kan vi sitta i en sits liknande starten av första världskriget, fast med Artikel 5 och en helt ny elasticitet i samtliga sidors möjlighet att snabbt skala upp destruktiva krafter.
Survival
Honor
Liberty
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

I direktsändningen nu på svt så sas det att ukrainas kärnkraftsmyndighet har uppmätt ökade strålningsnivåer från tjernobylområdet. Ryssarna tog ju tjernobyl för en/ett par dagar sedan.

Omtvistade strålningsnivåer i Tjernobyl
Ryska styrkor har tagit kontroll över kärnkraftsområdet Tjernobyl, uppgav en rådgivare till den ukrainske presidenten på torsdagen, rapporterar Reuters.
På fredagsmorgonen meddelade Ukrainas strålsäkerhetsmyndighet att man noterat förhöjda nivåer av strålning från området, men exakt hur höga nivåer som uppmätts angavs inte.
Tidigare under morgonen kom motstridande uppgifter från Rysslands försvarsministerium, som hävdade att strålningen låg på normala nivåer, enligt Reuters.

Det kan ju bli obehagligt om något där skulle äventyra skötseln av de reaktorer som är kvar och fortfarande är intakta
Ursus

Inlägg av Ursus »

EN brun böna skrev: 25 feb 2022 10:05 Det kan ju bli obehagligt om något där skulle äventyra skötseln av de reaktorer som är kvar och fortfarande är intakta
Men är inte de kvarvarande reaktorerna avstängda och bränslet bortplockat sedan länge?

Min misstanke är att någon granat har träffat en hotspot, typ ett skräpupplag med något mindre radioaktivt som inte är nedgrävt, och sedan puffat upp det i luften.
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

EN brun böna skrev: 25 feb 2022 10:05 I direktsändningen nu på svt så sas det att ukrainas kärnkraftsmyndighet har uppmätt ökade strålningsnivåer från tjernobylområdet. Ryssarna tog ju tjernobyl för en/ett par dagar sedan.

Omtvistade strålningsnivåer i Tjernobyl
Ryska styrkor har tagit kontroll över kärnkraftsområdet Tjernobyl, uppgav en rådgivare till den ukrainske presidenten på torsdagen, rapporterar Reuters.
På fredagsmorgonen meddelade Ukrainas strålsäkerhetsmyndighet att man noterat förhöjda nivåer av strålning från området, men exakt hur höga nivåer som uppmätts angavs inte.
Tidigare under morgonen kom motstridande uppgifter från Rysslands försvarsministerium, som hävdade att strålningen låg på normala nivåer, enligt Reuters.

Det kan ju bli obehagligt om något där skulle äventyra skötseln av de reaktorer som är kvar och fortfarande är intakta
Finns ett nätverk med strålningsmätare i länken nedan men tyvärr ingen aktiv i närheten av Tjernobyl nu. Ett par i Kiev är det närmaste
https://www.gmcmap.com/
Tjernobyl norr om Kiev nära gränsen till Belarus
Såg också nu att mätvärden från dosimetrarna i Kiev har inte uppdaterats sen 17e Feb så gamla värden
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"