Gruffigt kring Ukraina igen

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Sterb

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av Sterb »

Ursus skrev: 25 feb 2022 10:27 Men är inte de kvarvarande reaktorerna avstängda och bränslet bortplockat sedan länge?
Reaktor 4 hade olyckan 1986. De tre övriga reaktorerna var i drift till 2000.
Planen är(var) att sanneringen av platsen skall vara klar till 2065.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl ... ower_Plant

https://www.reuters.com/world/europe/ia ... 022-02-24/
Ursus

Inlägg av Ursus »

Vad som än händer framöver så har det stolta ukrainska folket vunnit den fria världens hjärtan. Utan tvekan.
Vilken kamplust, vilken vilja!

Putins med lakejer har nog hunnit få sig en funderare. Ukraina bjuder upp till massivt och segt motstånd, trodde faktiskt inte att jag skulle se den beryktade ryska militären åka på däng. Något för Sverige att se upp till.
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

Nog bjuder dom upp till kamp alltid och jag gläds så in i helvete åt att Ryssen möter hårt motstånd.
:hug: :hug: till de Ukrainska soldaterna.
Hoppas Tyr är med dom hela vägen och Hel tar emot de döda med förtjänt respekt.

Läste att Ryssen skickat ca 10.000 Tjetjenska soldater och att detta bekräftats av båda sidor.
Dessa lymlar har mycket stridserfarenhet och är råa krigare.
Hoppas de inte sätts in, de civila kommer med stor sannolikhet drabbas mycket hårt om det görs.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
bokmalen

Inlägg av bokmalen »

Skulle vilja se några sjömålsrobotar avlossas och sänka puttes badkar i svarta havet, göra kriget ordentligt kostsamt, både i materiel och soldater.
I intend to live forever, or die trying to
Ursus

Inlägg av Ursus »

Parabellum skrev: 25 feb 2022 16:15 Nog bjuder dom upp till kamp alltid och jag gläds så in i helvete åt att Ryssen möter hårt motstånd.
:hug: :hug: till de Ukrainska soldaterna.
Hoppas Tyr är med dom hela vägen och Hel tar emot de döda med förtjänt respekt.

Läste att Ryssen skickat ca 10.000 Tjetjenska soldater och att detta bekräftats av båda sidor.
Dessa lymlar har mycket stridserfarenhet och är råa krigare.
Hoppas de inte sätts in, de civila kommer med stor sannolikhet drabbas mycket hårt om det görs.
Tjetjener? :shock: Men hur i helvete har de lyckats rekrytera dem? Tjetjenerna borde ju ha all rätt att hata ryssen med tanke på de senaste två krigen. Människan är en märklig varelse.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Nyss på CNN https://edition.cnn.com/europe/live-new ... index.html

6 min ago
Webcam video shows massive Russian military convoy in Nova Kakhovka, Ukraine

From CNN's Paul P. Murphy

Video taken by a webcam shows a massive Russian military convoy moving in Nova Kakhovka, Ukraine, at a Dnieper River crossing.
In the video, dozens of military vehicles are seen alongside a railroad near one of the only two Dnieper River crossings. The convoy moves toward the bridge and then appears to double back and head west.
In the video, an airstrike can also be seen in the distance.
The two bridges at Nova Kakhovka — a railroad bridge and a vehicle bridge — are vital for the Russians, who have reportedly been trying to advance their frontline in the area and cross from the south bank,to the north bank of the Dnieper River.
There are only two other Dnieper River crossings for over 100 miles: a bridge a Kherson — which a CNN team in the city says has been the site of intense clashes between Russian and Ukrainian forces — and a railroad bridge just east of Kherson at Prydniprovs'ke.

The webcam had been broadcasting the location of the Russian convoy for hours, showing the dozens and dozens of military vehicles moving around the bridges. But at 11:11 a.m. local time, the camera suddenly was forced downward so it could only view the ground directly beneath it.
In frame, as the camera looks at the ground, are a number of Russian soldiers.
Watch the video:

.

Men de visade inte de bästa bilderna från hela videon, bara när soldaterna vek ner de två kamerorna i backen.

Här har ni några highlights plus en bonus från en annan kamera.
.
62190d9c91726950693969.jpg
62190d9c91726950693969.jpg (19.97 KiB) Visad 691 gånger
62190dba2c87f876016358.jpg
62190dba2c87f876016358.jpg (29.3 KiB) Visad 691 gånger
62190dcd8d0b2434149563.jpg
62190dcd8d0b2434149563.jpg (32.89 KiB) Visad 691 gånger
62190de1b4de6728300191.jpg
62190de1b4de6728300191.jpg (23.38 KiB) Visad 691 gånger
62190df31e6eb226462965.jpg
62190df31e6eb226462965.jpg (55.82 KiB) Visad 691 gånger
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

hmmmm... min laptop gillar inte riktigt att jag kör livefeeds från 12 webcams samtidigt cpun går på 90% på alla 4kärnorna. :?

Jag hade fler förut, men ett gäng har dött på vägen.. odessa med flera städer går inte se längre.. Lika så de tre som jag visade bilder från ovan har oxå dött.
Konstigt att nätet ändå funkar så bra som det gör i Ukraina.

Här har ni länkarna från de tre ovan ifall ni vill se bilderna i rörelse.. Jag kom på att det skulle jag länkat redan i förra messet. :oops:

https://www.youtube.com/watch?v=qC0rUwRWPZ0

https://www.youtube.com/watch?v=CjFyHrp7HvQ

https://www.youtube.com/watch?v=K-DNGBOCPnI
Tank

Inlägg av Tank »

Ursus skrev: 17 feb 2022 12:57 Undviker för egen del Cornucopia. Det kommer säkert att göra många här upprörda, men tyvärr.

Han gör hönor av fjädrar jämt och ständigt, samt har varit övertygad om att ryssen kommer att invadera vilken minut som helst de senaste tio åren eller så. Efter ett tag ledsnar man på vargropandet.
När det sedan väl blir rysk invasion så kan han med självgodhet säga "vad var det jag sa?", men då blir det dessvärre liknelse med den stannade klockan som visar rätt två gånger om dagen.

Följde honom frekvent tidigare, men det börjar vara lite för insnöat och obalanserat för min smak. Dessutom alldeles för PK sedan insläppet in i författarnas finrum. Har inte läst ett enda inlägg sedan han under Covid19 ältade i att munskydd bara var "snuttefiltar och munblöjor".

Föredrar en blandning av BBC, CNN, Reuters, och andra. För snabba blickar duger SVT.
Respekterar din åsikt, men har följt Cornu på Twitter och jämfört det han lägger upp som sammanfattning på sin blogg och det andra säger på Twitter och jag måste faktiskt säga att det är en bra sammanfattning han gör överlag i ämnet.
Men som du säger, ha alltid andra källor med som ref där så är möjligt ;)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Jag tyckte jag såg något blinka till några gånger i periferiseendet på andra skärmen.

Snyggaste printen ännu att fånga ett spårljusskott på bild...
621956420d092289559138.jpg
621956420d092289559138.jpg (64.57 KiB) Visad 615 gånger
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

[rant]
Ni som ogillade länken, läste ni mer än mitt citat? Det var måhända lite bryskt och taget ur sitt sammanhang. Anledningen att jag citerade just den biten är att jag är lite upprörd över allt hänsynstagande till ekonomin och marknaden när vi, vi européer, befinner oss i en situation där en syfilisgalen diktator hotar oss alla med kärnvapen.

Man vill inte stänga Putinland ute från SWIFT för att det kan drabba några företag som kan få svårt att få betalt från Putinland. Till det har jag två frågor eller kommentarer:
1) Tror de att de skulle få betalt oavsett?
2) Det är väl bara att vi sponsrar de företagen, ungefär som vi sponsrat företag under Covid-pandemin?

Nä, det är ett djävla bullshit. Det sitter några arslen och tycker att det vore förfärligt om ekonomin tog stryk medan folk dör i Ukraina. Fuck that säger jag bara! Det svider som fan för dem i Ukraina, tror vi verkligen att vi står med dem om vi inte är beredda att det ska svida lite på oss också... Visserligen tillhör jag den del av svenska folket som har det gott ställt men låt oss betala då, jag kan ta det.
[/rant]

Menar inte att kritisera er som ogillade artikeln, jag blir bara så ledsen av alla stora ord och den ringa handling som presteras av våra politiker när folk råkar illa ut för att en syfilisgalen diktator skickar sina trupper mot sina grannar. Det tyckte jag att artikeln gav uttryck för.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"