Hobo stove

Här pratar vi om hur vi får igång våran brasa och hur den hålls igång. Alltså hur man planerar för den i olika scenarios och vilken typ av brasa man använder i olika situationer, etc.
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Hobo stove

Inlägg av Tomtemor1 »

Camo skrev: 16 jun 2019 18:42 Jag håller förresten med din dotter att fetveden is da shit :D
:up:
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Hobo stove

Inlägg av Tomtemor1 »

Daltorpet skrev: 17 jun 2019 10:06 Här hittade jag en bild på mitt hobo ikeakök från i vintras, jag lagar makaroner, bacon och två påsar varmakoppen kantarell.

5d07478d98252934304515.jpg

Jag har en vanlig kastrull som jag stoppar själva "köket" i. Jag brukar ha med små bestick, diskgrejer, typ stålull, svamp, borste och tändgrejer som tändstickor och tjärved allt det lägger jag i två fryspåsar som jag lägger i köket. Som lock har jag en gammal stekpanna från ett gammalt spritkök sen spänner jag åt det med en liten spänner.
Fin bild!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Hobo stove

Inlägg av Charlie** »

Enkelheten har, förutom den osvikliga funktionen, en viss charm. Man bör ha "KISS-regeln" i bakhuvudet för jämnan. Man kan, om man vill krångla till det liite, skaffa sig ett sk Rökgaskök Man får lite högre effekt med mindre bränsle och mindre sot.

https://ettebo.se/sv/product/wood-gas-stormkok-2/
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Hobo stove

Inlägg av Ursus »

Vad ni än gör, dock... Köp inte en Bushbox.

Min initiala imponeradhet av denna har nu bara ersatts med bitter besvikelse. När den har använts ett tag är delarna så bända av värmen att den knappt går att ta isär efter användning. Riktigt drygt fippel att hålla på med när det är kallt. Min gamla målarburks-hobostove är åter i bruk efter denna tragedi. 500 :- bortkastat.
Användarens profilbild
Ruin
Inlägg: 33
Blev medlem: 01 jun 2019 15:36

Re: Hobo stove

Inlägg av Ruin »

Ursus skrev: 27 jun 2019 17:37 Vad ni än gör, dock... Köp inte en Bushbox.

Min initiala imponeradhet av denna har nu bara ersatts med bitter besvikelse. När den har använts ett tag är delarna så bända av värmen att den knappt går att ta isär efter användning. Riktigt drygt fippel att hålla på med när det är kallt. Min gamla målarburks-hobostove är åter i bruk efter denna tragedi. 500 :- bortkastat.
Tack för varningen! Då kan jag spara till något annat istället :D
"You know what you are... what you're made of. War is in your blood. Don't fight it. You didn't kill for your country. You killed for yourself. God's never gonna make that go away. When you're pushed, killing's as easy as breathing."
Ursus

Re: Hobo stove

Inlägg av Ursus »

Nämnde för ett tag sedan att jag gjort en ny luffarspis. Blev inspirerad av IKEA-besticksställen här i tråden, så jag gjorde en sådan... med mina egna små specar ;) Vill dela med mig och inspirera vidare, nu när jag har fått chansen att testa den ett dussin gånger eller så.

20190901_112658.jpg
20190901_112658.jpg (26.39 KiB) Visad 5873 gånger

Här är varför min design är lite unik:

1: Den saknar separat kastrullhållare ovan. Istället tog jag en utväxlad plåtsax och skar ned v-jack i plåten på ovansidan. På denna "krona" ställs kärlet direkt. Ger utrymme för konvektionen att flöda fritt, och besparar lösa anordningar för kastrullbalansering som skramlar och kan försvinna. Satte ett jack mellan varje kluster av hål. Mycket smidigt, men förutsätter samtidigt att du har ett kärl som är något större än öppningen. Fila ned råkanterna i jacken med en diamantfil, annars aj och blodvite förr eller senare.

2: Observanta observatörer noterar fotstöden. Det är fyra bultar, muttrar och tandade låsbrickor som dragits hårt i var och en av de yttersta kanthålen i bottnen av besticksstället. Flertalet fördelar: Lyfter spisen från kall mark, tillåter fritt luftflöde till de åtskilliga hålen i bottnen, samt så kan man vid ojämn terräng köra ned bultarna en bit i marken för stabilitet. Riktigt bra om man har tunga kärl. Nackdelen är att glöd ramlar igenom. Löses genom att ha med en bit aluminiumfolie som läggs under och tar emot eventuellt spill.

3: Det förmodat mest förvånande av allt: inget matningshål för bränsle på sidan av spisen. Låt mig förklara. Det konventionella sättet att tända luffarspisar att tända lite tände och mindre bränsle i botten på spisen och sedan progressivt mata in större saker. Jag har sedan ett par år tillbaka börjat ladda mina luffarspisar "baklänges", som så:
Medelst såg sågar jag till någorlunda jämnlånga bitar av raka grenar, pinnar eller små stammar av död ved; gärna lite tjockare sådana bitar. Längden bör vara strax under den övre kanten av spisen så att allt ryms vertikalt inne i spisen. Använd gärna lite halvrötig ved om vädret så tillåter. Brinner fint och nästan utan rök när den initiala fukten har försvunnit. Lövträd; typ al, vide eller asp, är helt guld. Lämnar marginell sotning.

20190901_104130.jpg
20190901_104130.jpg (41.82 KiB) Visad 5873 gånger

Jag trycker ned allt med lite mellanrum mellan bitarna, och filar in näver, späntor, kåda eller annat mellan bitarna. Nu skall allt sitta ganska tätt inuti och inte med lätthet ramla ut och du vänder spisen upp och ned försiktigt.

20190901_104343.jpg
20190901_104343.jpg (35.25 KiB) Visad 5873 gånger

För att tända vänder du spisen på sidan och tänder tändet samtidigt som du roterar spisen i handen. Låt hela "toppen" ta eld och sedan vänder du den upprätt. Nu kommer elden sakteligen att brinna nedåt och antända träbitarna, typ som en upp-och-ned-eld. Voila!

20190901_105122.jpg
20190901_105122.jpg (48.7 KiB) Visad 5873 gånger

Fördelen med denna metod är att den är lugn och fin. Du kan ladda, tända, och sedan laga mat i godan ro. En hel laddning med; säg, tallbitar, ger dig eld och glöd till att koka upp en halvliter vatten eller mer och låta den koka i femton-tjugo minuter. När elden väl brinner behövs ingen uppmärksamhet tillägnas den, det brinner på av egen maskin. Inget matande, inget fipplande. Utmärkt när du i lugn och ro vill laga mat av lite mer knepig karaktär.

20190901_105858.jpg
20190901_105858.jpg (39.84 KiB) Visad 5873 gånger

Trots avsaknaden av matningshål på sidan brinner den finfint tack vare de åtskilliga hålen runt om, endast aska kvarstår. Inga speciella verktyg behövs för att göra denna anordning. Bränner allt som brinner; fuktigt, rötigt, allt. Lätt att operera, bara man vänjer sig att tända baklänges med enbart grova bitar bränsle med bra tände mellan. Kottar och dylikt går lika bra att elda på detta sätt. Packa med kottar, tryck ned tände, fjutta på, rotera, låt brinna ned.

Komplettera med aluminiumfolie som glödfångare nedan, samt ett enkelt vindskydd av folie (rulla kanterna av vikt foliebit runt femtumsspikar, spikändarna kan köras ned i marken för stabilitet). Packas in i spisen vid transport.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hobo stove

Inlägg av bastard »

ser väldigt trevligt ut

fundering, hadde man kunnat sätta en extra botten någon centimeter över den vanliga bottnen för att minska värmen nedåt, eller tar det för mycket vedutrymme?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Hobo stove

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 01 sep 2019 13:57 ser väldigt trevligt ut

fundering, hadde man kunnat sätta en extra botten någon centimeter över den vanliga bottnen för att minska värmen nedåt, eller tar det för mycket vedutrymme?
Jo, tror att något skall gå att klämma in, men problemet är att den rundar av lite mot botten så det kan ryka någon centimeter. Inte för att det kanske spelar jätteroll :hm:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hobo stove

Inlägg av bastard »

en tunn valsad bit rostfritt skulle funka som vindskydd , men håller i evigheter

får fundera lite på en egen sådan här, har ju ikeas grund ståendes som bra att ha sak sedan länge :lol:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Hobo stove

Inlägg av deadrabbit »

den nya superfina luffarspisen förtjänar en egen tråd tycker jag i gds(https://preppad.se/viewforum.php?f=87)
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Brasan (Lägerelden)"