preppa solidariskt

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard

preppa solidariskt

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/sverige/bunkringstend ... e-ta-slut/

"Det finns ingen anledning att vara orolig, maten kommer inte ta slut. Det är bra att ha någon form av hemberedskap, men man ska preppa solidariskt. Vi har samverkan med livsmedelsbranschen regelbundet med anledning av Ukrainakriget och ingen ser att det finns risk, säger han."

hm, dom brukar ju alltid ha rätt :notme: (:)
men i och för sig, det kommer finnas mat ett bra tag till
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
Kardinal

Re: preppa solidariskt

Inlägg av Kardinal »

Kriskommunikation handlar inte om att kommunicera fakta i en kris. Det handlar om att styra människors känslor och handlingar. Det behöver inte alls finnas någon logisk grund i påståendet, och med tanke på hur bra svenska aktörer i allmänhet är på att bedöma risk bör man nog göra sin egen bedömning och därefter ta det säkra före det osäkra. Men att börja bunkra nu är dömt att misslyckas.

All prepping är solidarisk. Det som är osolidariskt är att förvänta sig att någon annan ska försörja och hjälpa dig i kris.
Slava Ukraini!
lupl

Inlägg av lupl »

Alla säger det finns mat…
Då är det inte osolidariskt att handla det man vill…
En delsamlar på frimärken… andra samlar på annat… :notme:
Sterb

Inlägg av Sterb »

Kardinal skrev: 06 mar 2022 15:10 Kriskommunikation handlar inte om att kommunicera fakta i en kris.
lupl skrev: 06 mar 2022 15:30 Alla säger det finns mat…
Då är det inte osolidariskt att handla det man vill…
Hehe Bra postat ;-)

Jag är osolidarisk.
Har de inte fattat att skiten är på väg får de skylla sig själva
Fårk...
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Livsmedelsverket skrev: "Det finns ingen anledning att vara orolig, maten kommer inte ta slut. Det är bra att ha någon form av hemberedskap, men man ska preppa solidariskt. Vi har samverkan med livsmedelsbranschen regelbundet med anledning av Ukrainakriget och ingen ser att det finns risk, säger han."
Osolidarisk javisst men jag kommer inte överdriva mer än jag redan gjort.
Har redan förråd för några månader och kommer inte öka speciellt för Putin
Fårk stressköper ris och pasta och vattenförråd. Det har jag redan mer än jag behöver.
Frågan är om dom tänker längre än så och funderar på proteiner kött/fisk/bönor också? Tvivlar på det
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

xsive skrev: 06 mar 2022 18:13 redan mer än jag behöver.
Frågan är om dom tänker längre än så och funderar på proteiner kött/fisk/bönor också? Tvivlar på det
Det där funderar jag lite på. Att få bristsjukdomar tar allmänt lite tid, man får inte skörbjugg på två veckor t.ex. men hur lång tid tar det att få proteinbrist så att man påverkas av det, och hur påverkas man i så fall? Jag har googlat lite och hittat exempel på hur mycket man ska äta, exempel på vad som kan hända men inget om hur lång tid det tar.

Antag att någon som bara bunkrat vatten, pasta och ketchup blir tvungen att leva på det. Hur lång tid innan proteinbristen märks? Hur lång tid innan den blir skadlig? Hur lång tid innan den blir dödlig?

Är det helt fela att säga till sin kompis som inte preppat alls att som första steg köpa hem vattendunkar, pasta och ketchup så de klarar sig två veckor på det?
Collapse now, and avoid the rush!
bokmalen

Inlägg av bokmalen »

maskros skrev: 06 mar 2022 19:11 Antag att någon som bara bunkrat vatten, pasta och ketchup blir tvungen att leva på det. Hur lång tid innan proteinbristen märks? Hur lång tid innan den blir skadlig?
Pasta är typ vete och ägg.
Vetet innehåller protein i sig, och äggen desto mer. Så om du lever på enbart pasta är proteinbrist inget du behöver oroa dig för, och ketchupen motverkar även skörbjuggen du funderade på.

Men om du är riktigt orolig för proteinbrist, så bunkra upp med några kilo proteinpulver.
I intend to live forever, or die trying to
preppernurse

Inlägg av preppernurse »

maskros skrev: 06 mar 2022 19:11
xsive skrev: 06 mar 2022 18:13 redan mer än jag behöver.
Det där funderar jag lite på. Att få bristsjukdomar tar allmänt lite tid, man får inte skörbjugg på två veckor t.ex. men hur lång tid tar det att få proteinbrist så att man påverkas av det, och hur påverkas man i så fall? Jag har googlat lite och hittat exempel på hur mycket man ska äta, exempel på vad som kan hända men inget om hur lång tid det tar.

Antag att någon som bara bunkrat vatten, pasta och ketchup blir tvungen att leva på det. Hur lång tid innan proteinbristen märks? Hur lång tid innan den blir skadlig? Hur lång tid innan den blir dödlig?

Är det helt fela att säga till sin kompis som inte preppat alls att som första steg köpa hem vattendunkar, pasta och ketchup så de klarar sig två veckor på det?
Det tar lång tid att få proteinbrist, om jag minns rätt så måste man i princip svälta för att drabbas av det. Även ris och pasta innehåller protein. Så om man slänger in lite linser med pastan och riset så lär man inte drabbas, då detta ger olika sorters proteiner, förutsatt att man inte svälter.

Vanligaste bristsjukdomen vid krig har jag för mig är jodbrist, vilket enkelt kan motverkas med joderat salt i maten. :up:
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

bokmalen skrev: 06 mar 2022 21:22
maskros skrev: 06 mar 2022 19:11 Antag att någon som bara bunkrat vatten, pasta och ketchup blir tvungen att leva på det. Hur lång tid innan proteinbristen märks? Hur lång tid innan den blir skadlig?
Pasta är typ vete och ägg.
Vetet innehåller protein i sig, och äggen desto mer. Så om du lever på enbart pasta är proteinbrist inget du behöver oroa dig för, och ketchupen motverkar även skörbjuggen du funderade på.

Men om du är riktigt orolig för proteinbrist, så bunkra upp med några kilo proteinpulver.
pasta ris och ketchup = näringsdropp på sjukhus
Jag testa det när jag vägra ta studielån när jag plugga i 5år.
så sorry.. men skörbjugg är möjligt att få på det eller åtminstone så kommer du bli riktigt sjuk o behöver näringsdropp.
Så blanda till lite bönor och någon köttprodukt och något med vitaminer i för att garantera att inte bli sjuk. Kroppen behöver varierad kost för att fungera.
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

xsive skrev: 06 mar 2022 18:13 Frågan är om dom tänker längre än så och funderar på proteiner kött/fisk/bönor också? Tvivlar på det
Menade väl egentligen inte med avseende på proteinbrist. Som redan sagts så är det inget problem.
Mer med tanken att - Ops nu kan vi inte handla något. Skall jag bara äta ris? Det kan jag inte.
Hur lätt är det få mindre barn äta bara ris och ketchup? Hmm kanske går lättare än man tror
Behövs inte mycket annars för att det skall bli betydligt trevligare måltider.
Sen är multivitamintabletter också en vettig kompletterande prepp om man lagrar så ensidigt.
Är det bara någon vecka så spelar det egentligen ingen roll i vilket fall.
Fört långvarigt det kan bli problem men nu har dom bara handlat för max en vecka ändå
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"