Kamin och vedspis, luft från grunden eller bostaden

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Kamin och vedspis, luft från grunden eller bostaden

Inlägg av maskros »

När man installerar en kamin, kanske även en vedspis (det vet jag inte), kan man ofta välja om förbränningsluften ska tas från bostadsutrymmet eller från husgrunden. Efter att ha eldat en del med kaminen i hemmet och vedspisen i stugan på sistone påstår jag att ett någorlunda modernt, och tätt, hus enligt min mening absolut ska ta förbränningsluften från bostaden.

Ett modernt tätt hus självventilerar inte alls bra utan fläktar eller att man öppnar någonstans. Tilluftdonen som sitter här och där ger ingen tilluft med mindre än att man öppnar något högt placerat fönster eller ventilation. Har man i det läget en kamin som tar förbränningsluft från grunden hjälper den inte till att ventilera huset medan en kamin som står i undervåningen tar sin luft därifrån och skapar lite ventilation genom huset.

Som sagt har jag eldat en del, även med ventilationssystemet avstängt, och även med den ventilation som eldstaden ger blir det efter ett dygn instängt så jag gärna vädrar ett kort korsdrag. Hur det skulle vara utan det luftutbyte som kaminen ger vet jag inte men eftersom den skickar ut en del rök, som tvingar in en del luft antar jag att det skulle bli märkbart sämre utan.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!

Återgå till "Energi"