Hobo stove

Här pratar vi om hur vi får igång våran brasa och hur den hålls igång. Alltså hur man planerar för den i olika scenarios och vilken typ av brasa man använder i olika situationer, etc.
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Hobo stove

Inlägg av Tomtemor1 »

3E6FA7AA-BD9F-457F-9C5E-BBA9BFC34555.jpeg
3E6FA7AA-BD9F-457F-9C5E-BBA9BFC34555.jpeg (39.73 KiB) Visad 5886 gånger
Ifrån gnista på fetved till kokande vatten på mindre än 20 min, all bränsle ifrån skogen

Det ösregnade igår men det finns en granhäck.
Den ledsna kotten nere till höger ville inte vara med dock, men den låg på backen ju

Ikeas bestickhållare med håll i sidan, det syns dåligt men det finns lösa aluminium bitar upptill under kitteln.
Vingmutter nertill och en rostfri bricka under
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Hobo stove

Inlägg av Daltorpet »

Det är bra grejer det där, jag gjorde några sådana jag med. Man har nästan alltid bränsle! :D Jag gjorde också några versioner på bullens kokkorvkonserver. Brukar du använda din ofta eller är det mer ett komplement till andra kök?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Hobo stove

Inlägg av Tomtemor1 »

Detta var primär, jag har alltid haft alkoholkök förut men var sugen på att bevisa för mig själv att jag kan. Jag är verkligen imponerad av hur effektiv köket är och att så mycket tände och ved ligger skyddad i skogen efter regn

Tändstål har jag till vedkaminen hemma annars, jag tänder utan paper utan med fetved
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Hobo stove

Inlägg av Daltorpet »

Jo träning är bra och helt klart är det ett effektivt kök. Jag tycker att det värmer mer på vintern också än spritköken.

Det är riktigt bra jobbat att tända kaminen med tändstålet, jag fuskar och kör med tändstickor men ska testa på tändstålet nästa gång. F
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Hobo stove

Inlägg av Tomtemor1 »

Jag skrapar fetved på en bit näver, tänder och lyfter nävern in i kaminen. Jag lägger på tändstickstjocka bitar av björk, sedan tändved och så vidare. Lika lätt som paper och tändstickor numera

Fetved is the shit som min dotter säger
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Hobo stove

Inlägg av Camo »

Det ser bra ut, men tänk på att höjden som bestickstället innebär också gör att vinden kyler och gör så att det tar längre tid. Om man tex tar en fälg och gör upp eld i den och med tex en bit sträckmetall eller två bitar armeringsjärn som underlag för pannan så blir höjden och kylfaktorn mindre. Det går då ännu snabbare.
Men bestickstället funkar kanon :up:
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Hobo stove

Inlägg av Camo »

Jag håller förresten med din dotter att fetveden is da shit :D
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Hobo stove

Inlägg av Daltorpet »

Här hittade jag en bild på mitt hobo ikeakök från i vintras, jag lagar makaroner, bacon och två påsar varmakoppen kantarell.
5d07478d98252934304515.jpg
5d07478d98252934304515.jpg (22.88 KiB) Visad 5811 gånger
Jag har en vanlig kastrull som jag stoppar själva "köket" i. Jag brukar ha med små bestick, diskgrejer, typ stålull, svamp, borste och tändgrejer som tändstickor och tjärved allt det lägger jag i två fryspåsar som jag lägger i köket. Som lock har jag en gammal stekpanna från ett gammalt spritkök sen spänner jag åt det med en liten spänner.
Senast redigerad av Daltorpet den 17 jun 2019 13:32, redigerad totalt 1 gånger.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Hobo stove

Inlägg av Tank »

Nice :D :up:
Har funderat många gånger på att köpa det där stället när jag är på Ikea men inte kommit mig för det.
Kanske dags nu att prova :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Hobo stove

Inlägg av Tomtemor1 »

Camo skrev: 16 jun 2019 18:40 Det ser bra ut, men tänk på att höjden som bestickstället innebär också gör att vinden kyler och gör så att det tar längre tid. Om man tex tar en fälg och gör upp eld i den och med tex en bit sträckmetall eller två bitar armeringsjärn som underlag för pannan så blir höjden och kylfaktorn mindre. Det går då ännu snabbare.
Men bestickstället funkar kanon :up:
Jag ska se om jag kan hitta en lämplig burk som passar i stället, med hjälp av två metalpinnar till ex ätpinnar kan jag då höja och sänka efter behov

Något vindskydd skulle också vara bra
Skriv svar

Återgå till "Brasan (Lägerelden)"